2010 is voor de Consumentenautoriteit het jaar van de oneerlijke handelspraktijk op internet, zo berichtten we al eerder. Aldus heeft de Consumentenautoriteit begin dit jaar onderzoek gedaan naar online ticketshops. Een aantal websites voldeden niet aan de regels voor informatievoorziening aan consumenten.
Vandaag werd bekend dat de bedrijven achter de websites 4alltickets.nl, Tickets4events.nl, Budgetticket.nl, Onlineticketshop.nl en worldticketshop.nl ondanks verzoeken tot aanpassing, volgens de autoriteit nog niet voldeden aan alle eisen. Zij hebben nu een last onder dwangsom opgelegd gekregen om de aanpassingen alsnog te doen.
Zo vindt de Consumentenautoriteit dat niet duidelijk is dat het om doorverkochte tickets gaat en wijzen de sites ook niet op de mogelijke risico’s daarvan. De prijzen zijn niet juist weergegeven en de sites bevatten onvoldoende informatie over het bedrijf dat de website exploiteert. In juridische termen: de websites voldoen niet aan alle eisen uit artikel 3:15d, 6:193d en 6:193e BW.
Als de aanpassingen niet tijdig worden doorgevoerd, verbeuren de bedrijven dwangsommen tot 5000 euro per week met een maximum van 100.000 euro. Overigens hebben de bedrijven inmiddels toegezegd dat ze de websites zullen veranderen.