Hof Amsterdam bevestigt belang online archief van media

Het Hof Amsterdam heeft in een arrest van 7 februari het belang van het online archief en de blijvende online beschikbaarheid van media-berichten bevestigd.

Erdee is uitgever van het Reformatorisch Dagblad (“RD”). A en zijn vader B hebben vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw bemiddeld bij de emigratie van Nederlandse agrariërs naar Oost-Europa. Tussen A en zijn vader en met een aantal van de boeren met wie zij zaken deden ontstonden zakelijke conflicten.

Op 11 februari 2005 is in het RD een artikel verschenen onder …lees meer

Rechtbank Overijssel: ‘bijzonder’ Google vergeetrecht voor veroordeelde ontuchtpleger

In 2012 werd een ondernemer veroordeeld voor het plegen van ontuchtige handelingen met een minderjarige. Bij het intypen van zijn naam op Google komen verschillende links naar voren en de man wil dat Google vier van deze URL’s verwijdert. De man meldt zich eerst bij Google met het verzoek om de links te verwijderen, maar Google weigert dit. Hij stapt vervolgens naar de rechtbank Overijssel en beroept zich op het vergeetrecht uit het Google Spain arrest. Google voert om te beginnen aan dat het verzoek zou moeten worden beperkt tot de zoekresultaten in de Nederlandse versie van Google Search omdat Nederlandse gebruikers standaard worden doorgeleid naar de Nederlandse variant. De rechtbank wijst dit argument van de hand omdat …lees meer

Outspan Bloedsinaasappels “Pers geen Zuidafrikaan uit!”

Affiche Rob van der Aa - Collectie Internationaal Instituut voor de Sociale Geschiedenis Amsterdam

Vandaag stuitte ik bij Het Parool op dit affiche uit 1975 ontworpen door Rob van der Aa. Het maakt onderdeel uit van de expositie in het Rijksmuseum “Goede Hoop. Zuid-Afrika en Nederland vanaf 1600”. Het herinnert aan spraakmakende jurisprudentie over fatsoen en uitingsvrijheid.

Uit protest tegen de apartheid wilden actievoerders de Zuid-Afrikaanse Outspan-sinaasappels in de ban doen. Nederland was de op drie na grootste afnemer. De Boycot Outspan Aktie (BOA) riep op tot een boycot met als doel het apartheidsregime economisch te raken.

Het affiche leidde tot grote ophef en klachten bij de Reclame Code Commissie. Zowel de Reclame Code Commissie als het College van Beroep oordeelden dat het affiche …lees meer

EHRM benadrukt het recht op ‘first hand reporting’

Op 24 december 2012 vond er in het parlement van Macedonië een debat plaats over de aan te nemen begroting van het land. Dit debat verliep niet zoals je op de dag voor kerst zou verwachten: er waren protesten buiten het parlementsgebouw en binnen ontstond een felle discussie tussen leden van regeringspartijen en oppositieparlementariërs. De discussie liep zó uit de hand dat leden van de oppositiepartijen én aanwezige journalisten uit de zaal verwijderd werden, wat niet zonder slag of stoot verliep. De begroting werd vervolgens zonder hun aanwezigheid alsnog aangenomen.

Dat ook de journalisten uit de zaal verwijderd werden, was opvallend, omdat zij op het balkon …lees meer

EHRM: satire en parodie extra beschermd in verkiezingstijd

Rond de verkiezingen voor de Doema (vertegenwoordigende lichamen in Rusland) hebben journalisten van de Russische krant Arsenyevskiye Vesti in 2003 een reeks satirische en parodiërende artikelen gepubliceerd over de kandidaten en de verkiezingen. Deze werden gekenmerkt door een Russisch online stripfiguur, een jonge vrouw genaamd Masyanya, die toen erg populair was. Zij reisde van St. Petersburg naar Vladivostok als verkiezingswaarneemster en leverde op een komische maar kritische manier commentaar op allerlei misstanden en politieke figuren. De journalisten voerden Masyanya op als een prostituee die …lees meer

EHRM in portretrechtzaak Parool / Nederland

Van P. eiste schadevergoeding van Het Parool omdat Het Parool in 2009 zijn foto had gepubliceerd bij een artikel over hem. Van P. werd verdacht van het doodsteken van een hulpverleenster van Spirit, een hulpverleningsinstantie voor dakloze jongeren, en het ernstig verwonden van twee andere hulpverleensters. Hij had deze misdaad ook bekend. Aanleiding voor de fatale steekpartij was dat Van P. door de medewerksters werd aangesproken op zijn agressieve gedrag. Van P. is inmiddels onherroepelijk veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf en TBS.

