De meeste bedrijven die wel eens een promotioneel kansspel hebben gelanceerd, zoals een prijsvraag of sweepstake, zullen hebben ondervonden dat de Gedragscode Promotionele Kansspelen nogal wat vragen oproept. In eerste instantie lijkt het allemaal vrij duidelijk, maar bij tweede lezing ontstaan al gauw de nodige vraagtekens. De Kansspelautoriteit, die over de gedragscode moet waken, onderkent dit nu en is van plan een richtlijn op te stellen die bedrijven moet helpen bij de toepassing van de gedragscode. In dit kader wordt gevraagd om ‘uw advies/input’. Iedereen die dus nog het één en ander op te merken heeft kan zich melden bij info@kansspelautoriteit.nl. De Kansspelautoriteit waarschuwt wel dat het niet de bedoeling is dat de regels worden aangepast. De richtlijn geeft “slechts praktische handvatten voor het toepassen van de Gedragscode“.
Enigszins opmerkelijk is dat de Gedragscode promotionele kansspelen recent (1 januari 2014) naar aanleiding van een eerdere consultatie is gewijzigd en kennelijk nu al behoefte bestaat aan verduidelijking. Bovendien bevat de Gedragscode al een uitgebreide toelichting, die al praktische handvatten biedt. Om precies te zijn krijgen we dus een richtlijn, die een uitleg biedt bij de al bestaande toelichting, die de gedragscode moet verduidelijken. ‘More is more’ zullen we maar zeggen.
Iedereen kan input leveren tot uiterlijk 3 oktober 2014.