Discriminatie v. uitingsvrijheid – Sinterklaasjournaal en columniste Ebru Umar niet vervolgd

Vrijheid van meningsuiting en het verbod tot discriminatie staan met elkaar op gespannen voet en dit leidt regelmatig tot aangiften. Recent besloot het OM Ebru Umar niet te vervolgen voor een aantal tweets en andere uitlatingen. Het Hof Amsterdam bepaalde in een artikel 12 Sv procedure dat onder meer het Sinterklaasjournaal (vooralsnog) niet vervolgd wordt voor het gebruik

…lees meer

Item in Opgelicht van Avrotros over ‘schurk’ die spoor faillissementen achterliet niet onrechtmatig

Eiser in dit kort geding heeft vanaf 2012 een aantal ondernemingen opgericht, die naderhand failliet zijn gegaan. De totale schuldenlast van de failliete ondernemingen bedraagt €537.701,04. De redactie van het programma Opgelicht?! van de Avrotros doet onderzoek naar eiser, waarna eiser zelf contact zoekt met Avrotros. Dit resulteert in een interview waarin Opgelicht een aantal dingen aan eiser voorlegt. Op 24 januari 2017 zendt Opgelicht vervolgens een …lees meer

Rapper in clip met Syriëgangers verliest zaak tegen EenVandaag

Op woensdag 22 maart 2017 werd in een item van het televisieprogramma EenVandaag van Avrotros aandacht besteed aan een strafproces tegen tien Syriëgangers. Twee van deze Syriëgangers zaten in een rapgroep. Eiser zat ook in de rapgroep, maar behoorde niet tot de Syriëgangers. Op drie momenten in het item worden fragmenten van de muziekclip van de rapgroep getoond. Hierin zijn de twee Syriëgangers te zien, maar ook eiser. De gezichten van de Syriëgangers zijn hierbij geblurred, maar het gezicht …lees meer

EHRM – Oostenrijkse politicus moet satirische uitlating van tv-zender dulden

In een aflevering van de satirische comedy show Das letzte der Woche van de Oostenrijkse tv-zender ATV kreeg Herbert Haupt, voorzitter van de Oostenrijkse vrijheidspartij tussen 2002 en 2004 en vicekanselier van de federale overheid tussen februari en oktober 2003, het flink te verduren. De presentator vertelde de kijker dat

…lees meer

Geen verbod op uitzending BNN-VARA’s Kassa

Tussen een badkamerproducent en een consument is een meningsverschil ontstaan over de plaatsing van een luxe badkamer. De consument heeft naar aanleiding hiervan het consumentenprogramma Kassa van BNN-VARA  benaderd. De redactie van Kassa neemt contact op met de badkamerproducent en gaat samen met de consument op het kantoor van de badkamerproducent langs. De badkamerproducent eist in kort geding dat er geen beeldmateriaal over de kwestie wordt uitgezonden en vordert een voorafgaand …lees meer

Ook in 2017 top rankings voor Mediateam Kennedy Van der Laan

De  twee belangrijkste jaarlijkse internationale rankings voor advocaten zijn weer verschenen; Chambers en Legal 500. Ook dit jaar krijgt het mediateam van Kennedy Van der Laan weer de hoogst mogelijke ranking in beide gidsen.

Chambers 2017 plaatst het mediateam in band 1 en zegt:
One client considers the team to be the best on media law in Holland“ and describes the lawyers as “dedicated and specific.” The media practice is particularly experienced in defamation, copyright and internet litigation. Recently the team has acted for several high-profile new clients, including Facebook and Vice Media.

Jens van den Brink acts for a mixture of broadcasters, newspapers and other media outlets, with a particular focus on contentious issues and …lees meer

EHRM: weglaten aanhalingstekens maakt media niet aansprakelijk voor citaat

In het najaar van 2003 stond in Servië de samenwerking met het in Den Haag gezetelde Joegoslavië-Tribunaal ter discussie. Meer dan de helft van de Servische bevolking was tegen samenwerking met het Tribunaal. Samenwerking zou betekenen dat Servië Servische verdachten van oorlogsmisdrijven zou moeten uitleveren aan deze instantie.

Tegen deze achtergrond publiceerde de Servische krant Politika een artikel van de journaliste Ljiljana Milisavljević over de mensenrechtenactiviste Nataša Kandić. Kandić stond bekend als één van de voorvechters van volledige samenwerking tussen Servië en het Joegoslavië-Tribunaal. In het artikel vermeldde Milisavljević dat Kandić in de media is …lees meer

AD mag foto publiceren van automobilist in hufterfuik

B. heeft geen recht op schadevergoeding wegens een foto die het AD van hem in de krant heeft geplaatst. Dat heeft de rechtbank Rotterdam bepaald in een tussen B. en het AD gewezen vonnis. Op de foto is B. te zien nadat hij in een fuik is gereden, wordt gecontroleerd door de politie en de kofferbak van de door hem bestuurde auto wordt onderzocht. Het gezicht van B. is geblurred. Het onderzoek vond plaats in het kader van een grootscheepse verkeerscontrole …lees meer

Tweets “op persoonlijke titel”

Tweets zijn – door de aard van het medium – al snel wat minder genuanceerd. Behalve tot bijval en hoon op Twitter, spelen ze inmiddels ook geregeld een rol in rechtszaken. In dit geval zelfs de hoofdrol. Interessant is de vraag wie voor de tweet aansprakelijk is. De twitteraar zelf of …lees meer

EHRM benadrukt in Orlovskaya Iskra t. Rusland belang van persvrijheid in verkiezingstijd

In december 2007 vonden er in Rusland parlementsverkiezingen plaats. De regionale krant Orlovskaya Iskra berichtte een maand voor de verkiezingen in twee artikelen kritisch over Yegor Stroyev, de gouverneur van die regio. Stroyev was de hoogstgeplaatste politicus op de regionale kandidatenlijst van Verenigd Rusland (Единая Россия), de partij die het nauwst verbonden is met de partijloze president Poetin. In beide artikelen werden voorbeelden over vermeend machtsmisbruik van Stroyev aangehaald.

Een werkgroep van het regionale …lees meer