Verduidelijking van bevoegdheidsregels voor via internet aangeboden diensten aan consumenten

logo EuropaEerder al gesignaleerd, hierbij nog een analyse. Volgens Europese bevoegdheidsregels dient een procedure tegen een consument te worden ingesteld voor de gerechten van de lidstaat op het grondgebied waarvan de consument woonplaats heeft. Op dezelfde manier kan de consument, indien hij zelf een procedure instelt, er altijd voor kiezen om dat in zijn eigen lidstaat …lees meer

Rechtbank: uitingen over kinderdagverblijf moeten worden verwijderd uit GoogleMaps recensie

Google MapsProblemen met kinderdagverblijven zijn aan de orde van de dag. Dit maal echter om een andere reden.

Een ouder en haar partner waren kennelijk niet helemaal tevreden over kinderdagverblijf Burchtpoort Op Stoom en plaatsten de volgende recentie op de GoogleMaps pagina van het verblijf: “Niet Veilig ! Wees voorzichtig !?? Mijn zoon werd meestal ziek bij deze kinderopvang. Dit komt door niet hygienisch sfeer en verwaarloze / onvoorzichtige behandelingen. Uiteindelijk

…lees meer

Komst Chinese zoekgigant Baidu naar Europa leidt tot merkengeschil met Groningers

baiduDe Chinese zoekmachine Baidu is bij haar merkregistratie in Europa gestuit op oppositie van een Gronings internetbedrijf. Dit betekent dat, mochten partijen er onderling niet uitkomen, de oppositieafdeling van het Europese merkbureau in Alicante zal moeten beslissen of het nieuwe beeldmerk van Baidu in verwarrende …lees meer

Vrijheid van meningsuiting omvat geen recht op toegang tot de media

vecherniy-magadan-newspaperMeneer Saliyev, voorzitter van een lokale ngo in het Russische Magadan, stuurt een artikel over corrupte inmenging vanuit Moskou ter publicatie aan lokale krant Vecherniy Magadan. Zijn artikel wordt niet gepubliceerd, waarop Saliyev naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens stapt. Hij vindt dat de krant zijn uitingsvrijheid heeft beperkt …lees meer

Europees Hof: Spaanse krant mocht link leggen tussen Marokkaanse koninklijke familie en drugshandel

De inmiddels overleden koning Hassan II van MarokkoDe Spaanse krant Diario 16 bericht in 1995 over de vondst van bijna 5000 kilo hash in de dubbele bodem van een vrachtwagen van het bedrijf “Domaines Royaux”, dat eigendom is van de Marokkaanse Koninklijke familie. De kop luidt “Een familiebedrijf van Hassan II betrokken bij de handel in verdovende middelen.” In Spanje wordt tot aan het Constitutionele Hof toe geoordeeld dat dit een ontoelaatbare inbreuk is op het “droit fondamental au respect de l’honneur” van de Marokkaanse koning. De krant werd veroordeeld …lees meer

Algemene voorwaarden online terhandstellen: hoe moet het nou echt?

handIn 2007 signaleerde ik een bijzondere uitspraak van de Rechtbank Haarlem: elektronische terhandstelling van algemene voorwaarden zou gelijkgesteld zijn aan feitelijke terhandstelling. Met andere woorden: ook bij een overeenkomst die niet langs elektronische weg tot stand kwam kon volgens de Haarlemse rechter volstaan worden met elektronische terhandstelling (in dit geval: linken naar de algemene voorwaarden). Destijds klopte die uitspraak niet met de wet, al had de Haarlemse rechter wel een mooie toekomstvisie. Ook de huidige …lees meer

Vrouw verliest zaak over film ‘Monster in Law’ en moet bijna 1 miljoen dollar betalen wegens misbruik van procesrecht

Monster-in-LawHet District Court of California deed recentelijk uitspraak in een zaak die een vrouw had aangespannen tegen Warner Bros., Jennifer Lopez en Jane Fonda. En tegen nog zo’n 50 acteurs, productenten en filmdistributeurs die betrokken waren bij de fim ‘Monster-in-Law‘. De vrouw meende dat de film was gebaseerd op een door haar geschreven script dat ging over werkelijke problemen met haar eigen schoonmoeder. Monster-in-law maakte volgens de vrouw daarom inbreuk op haar auteursrechten. Om die reden meende zij recht te hebben op een deel van de opbrengst van de film. Haar vorderingen zijn door de Amerikaanse rechter  …lees meer

KRO Brandpunt mag uitzending over misstanden bij adoptie in Ethiopië uitzenden: het vonnis

kro21Een aantal dagen geleden berichtten we op MediaReport al over het vonnis in de zaak over een uitzending van KRO Brandpunt waarin een reportage zou worden getoond over misstanden bij adopties in Ethiopië. Eisers meenden dat de uitzending inbreuk op hun privacy en die van hun adoptiefdochter zou maken. Ze eisten een verbod op de uitzending. Dat zou betekenen dat een uitzondering zou moeten worden gemaakt op het grondwettelijk …lees meer

Wob-uitspraak: minister hoeft debriefing Srebrenica niet openbaar te maken

untitled1De Raad van State heeft gisteren in hoger beroep bepaald dat de minister van Defensie individuele debriefingsverslagen van ‘Srebrenica-militairen’ niet openbaar hoeft te maken. De weduwe van een Bosnische technicus had met een beroep op de Wob om die stukken gevraagd. 

Volgens de Raad van State, die vertrouwelijk kennis nam van …lees meer

Europees Hof voor de Rechten van de Mens (Naomi Campbell-zaak): Engelse success fee is in strijd met persvrijheid

Naomi CampbellZojuist verscheen de langverwachte uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in de zaak MGN Ltd. – uitgever van de krant ‘The Daily Mirror‘ – tegen het Verenigd Koninkrijk. Over deze zaak is al eerder op Media Report bericht. The Daily Mirror publiceerde een artikel, met een aantal foto’s, over de drugsverslaving van Naomi Campbell. Deze foto’s werden heimelijk genomen toen Campbell een bijeenkomst voor anonieme verslaafden verliet. Campbell meende dat dit een inbreuk was op haar recht op privacy. Het House of Lords was het met haar eens. The Daily Mirror moest vervolgens een schadevergoeding van £ 3.500,- betalen aan Campbell. Dat leek nogal mee …lees meer