Een paar maanden terug berichtten wij over de start van de nieuwe Kansspelautoriteit die de handhaving van het kansspelbeleid nieuw elan moet gaan geven. Er was toen nog weinig bekend over de precieze aanpak van deze nieuwe autoriteit, behalve dan dat er fikse boetes kunnen worden opgelegd. Inmiddels is de handhaving begonnen en zijn 40 kansspelaanbieders die zich richten op de Nederlandse markt gewaarschuwd hun website aan te passen. Interessant is dat de Kansspelautoriteit bekend heeft gemaakt welke criteria zij hanteert om dergelijke kansspelaanbieders aan te spreken.
De autoriteit heeft ervoor gekozen zich te focussen op kansspelwebsites die zich duidelijk richten op de Nederlandse markt. Dit lijkt te betekenen dat andere partijen buiten schot blijven. Als een kansspelaanbieder voldoet aan één van de drie criteria is het mogelijk dat het kansspel onder de aandacht van de Kansspelautoriteit komt. Deze zogenaamde ‘prioriteringscriteria’ betreffen kansspelaanbieders:
- waarvan de website, waarop het kansspel gespeeld wordt, eindigt op .nl en/of;
- waarvan de kansspelwebsite in de Nederlandse taal te raadplegen is, en/of;
- die reclame maakt via radio, televisie of in geprinte media gericht op de Nederlandse markt.
Als aan één van deze criteria is voldaan zal de kansspelaanbieder een brief ontvangen waarin een termijn wordt gesteld om een aantal aanpassingen door te voeren zodat de website niet langer onder focus van de Kansspelautoriteit valt. Volgens het persbericht is voor deze aanpak gekozen omdat de autoriteit “niet alle illegale kansspelwebsites kan aanpakken”. Het kan dus zijn dat het beleid later verder wordt aangescherpt. Het volgen van de prioritetingscriteria betekent dus niet dat de kansspelaanbieder automatisch in lijn met de Wet op de kansspelen handelt, maar wel voorlopig safe is.