CBS weigert Superbowl reclame gay dating site Mancrunch

mancrunch-ad-cbsDe Superbowl komt er weer aan. Dit jaar is er al een nieuwe Nipple Gate nog voordat de uitzending begonnen is. Gay dating site Mancrunch – “Where many many many Men Come Out to Play” – wilde deze reclame uitzenden rond hèt sportevenement van de VS.

Dat vond CBS een minder idee: “After reviewing the ad – which is entirely commercial in nature – our Standards and Practices department decided not to accept this particular spot. As always, we are open to working with the client on alternative submissions.” Maar dan dus kennelijk liever een alternative submission zonder zoenende

…lees meer

Klacht “bespreek mijn boek!” afgewezen door Raad voor de Journalistiek

met-de-pacemaker-op-stap-jacques-janssenEen nogal opmerkelijke zaak bij de Raad voor de Journalistiek. Een wetenschapsjournalist eist van het AD dat zijn boek “Met de pacemaker op stap” wordt besproken in de krant. “Ter zitting brengt klager naar voren dat hij verweerders jarenlang als wetenschapsvoorlichter van de Universiteit Utrecht van informatie heeft voorzien. Nu, zoveel jaren later, keuren verweerders hem echter geen blik waardig, aldus klager.” De auteur laat het er niet bij zitten en dient een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek. Die kwam vorige week met zijn oordeel. De klacht werd natuurlijk …lees meer

‘Kassa’ voor de vrijheid van meningsuiting

pretium-vs-varaAl eerder is op Media Report bericht over het kort geding dat Pretium Telecom had aangespannen tegen de Vara. Het programma ‘Kassa’ van de Vara besteedde in verschillende tv-uitzendingen aandacht aan de grote hoeveelheid klachten die over Pretium bij de Consumentenautoriteit en de Ombudsman binnen waren gekomen. Kassa overhandigde de Staatssecretaris in de uitzending ‘een paar kilo klachten’, maar gaf Pretium geen kopie van die klachten. Pretium kreeg wel …lees meer

Uitspraak miljoenhuizen.nl – gegevens woonhuis geen persoonsgegevens

mhOp verschillende sites worden huizen te koop aangeboden, door  makelaars en door  particulieren. Advertenties voor te koop staande woningen bevatten over het algemeen gegevens als de locatie van het huis, de vraagprijs en vaak ook één of meerdere foto’s van de woning. Op 5 januari 2010 wees de Rechtbank Rotterdam een beschikking in een zaak tussen de heer B. en Schoonderwoerd (directeur van Miljoenhuizen.nl). B. had geklaagd over het vermelden van de prijshistorie van zijn woning door …lees meer

MyP2P – Embedden maakt inbreuk op auteursrecht

myp2p-logoMaak je inbreuk op het auteursrecht door een hyperlink aan te bieden naar auteursrechtelijk beschermd materiaal van een ander? Uit eerdere uitspraken blijkt wel dat dat (waarschijnlijk) niet het geval is; hyperlinken is geen openbaarmaking, maar meer een soort voetnoot. Het hof Den Bosch heeft nu in een arrest van 12 januari 2010  eens duidelijk vastgesteld (r.o. 4.98) dat hyperlinken inderdaad geen auteursrechtinbreuk oplevert.

En het hof had er blijkbaar zin in, want, hoewel de zaak daar niet over ging, werd vervolgens besproken of ook embedden is …lees meer

Dagvaarding Wilders uitgebreid

Geert Wilders - Bron: TweedeKamer.nlHet Openbaar Ministerie (OM) heeft de vervolging van Geert Wilders uitgebreid, zo meldt De Volkskrant. Het OM stelt nu dat de politicus zich ook schuldig heeft gemaakt aan haatzaaien tegen Marokkanen en niet-westerse allochtonen.

Eerder wilde het OM Wilders niet vervolgen, maar het Amsterdamse Gerechtshof bepaalde op 21 januari 2009 dat …lees meer

Stichting BREIN heeft in 2009 615 websites afgesloten

Logo BREINPiraterijbestrijder BREIN heeft in 2009 615 websites afgesloten waarbij sprake zou zijn van inbreuken op intellectuele eigendomsrechten. Dat meldde BREIN afgelopen vrijdag, 8 januari 2010, op haar eigen website. Opvallend genoeg is het artikel na het weekend van de website verdwenen, terwijl normaal gesproken berichten lang op de website blijven staan.

Het grootste deel van de afgesloten websites (393) betreft …lees meer

Staatssecretaris moet rectificeren na uitlating in De Wereld Draait Door

de staatssecretarisStaatssecretaris De Jager van Financiën is veroordeeld tot rectificatie van een uitlating die hij deed in een uitzending van De Wereld Draait Door van 5 november 2009. En wel op de voorpagina van vier landelijke dagbladen. Dat blijkt uit een net in de NJ gepubliceerde uitspraak van 20 november 2009 van de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag.

Eind oktober, begin november 2009 is bekend geworden dat in dat verband de belastingdienst een overeenkomst met een anoniem persoon heeft gesloten, die er op neerkomt dat die persoon in ruil voor tipgeld informatie verstrekt over honderden door Nederlandse belastingplichtigen in het buitenland aangehouden …lees meer

RTL moet nieuwsitem over Sytze van der V. rectificeren

van-der-v2021De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam heeft afgelopen donderdag bepaald dat RTL een nieuwsitem over de Eindhovense Sytze van der V. moet rectificeren. Van der V, die in 2008 werd veroordeeld wegens ontucht met minderjarigen, en na in cassatie te zijn gegaan in september 2009 vrij kwam, had de rechtszaak aangespannen omdat …lees meer

Huiszoeking Ravage: Staat alsnog in het gelijk gesteld in zaak over bronbescherming

ravageIn mei 1996 deed de recherche een inval bij het kantoor van het toenmalige actieblad Ravage in Amsterdam. De aanleiding was een door Ravage ontvangen claimbrief die verwees naar een bomaanslag op het bedrijf BASF in Arnhem. De claimbrief was al door de redactie vernietigd, maar de rechercheurs …lees meer