De website fotosessie.com benaderde met name jongeren via sociale netwerksites zoals Hyves en Facebook. Fotosessie.com deed een aanbod, waardoor de jongeren het idee kregen dat zij speciaal waren geselecteerd om model te worden. Dat bleek net even anders te liggen. If you can dream it, you can do it, zo luidt de slogan van de website – maar alleen tegen betaling van honderden euro’s. Reden voor een boete van de Consumentenautoriteit, die de regels toepast die volgen uit de Europese Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken.
Fotosessie.com suggereerde een speciale aanbieding tegen gereduceerd tarief en met beperkte geldigheid. Volgens de Consumentenautoriteit was de aanbieding van Fotosessie.com een misleidende en agressieve werving. Omdat de reclame zich specifiek richtte op een kwetsbare groep (de jeugd) via de zo populaire netwerksites, legde de Consumentenautoriteit Fotosessie.com een hoge boete van € 100.000,- op.
Nu het weer bijna 14 februari is, waarschuwt de Consumentenautoriteit de kwetsbare jongeren ook voor misleidende reclame door middel van zogenaamd geheime Valentijnsberichten via netwerksites en sms.
Bron: consumentenautoriteit.nl