Het lingeriemerk Sapph houdt van veel bloot in haar reclamecampagnes. Dit heeft al vaker voor klachten bij de Reclame Code Commissie gezorgd. Dit keer is de aanleiding modellen die extreem ge-fotoshopt zijn à la old school versies van Barbie. Een woordvoerder van Sapph zegt in De Telegraaf: “Wij maken vrouwen met die technieken alleen maar mooier net als vrouwen dat zelf doen met make-up. Wij doen er juist alles aan om een niet té realistisch beeld te creëren om een soort van humor toe te passen”.
De klagers zien de humor er niet van in en vinden de vrouwen in de campagne misvormd, verminkt en dus ‘in strijd met de waarheid’. De campagne ‘Dress less to impress’ zou schadelijk zijn voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van jongeren. Dat de Reclame Code Commissie deze klacht zal toewijzen is niet erg waarschijnlijk. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Reclame Code Commissie zich vrij terughoudend op. Kortom: over smaak valt niet te twisten!
Bron: Adformatie
Update 18 mei 2009: Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie de klachten afgewezen.