Op Media Report staan berichten over de volgende onderwerpen.
PersrechtConflicten over publicaties gaan vaak om een botsing tussen de vrijheid van meningsuiting en het recht op privacy. Wanneer is een publicatie onrechtmatig? Wat mag je wel en niet zeggen en hoe zit dat met wederhoor? Ben ik verplicht internet schoon te vegen als ik ben veroordeeld een publicatie te verwijderen? Kan iedereen die op een foto staat altijd protesteren tegen publicatie van die foto op grond van het portretrecht? Is het journalistiek brongeheim absoluut? Dit soort onderwerpen staat onder het kopje ‘persrecht’.
ReclamerechtCommerciële uitingen vallen ook onder de uitingsvrijheid. Wel bestaan er aparte regels voor reclame. Bijvoorbeeld de regels in de mediawetgeving voor reclame door publieke en commerciële omroepen. Regels voor vergelijkende en misleidende reclame of voor promotionele kansspelen. Dit soort informatie vind je onder het kopje ‘reclamerecht’.
InternetrechtHier vind je alles over het intellectueel eigendomsrecht (en dan met name het auteurs- en merken- en modellenrecht) en andere juridische ontwikkelingen op internet en in andere nieuwe media. Wanneer is een tussenpersoon op internet aansprakelijk voor content van een derde? Wat voor namen mag je als domeinnaam gebruiken? Maak je auteursrechtinbreuk als je een hyperlink plaatst? Mag je deeplinken? En framed of inline linken? Heb ik toestemming nodig om een filmpje te embedden op mijn website? Kun je verplicht worden een hyperlink te verwijderen? Hoe zit dat met RSS-feeds en zoekmachines? Mag Google zomaar foto’s van alle Nederlandse straten op internet zetten? Mag ik een merk van een ander kopen als adword?
MediareguleringDe Mediawet en het Mediabesluit geven uitgebreide (en niet altijd even heldere) regels voor met name radio en tv omroepen. Regels over onder meer reclame, het percentage Nederlandse producties dat omroepen moeten uitzenden, regels over cross ownership, over de verdeling van frequenties en over de toelating als commerciële of juist publieke omroep. Het Commissariaat voor de Media treedt op als waakhond. Deze onderwerpen vind je onder het kopje ‘mediaregulering’.
Redactie
De berichten op Media Report worden geschreven door advocaten van Kennedy Van der Laan, gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht en mediarecht. De hoofdredactie van Media Report bestaat uit Jens van den Brink, Reindert van der Zaal en Joran Spauwen. Bij hen kun je ook terecht met vragen over het weblog.
Contact
Kennedy Van der Laan
Molenwerf 16
1014 BG Amsterdam
Postbus 58188, 1040 HD Amsterdam
T +31 20 5506 843
F +31 20 5506 943
E jens.van.den.brink@kvdl.com
K.v.K. nummer 34261155
Privacy
Het algemene privacy beleid van Kennedy Van der Laan is van toepassing op deze site.