Zelf aan je auto sleutelen binnenkort verboden vanwege auteursrecht?

Een groep grote autofabrikanten wil een verbod op zelf aan je auto sleutelen. Dit willen ze bereiken door auto’s onder de reikwijdte van het Digital Millenium Copyright Act (DMCA) te scharen. Door alle technologie die momenteel aanwezig is in auto’s, zijn deze volgens de fabrikanten aan te merken als ‘mobile computing devices’ en zijn zij daarmee onder de DMCA auteursrechtelijk beschermd. In hun verklaring is het volgende te lezen:

“Automobiles are inherently mobile, and increasingly they contain equipment that would commonly be considered computing devices […] Many of the ECUs embodied in today’s motor vehicles are carefully calibrated to satisfy federal or state regulatory requirements with respect to emissions control, fuel economy, or vehicle safety. Allowing vehicle owners to add and remove programs at whim is highly likely to take vehicles out of compliance with these requirements, rendering the operation or re-sale of the vehicle legally problematic. The decision to employ access controls to hinder unauthorized “tinkering” with these vital computer programs is necessary in order to protect the safety and security of drivers and passengers and to reduce the level of non-compliance with regulatory standards. We urge the Copyright Office to give full consideration to the impacts on critical national energy and environmental goals, as well as motor vehicle safety, in its decision on this proposed exemption. Since the record on this proposal contains no evidence regarding its applicability to or impact on motor vehicles, cars and trucks should be specifically excluded from any exemption that is recommended in this area.”

Aangezien technologie in auto’s ervoor zorgt dat deze voldoen aan veiligheids- en milieueisen, mogen consumenten volgens de fabrikanten niet meer aan hun auto sleutelen. Het is ergens enigszins begrijpelijk dat het sleutelen aan je auto gevolgen kan hebben voor de veiligheid of zuinigheid ervan. Een aanpassing aan de chip in de motor van een auto kan bijvoorbeeld ten gevolg hebben dat deze meer brandstof verbruikt en dus slechter is voor het milieu. Deze toepassing van de DMCA brengt echter ook met zich mee dat bijvoorbeeld reparaties alleen nog bij merkdealers plaats zouden kunnen vinden, waardoor de vraag rijst of het de fabrikanten slechts gaat om veiligheid of een gezond milieu, of gewoon om geld.