Lo Mechiare ol T, ML

Ty % ey s ST SRR N
R R e &

T

GiM |

N NAAM DER KOMING
YONNIS

RECHTBANK AMSTESDAM

Sector civiel recht, voorzieningenrechter

zasknummer / rolaummer: 4439672 / LG ZA 10-139 WT/CN

Vounis in kort geding van 19 februaxi 2010

in de zaak van

wonende te
ciseres bij dagvaarding van 29 januaii 2010,
advocaat mr, H.A.J.M. van Kaam te Amsterdam,

tegen

de besloten vennootschap met beperkte aansprukelijkheld
WEGENER MEDIA B.Y.,

mede handelende onder de naam EINDHOVENS DAGBLAD B,V.,
fevestigd e Eindhoven,

gedaagde,

advocaat mr. A. Robustella te Ede.

Partijen zuilen hisrna SR 1 ho Bindhovens Dagblad worden gencemd.

L De procedure

1.1 Ter terechrzitting van 8 fobruari 2010 heeft S cstcld on gevorderd
overeenkomstig de in fotokopie aan dit voonis gehechte dagvaarding, met dien
verstande dat zij haar vordering ter zitring heeft vermeerderd zoals na te melden, Het
Eindkovens Dagblad heeft vorweer gevoerd mer conclusie tot weigering van de
gevraagde voorziening, Belde partijen hebben producties en pleitnota’s in het geding
gebracht. Na verder debat hebben partijen verzocht vonnis te wijzen.

L2, Ter zitting waren asnwezig:
Aan de zijde van met my. Van Kaam;
Aan de zijde van het Eindhovens Dagblad: H. ven Weerd (hoordredacteur) met

mr. Robustella,



A
}FES 2010 1940 TEAN

LORTE

248962 / KG LA 10-139 WT/ON
19 februari 2010

2. I3e feiten

2L ;o

n dienst getreden van de
van de Technische Universiteit Eindhoven,

2.2,

In maart 2009 is cen arbeidsconflict onisaan. NN is aanvankeljjk op
non-actief gesteld. Op 31 manrt 2009 is deze maatregel omgezet in een
buitengewoon verlof, Door universiteitsblad Cursor is hierover op 2 april 2609 het
volgende bericht geplaatse:

S ;.o i o
* 2 aprif 2009 - SRR is
vorige week op ror-aclief gesteid, Volgens decaan profdr.ir. van de

Jacuitett betreft et “cen gevaelige personele kwestie” waarop Hij niet nader wil
Engaai,

S 0!z ir2 jrini vorig Jjoar R o ; ./
— ey o

curriculm van de faculteit de komende Jaren t2 willen paan verscherpen. Op de vraag of
mogeliit verschillen in zienswifzen op dit viok ten grondslag Hagen aun de ron-
actiefstelling, wil @G cen anrwoord geven,

Ook op de vraag of de wagen tussen de faculteit o, aar
aanteiding van de kwestie gaan scheiden, reageert de decaan rerughoudend: “Dat is
allernanl nog onderwerp van gesprek. We proberen dit OF cen voor gen jeder 70 goed
mogelijke wijze, mer respecr voor aile betrolkenen, op te lossen, /7

13, Op 2 april 2009 heoft hot Eindhovens Dagblad op zijn website en op 3 apri)
2009 in zijn papioren cditie sen bericht hierover geplaatst. Het internetartikel bevat
de volgende kst (wuarvan her krantepartikel op ondergeschikie punten afwijke):

“TUle zet ‘ap ron-gotief

EINDHQVEN - De Technische Universitert Kindhoven (TUls) hecht

vesrr s P Q-
acfief pesteld. T 2

Decaan prof. Er.~h0ud’r het op aen ‘gevoelige persenele Investie’ waar hif
ntet nader op wil ingacn. g serugkomt, is ret zeker. Volgens
wordt de kwestie ‘op zo goed mogelijke wijze met respect voor jeder opgelost’,

Bij het intemetactikel was verder een foto var (R zeplaatst,

24, In Cursor van 9 april 2009 heeft in vervolg op het bericht in Cursor van
2 april 2009 het vaigende berich% gestaan:
g an ani-actief naar buitengavoon verfof
9 aprii 2009 De nor-actiefitelling van vant
is opgeheven o omgezet in een pertode var buiteagewoon verfof
tot 1 mel. De fucultait koopt de Lomende weken “in Zoede pespreklen met huar te

34



6. SUNGIEH

e S
i
19 FzE Fiiy

448962 / KG ZA 10-139 WT/ON 3
19 februari 2010

kawmen tof een Bevredipends afloop voor alle pariijen”, zagt Wi

. o,
Op de inhoud van de gesprekien wil “m‘er ingagn, FHif zegt zich te hebben
verbansd over de berichten in onder andere et Brabents Dagblad waarin melding werd
gemaaky van ‘verschillen vaw inzicht en karakters die elkaar niet liggen”. De directeur
benadrekr dut de hidize gesprekken conseructiof verlopeit en d3 ernaar wordy gestreefd
om nog deze maand tot cen vplossing ie komen. C N sicinee terughkomt op haar
Fost, of dat de wegen tussen kaar en de Jaculteir guan scheiden, lgt volge
nog helemaal opend.”

