Het wordt zo langzamerhand een soap. Na verschillende keren van standpunt te zijn veranderd, blijkt Buma/Stemra nu slechts beperkte toezeggingen te hebben gedaan wat betreft het ‘blogtarief’ voor het embedden van muziek.
Onlangst bracht Buma/Stemra in een persbericht naar buiten dat zij als gevolg van de ontstane maatschappelijke onrust “de internetgebruikers tegemoet zou komen”. Voor het niet-bedrijfsmatig embedden van muziek zou zij geen rekeningen sturen. Voor bloggers kan deze toezegging echter in de praktijk wel eens een dode mus zijn. Want, zo stelt de directeur Juridische zaken van Buma/Stemra, één enkele advertentie op een site is al genoeg om als bedrijfsmatig aangemerkt te worden. Doorgaans bevatten ook particuliere blogs advertenties, zoals bijvoorbeeld Google ads. Als het aan Buma/Stemra ligt moeten embeddende bloggers betalen, wanneer zij enige inkomsten met deze advertenties genereren; winst is daarbij geen vereiste.
Particulier embeddende bloggers lijken toch weer niet (allemaal) opgelucht adem te kunnen halen. Zij blijven het risico lopen om een rekening van Buma te ontvangen als zij muziek op hun site embedden en met hun blogs advertentiegelden genereren. Het gedraai van Buma heeft inmiddels op YouTube al tot een Untergang-parodiefilmpje geleid.
Eerdere berichten op Media Report over Buma’s zoektocht naar een embedbeleid hier, hier en hier.