Naast de Consumentenautoriteit gaat nu ook Vodafone actief de strijd aan met aanbieders van mobiele content – zoals ringtones en spelletjes – die de consument misleiden.
SMS-dienstaanbieders die consumenten ongewild met betaalde abonnementen opzadelen, vormen al jaren een probleem. Hun praktijken zijn onder meer in strijd met de Wet op de oneerlijke handelspraktijken, de Reclamecode SMS-dienstverlenging en de SMS gedragscode, waaraan SMS-dienstaanbieders zichzelf hebben geconformeerd, of waaraan zij gebonden zijn via hun contractuele relatie met de mobiele netwerkaanbieders.
De Consumentenautoriteit heeft het aanpakken van malafide SMS-aanbieders tot een van de speerpunten van haar beleid gemaakt en in dit kader inmiddels ook torenhoge boetes opgelegd (zie hier voor een eerder bericht op Media Report). Dit heeft (misschien niet geheel verrassend) nog niet geleid tot volledige uitbanning van de misleidende praktijken, wat voor Vodafone reden is haar klanten te hulp te schieten. Klanten die het slachtoffer zijn van misleidende SMS-diensten, krijgen direct hun geld terug. Deze kosten zal Vodafone verhalen op de betreffende SMS-dienstaanbieder, op wie dan de bewijslast rust dat de klacht ongegrond is. Aanbieders die in de fout blijven gaan, zullen door de telecomprovider worden afgesloten. Meer informatie over de klachtafhandeling is beschikbaar op deze pagina van de Vodafone-website.
Bron: Adformatie.nl