Het Commissariaat voor de Media heeft in 2012 niet stilgezeten. Commerciële media-instellingen zien zich geconfronteerd met een veelheid aan nieuwe regels over sponsoring, reclame en productplaatsing, regels die niet op alle punten even helder zijn en waarbij hier en daar vraagtekens te plaatsen zijn. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de nieuwe kaders en leggen zij de vinger op een aantal onduidelijkheden.
Op 1 september 2012 zijn de door het Commissariaat voor de Media vastgestelde Beleidsregels reclame commerciële media-instellingen 2012 en de Beleidsregels sponsoring commerciële media-instellingen 2012 in werking getreden. In deze beleidsregels geeft het Commissariaat een (nadere) interpretatie van voorschriften uit de Mediawet. Daarnaast heeft het Commissariaat een Regeling productplaatsing commerciële media-instellingen ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In de Regeling productplaatsing geeft het Commissariaat regels over de voorwaarden waaronder productplaatsing door commerciële media-instellingen toegestaan is.
In een artikel dat recent is gepubliceerd in Mediaforum hebben Liesbeth Berkouwer en Joran Spauwen de inhoud van beide beleidsregels en de Regeling productplaatsing uiteengezet en in een nadere context geplaatst. Klik hier voor het volledige artikel, met dank aan: Mediaforum.