Lindsay Lohan heeft een zaak aangespannen tegen de makers van de populaire game Grand Theft Auto V. Lindsay herkent zichzelf in de personage ‘Lacey Jonas’. Lacey Jonas wordt in het spel achterna gezeten door paparazzi en neemt zo nu en dan een selfie in bikini. Lindsay claimt dat de makers zonder haar toestemming gebruik hebben gemaakt van haar image. Dat zou een schending zijn van haar right of publicity. Het publiciteitsrecht is een Amerikaanse doctrine die we in Nederland niet kennen. Het geeft een individu het recht om te beschikken over elk commercieel gebruik van zijn/haar naam, beeltenis, gelijkenis of andere herkenbare aspecten van zijn/haar persoonlijkheid. Wij kennen in Nederland het (commercieel) portretrecht, maar dat gaat veel minder ver. Het Amerikaanse publiciteitsrecht wordt gezien als een eigendomsrecht en heeft een levenslange duur. In een aantal staten in de VS kan het zelfs na de dood van de persoon nog voortduren, zoals bijvoorbeeld in Californië.De makers van de game stellen zich op het standpunt dat het spel een artistiek werk is dat buiten het toepassingsbereik van het right of publicity valt. Ze verwijzen onder meer naar een eerdere ook al op Media Report besproken zaak van Lohan v. Perez. In die zaak had rapper Pitbull Lindsay Lohans naam verwerkt in een nummer. De New Yorkse rechter oordeelde in die zaak dat de vrijheid van meningsuiting prevaleerde boven het right of publicity. Het gebruik van iemands naam – zonder zijn toestemming- is toegestaan wanneer dat gebruik deel uitmaakt van een artistiek werk.
Verder voeren de makers aan dat ze de beeltenis en stem van Lindsay helemaal niet hebben gebruikt. Ook het achterna gezeten worden door paparazzi is niet uniek en als dit al gebaseerd zou zijn op het leven van Lindsay, dan levert dat geen juridische grondslag op omdat het right of publicity geen claims beschermt gebaseerd op levensverhalen. Het is afwachten hoe de New Yorkse rechter de claim van Lindsay zal beoordelen.
Tot die tijd, vel hier zelf je oordeel.