De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam heeft onlangs geoordeeld dat UPC zich schuldig heeft gemaakt aan misleidende vergelijkende reclame.
Het ging om de reclamecampagne van UPC voor haar ‘alles in één’ internet-, televisie- en telefonie- pakket. Met een direct mailing en een tekst op haar website adverteerde UPC dat de prijs van dit pakket maandelijks slechts €28,30 bedroeg. Deze prijs vergeleek UPC in tarieftabellen met de volgens UPC aanmerkelijk hogere maandtarieven die UPC’s concurrenten voor soortgelijke producten. Daarbij merkte UPC met behulp van een *-teken in kleine letters op dat haar ‘alles in één’-pakket alleen beschikbaar is in combinatie met een standaard kabelabonnement, waarvan de kosten maandelijks €16,70 bedragen.
KPN vond de reclame-uiting van UPC misleidend, in strijd met de regels voor vergelijkende reclame en daarmee onrechtmatig. UPC zou een onjuist beeld geven van de prijs van het aangeboden pakket, omdat inclusief het vereiste standaard radio/TV-pakket de werkelijke totaalprijs hiervan maandelijks niet €28,30, maar €45,- bedroeg. De vergelijking van het bedrag van €28,30 met de prijs van €50,- voor KPN’s internet-, televisie- en telefoniepakket ging volgens KPN niet op, omdat in de genoemde prijs van KPN de aansluitkosten wel zijn inbegrepen. KPN startte een kort geding om UPC te dwingen de reclamecampagne te staken.
De rechter heeft KPN grotendeels in het gelijk gesteld. UPC had bij de promotie van haar totaalpakket en in de tariefsvergelijking de prijs van het vereiste standaard kabelabonnement mee moeten nemen. De kleine lettertjes waarin laatstgenoemde prijs wel werd vermeld, achtte de rechter in dit verband onvoldoende. De rechter heeft UPC kort gezegd bevolen zich te onthouden van uitingen waarin niet of onvoldoende duidelijk de volledige prijs van haar pakketten, dat wil zeggen zonder de prijs van het vereiste standaard radio/TV-pakket, wordt gecommuniceerd.
Overigens zijn niet alle vorderingen van KPN toegewezen. Zo achtte de rechter de ‘Voordelig bellen’-claim van UPC zonder vermelding van de specifieke beltarieven in de gewraakte vergelijkingstabellen, wel toelaatbaar. Ook is het UPC toegestaan tijdelijke prijsacties van haar concurrenten in de prijsvergelijkingstabellen buiten beschouwing te laten.