Juncker’s Europese Commissie heeft vandaag een concrete stap gezet richting de door haar gewenste Digital Single Market (≈vrije(re) markt voor online handel en content). Voor wie het gemist had: deze strategie is één van de 10 politieke prioriteiten die de nieuwe Commissie bij haar aantreden vaststelde. Onderdeel van deze prioriteiten is o.a. pakketjesbezorging en cybersecurity, maar ook geo-blocking. Geo-blocken gebeurt als je bijvoorbeeld in Nederland wordt verhinderd de Britse Uitzendinggemist te kijken, of dat je bepaalde Spotify liedjes niet in het buitenland kan beluisteren. Dat is vaak het gevolg van het feit dat voor ieder land apart de ‘rechten geregeld’ moeten worden. En dat kan een enorm karwei zijn.
De Commissie heeft nu een voorstel gedaan om deels een einde te maken aan geo-blocken. Het voorstel van de Commissie is vastgelegd in een verordening en belooft “ensuring the cross-border portability of online content services in the internal market”. Een echt einde aan geo-blocking is het dus nog niet. Het voorstel regelt namelijk alleen dat je bij een bezoek aan het buitenland ‘Nederlandse’ content (waar je op geabonneerd bent) kan blijven bekijken. Iedere andersluidende afspraak is nietig. De Commissie wil dus als eerste stap ‘geo-blocking-while-on-the-move’ beperken. De verantwoordelijkheid hiervoor wordt primair bij de content aanbieder gelegd. Echter, het voorstel lijkt ook in te grijpen in de overeenkomst tussen de rechthebbenden en contentaanbieders. Voor juristen een interessante en verregaande ontwikkeling, al helemaal omdat het voorstel direct van toepassing is in alle lidstaten (de regels hoeven niet geïmplementeerd te worden).
Uiteraard zijn we er nog lang niet. De Commissie mikt op 2017 en er kan nog veel veranderen tijdens het Europese wetgevingsproces.
Parallel aan het voorstel publiceerde de EC ook een ‘communication’ met nadere stappen voor de Digital Single Market. Zo zijn er concrete plannen voor: meer toegang tot online content, nieuwe digitale auteursrechtexcepties, eerlijkere markt voor gebruik online content en het tegengaan van piraterij. Meer details zijn terug te vinden in dit mooie schema in de communication.