2.5. YR cu de U Eindhoven hebben omstrecks half juli 2009
Oovereenstemming beseikt over cen bedindi ging yan de arbeidsovereenkomst per
I jammaci 2010, Daarin 7 jn pariijen geheimbouding overeengekomen.

26, Op Google wordt bij de zockterm NN :0vankelijk ais ecrste
en later zls tweede vermelding verwezon maar het bericht in het Eindhovens Dagblad

dat zij op nov-actief is gesteld. e ‘
2.7.  Bij brief van 16 november.2009 heeft de rechisbijstandsverzekeraar van

et Eindhovens Dagblad verzocht de inriehting van zijn website c.q. zijn
digitaal archief zodanig nan te passen en aangepast te houden dat niet langer via
deze website, door midde! van zoekmachine Google, cen zoekresultaat wordt
eergegeven waarin de onjuiste indruk wordr gewekr dat QI op non-actief is
gesteld.

2.8.  Het Eindhovens Dagblad heeft hier bij brief van 30 november 2009
atwijzend op gereageerd. Wel is in de aacloop van dit kort gediag het bij de
publicatie geplaatste portret vandili verwijderd.

.
A

3.+ Het geschil N - w
- H} « .
3.1. S orcert - samengeval - na vermeerdering van eis met vordering
nummer VI het Hindhovens Dagblad: - ; :
L op straffe van verbenrte van con dwangsom te verbieden het artikel van :
. . L s H

2 april 2009 te publiceren of anderszins openbaar fe maken;

1L op straffe van verbeunte van cen dwangsom te gebieden het anikel van [

2 aprit 2009 van zijn website te verwijderen en verwijderd te houden;
1L gebieden op straffe van verbeurte van een dwangsom te gebieden de bij
voornoemd artikel opgenomen foro van i i website te verwijderen en
verwijderd te fiouden;
IV.  op straffe van verbenrte vin ecn dwangsom te gebieden het anikel van
2 apal 2009 te (doen) verwijderen en verwijderd te {tloen) houden uit hee i
Google (Cuche) archief:



Ny o194 pooEs
WX, 1 /% [ ¥

448962 | KG ZA. 10-139 WrieN 4
19 februari 2010

V. opstraffe van verbeurte van een dwangsom te gebieden Google
schriftelijk te sommeren het zoekresultaat te verwijdersn en verwijderd te
houden, zoda het artikel of gededltes daarvan niet meer in de door
Google te genereren zoekresultaten kunnen verschijnen;

VL e veroordelen tot betaling van een voorschot op de immaterisle
schadevergoeding van € 5.000,-; "

VIL  te veroordelen in de kosten vag dit geding.

32, B stol: daartoe - kot samengevat - dat uit het artikel op de website en
de papicren versie van het Eindhovens Dagblad maar één conclusie valt te trekken,
namelijk da QI ots verschrikkelijks moet hebben gedaan om op non-actief te
worden gesteld. Qe inioud van het bericht van 2 en 3 april 2009 was echter op het
moment van de publicatie onjuist. De Technische Universitsit was aanvankelijk
s#eheel onverwacht overgegaan tot op non-actief stelling van (iR op grond van
ket onjuiste argument dat zij niet bereid zou zijh geweest Lot averleg. Voor de op
nan-actief stelling was juridisch geen cnkele aond aanwezig en een dergelijk zware
oiaatrogel kon heleman! aict worden ingezet. Deze maatregel is na bezwaar door

lan ook op 31 maart 2009 direct omgezet int buitengewoon verlof. Aan

is per § januari 2010 eervol ontslag verieend.
Als het Eindhovens Dagblad zorgvildige jotrnalistiek had bedreven en hoor en
wederhoor had toegepast, had her kunnen weten dat het bericht niet correct was. Het
Yindhovens Daghlad kan zich voor de berichtgeving niet aehter ket artikel van
Cursor verschuilen, au Cursor niet als bron is veroueld. Ook op grond van de Wet op
de bescherming van de peisounsgegevens had de verwerking van de
persoonsgegevens van JIWOD juiste en nauwkeurige wijze dienen plaats te
vinden. De gevolgen van de publicatie zijn voor (N vitermate schadelijk. Het
bericht is opgenomen in hee archief van het Eindhovens Dagblad en elf maanden na
de publicaticdanum is dit nog altijd een van de cerste zoekvesultaten op Google,
wanneer gezocht wordt naar de nasm ; wordt door dese ;
onjuiste negatieve berichtgeving in ernsti 2o mate belewnmerd bij sollicitagies, f
De berichtgeving in het Eindhovens Raghblad is cen schending van haar eer, goede
faam en reputatic cu het Bindhovens Dagblad handelt hiermee onvechtmati 2 Het
Eindhovens Dagblad, dat zich met cen grote website op intecnet begeeft, dient er i
rexening mee re houden dat zijn berichtgeving via zijn archief en via Crongle een ,
volledig eigen leven kan gaan leiden. Het feir dat het bericht van het Bindhovens L
Dagblad 7o hoog scoort bij Google is sen direct gevolg van de wijze waarop het ,
Findhovens dagblad zijn website heoft ingericht. De viijheid van meningsuiting
brengt aiet alleen rechten met zich, maar cok plichien en veranlwoordelijkheden. De
beperking van de vrijheid van meningsuiring dic R vorder, is op grond van de
belangenafweging gerechivaadigd en noodzakelijk om de rechten van YR te
beschermen. Het Eindhovens Dagblad heeft geen belang bij het behouden van het ;
artixel in zijn archief vanwege het straven naar sen ‘betronwbaar en volledig
archicf”, nu het artikel onjuist is. Overigens was ket gewraakte actikel aanvankelijk
alleen via Google op 1 vngen. et was uit hetl arelyel verwijderd nada: YR in
Jtmi 2009 hierom had verzocht bij een medewerkster van het Eindhovers Dagblad.