Het Parool ontdekte dat Van P. had meegewerkt aan een documentairereeks …lees meer

Podologen stichting verliest kort geding tegen NRC over Noorse broeders

Op 17 november 2016 publiceert NRC een artikel van de hand van redacteur Joep Dohmen, onder de kop “Podologenclub in handen van de Noorse broeders”. Het beschrijft de banden tussen de Stichting LOOP, een beroepsorganisatie voor podologen, en een christelijke geloofsgemeenschap, die ook wel bekend staat als de Noorse broeders (CGN).

LOOP vordert een uitgebreide rectificatie, een verbod voor NRC om in de toekomst soortgelijke beschuldigingen te publiceren, verwijdering van het online artikel en een gebod aan NRC om Google te verzoeken het artikel onvindbaar te maken. LOOP stelt dat er geen enkele feitelijke onderbouwing bestaat voor de beschuldigingen in het artikel.

De voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel is …lees meer

Vastgoedondernemer verliest vergeetzaak van Google

Twee vastgoedbroers worden door de gemeente Rotterdam op een lijst met malafide huiseigenaren gezet. Van die lijst verdwijnen ze weer nadat ze een bestuursrechtelijke procedure hierover winnen. Tegen in ieder geval één van de broers wordt ook een strafzaak gestart, vanwege vermeende hypotheekfraude. Die strafzaak wordt begin 2016 gesloten. De broers eisen vervolgens een schadevergoeding van naar verluid 100 miljoen van de gemeente Rotterdam.

Eén van de broers vraagt Google vervolgens een aantal URL’s, die volgens hem opkomen als via Google wordt gezocht op zijn naam, uit de zoekresultaten te verwijderen. De man doet een beroep op het vergeetrecht dat we kennen …lees meer

Robert Moszkowicz verliest zaak om televisieserie “De Maatschap”

Vanaf 25 januari 2017 wordt de televisieserie “De Maatschap”, gemaakt door Dutch Mountain Film (DMF) en de VPRO, uitgezonden op NPO2. Volgens de makers is het een vierdelige dramaserie over de bekende Nederlandse advocatenfamilie Moszkowicz. Robert Moszkowicz, die in februari 2014 de autobiografie “De Straatvechter, mijn verhaal” uitbracht, beschuldigt DMF en de VPRO van plagiaat van zijn boek. In april, mei en juni 2016 heeft hij bij meerdere rechtbanken verzocht bewijsbeslag te leggen ten laste van de makers. Dit werd in eerste instantie verleend door de rechtbank Noord-Nederland, maar de vordering van Moszkowicz om vervolgens het bewijs ook daadwerkelijk in te zien werd afgewezen. Over beide gevallen schreven wij hier en hier.

Vertegenwoordigd door zijn zoon, Yehudi Moszkowicz, stapte Robert …lees meer

Hof Amsterdam zet standaard voor NTDs in News-service

Usenet is bij sommigen bekend als de voorloper (1979!) van het Internet; honderden servers die continu berichten uitwisselden en gebruikers in staat stelden overal ter wereld via nieuwsgroepen discussies te voeren en volgen. Anderen kennen de berichtenuitwisselservice van Usenet vooral als vindplaats van gepirate content. Rechthebbendenorganisaties, zoals Brein, gaan dan ook al jaren de strijd aan met partijen die Usenet gebruiken voor illegaal downloaden. BREIN gaat echter ook achter partijen aan die verbinding met Usenet bieden, zoals ISPs. News-service was een dergelijke ISP (of eigenlijk USP). Na een langdurige rechtszaak bij de rechtbank Amsterdam moest News-service op aandringen van BREIN haar deuren sluiten. Het gerechtshof Amsterdam heeft nu bepaald dat …lees meer

Persoonlijke aansprakelijkheid journalisten

My Other Bag wint ook hoger beroep van Louis Vuitton

Geen rectificatie voor van belastingontduiking beschuldigde chirurg

EHRM in Telegraaf/Nederland: inbeslagneming bij journaliste schending artikel 10 EVRM

Hoge Raad verwerpt cassatieberoep Ryanair in zaak tegen KRO

We zoeken een nieuwe collega

Persvrijheid de dupe van strijd tegen treitervloggers

KVdL Update: Seminar Mediarecht

WOBBEN is een mensenrecht – EHRM bevestigt recht op publieke informatie onder 10 EVRM

Rechtbank: Sonja Bakker heeft geen plagiaat gepleegd met dieetboek