Miljoenenclaims in Engelse smaadzaken dreiging voor Nederlandse media

Ook Boris Berezovsky koos Engeland uit om een smaadzaak te beginnen - tegen het amerikaanse Forbes

De media hebben het op het moment al niet gemakkelijk. Daar lijkt een steeds concreter gevaar bij te komen. Het forumshoppen: media-slachtoffers (waaronder veel Russische miljardairs, Saoudi’s en multinationals) kiezen (meestal) Engeland uit om een smaadzaak te beginnen tegen buitenlandse media. Op de Nieuwe Reporter staat hierover een zeer lezenswaardig artikel van de hand van Jonathan Witteman. In de Verenigde Staten, en vooral in Engeland, worden astronomische bedragen toegekend aan partijen die een smaadzaak winnen tegen de media. Op een bijeenkomst van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten in 2007 wees ik hier eerder …lees meer

Rechter vervroegd met pensioen om uitspraak in perszaak

topadvocatuurEen update in de zaak Westenberg, waarover hier eerder op Media Report is bericht. Mr. Westenberg, vice-president van de rechtbank Den Haag,  beschuldigde een advocaat van laster. Westenberg zou in een citaat in het boek ‘Topadvocatuur, in de keuken van de civiele rechtspraktijk’ ten onrechte zijn beticht van het bellen met advocaten in de Chipshol zaak. Een rechter mag niet zo maar met advocaten in een lopende zaak bellen. Het Hof Den Haag oordeelde in een tussenarrest dat Westenberg zelf de rechtbank onjuist had voorgelicht: hij zou wel degelijk hebben gebeld.

De rechtbank Den Haag heeft nu laten weten dat rechter Westenberg …lees meer

Spotprenten, het OM heeft het er druk mee

vlagael1De Arabische Europese Liga (AEL) publiceerde ruim drie jaar geleden als reactie op de welbekende Deense cartoons twee spotprenten, die in de joodse gemeenschap voor ophef zorgden. Op de ene prent is te zien hoe Anne Frank en Adolf Hitler samen het bed delen, en op de andere prent wordt door twee heren in maatpakken twijfel gezaaid over de Holocaust.

Hierop volgde in 2006 een aangifte van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) tegen de AEL wegens …lees meer

AP/Oranjes – Brief Willem-Alexander aan Voorzieningenrechter

Willem-Alexander (c) RijksvoorlichtingsdienstOp 14 augustus 2009 vond de behandeling plaats van het kort geding van Prins Willem-Alexander en zijn gezin tegen Associated Press (zie eerder bericht hier). De uitspraak volgt op 28 augustus 2009. Tijdens het kort geding heeft de advocaat van het kroonprinselijk gezin een brief van Willem-Alexander aan de rechter voorgelezen. Hier de volledige tekst: …lees meer

Record Jackpot Staatsloterij gegarandeerd misleidend

Advertentie Staatsloterij: Eenvijfde lotDe Staatloterij heeft in veel reclameuitingen beweerd dat de Record Jackpot van € 27,5 miljoen gegarandeerd zou vallen. De Jackpot is afgelopen 10 augustus wel gevallen, maar op eenvijfde lot. De € 27,5 miljoen is dus niet volledig  uitgekeerd, maar slechts € 5,5 miljoen – alleen ‘de staart van de vis’. Er zijn ca. 60 klachten binnengekomen bij de Reclame Code Commissie over het misleidende karakter van de door de Staatloterij gegeven garantie. In een eerdere uitspraak in 2008 zijn vergelijkbare klachten afgewezen, maar in dit geval oordeelt de Reclame Code Commissie anders. Er is een duidelijke trend onder de kopers van loten van de Staatloterij om met eenvijfde staatloten mee te spelen in plaats van met een volledig lot. Bij de trekking van 10 augustus 2009 waren zelfs meer deelnemers met eenvijfde …lees meer

In naam der Koningin! – Oranjes klagen AP aan wegens foto’s

Illustratie Koninklijk huis, bron: koninklijkhuis.nlDe Rijksvoorlichtingsdienst heeft verschillende media aangesproken vanwege publicatie van vakantiefoto’s van het kroonprinselijke paar in Argentinië, zo bericht onder meer de Volkskrant . De betreffende foto’s zijn door het Amerikaanse persbureau Associated Press (AP) de wereld ingebracht. Publicatie hiervan zou volgens de RVD in strijd zijn …lees meer

Het gezag van De Hond – Reclame NEM verboden

De Hond, nederlandenergie.nlMet het vorige gezicht van de reclames van de Nederlandse Energie Maatschappij ging het maar net goed. Natasja Froger had volgens de Reclame Code Commissie onvoldoende gezag en vertrouwen om het Nederlandse publiek te beïnvloeden.  De Reclame Code Commissie heeft nu geoordeeld dat de NEM wèl het vertrouwen en gezag van Maurice de Hond – het nieuwe gezicht - heeft misbruikt om hun energiediensten aan te prijzen. In de reclames van de NEM zegt De Hond: “Uit mijn onderzoek blijkt …lees meer