448962/ KG 7ZA 10-139 WT/CN 5
19 februan 2010

Nadz: SEREERY et Findhovens Dagblad er op 4 februar 2010 op had gewezen dat het
artikel onvindbaar was in zijn archicf, is het bericht atsnog in her archief geplaaist.
Het is voor het Eindhovens Dagblad maar cen klaige ingreep om het archief aan te
passen en het Google resultaat 1@ verwijderen, terwij! S hisrvan al elf maanden
schade ondervindt, Nu het Hindhovens Dagblad zich hiervan geen rekenschap geeft
en het artikel juist makkelijker vingbaar heeft gemaakt, vorde levens een
voorschot op vergoeding van haar immaterigle schade.

3.3.  Het Eiadhovens Dagblad voert verweer, WHUIOP, YOOr Z0Ver van belang,
hierna nader wordt ingegaaa.

4, De becordeling

4.1, Nu het portret van -reeds verwijderd is door het Eindhovens Da ublad
heeft WP zeen belang meer bij haar vordering onder I en behoeft dege
vordering geen bespreking meer.

N .
4.2, ‘Ultgangspunt is dat de toewijzing van de (overige) vorderingen var QN
in beginsel een beperking inhoudt van het in arsileed 10 1id 1 van het Europees
Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) neergelegde grondrecht van het
Eindhovens Dagblad op vrijheid van meningsuiting, Fen derpalifk recht kan slechts
worden beperkt indien Jit bij de wet is voorzien en noodzakelijk s in con
democratische samenleving bijvoorbeeld ter bescherming van de goede naam en de
rechten van anderen (artikel 10 lid 2 EVRM). Van een beperking die bij de wert is
voorzien is sprake, wanneer de nitdatingen van het Eindhovens Daghiad
onwechimatig zijn in de zin van artikel 6: 162 van het Burgertijk Wetboek BW).
Voor het antwoord op de vraag welk recht - bet recht op vrije meningsuiting of het
recht ter hescherming van cer of goeddnaam — in it geval zwaarder weegt, mosten
de wederzijdse belangen worden afgewogen. In dit geval staat het rechit op vrijheid
van plenwsgaring en meningsuiting tegenover hot belang van om ndet in de
pers te worden blootgesteld aan ongerechivaardigde verdaciimakingen.

4.3, Yoorshands wordl overwogen dat het onder 2.3 geciteerde artiked van het
Lindhovens Dagblad, op de data van publicatic. 2 en 3 april 2009, niet onrechtmatig
was jogons was aanvankelijk op non-actief gesteld. Dit bericht
stond ook In Cinsor, het vniversiteitsblad. Het Bindhovens Dagblad heeft tocgelicht
dat het dit artikel niet zomaar heeft overgenomen, maar ook heeft gebeld met de
persvoorlichter van de universiteit, die het bericht - hoewel dit kennelijk sinds

31 man 2009 reeds was achterhaald - heeft bevestigd, Vermoedelijk was de
persvoorlichter van de universiteit op dat moment nog nict op de hoogte van deze
gewijzigde omstandigheden. Dit ligt echier niet in de risicosfzer van her Eindhovens
Dagolad. Het steekr e ver om van het Eindhovens Dagblad te verwachten om - naast
rde persvoorlichter - ook contact op fe nemon met S -7, 2lvorens het berichi te
plaatsen. Het had cerder op de weg van S clcson om hetzij na de omzetiing



il '{':.\l'
A1

oTn
Aty (JI [RVEN

A4R962 / K ZA 10-139 WT/CN
19 febmari 2010

van de Gp non-actisf stelling, maar in ieder geval bif de bedindigingovercenkomst
met de upiversiteit afspraken te maken over wat er wel en aiet in de pers naar buiten
zou wordien gebracht over het conflict, althans - voor zover er reeds voor NP
negatieve publicaties waren verschenen - een (gezamenlijke) rohabilitatictelst te
doen itgaan naar de pers. @I noch de universiteit heeft het Eindhovens
Dagblad in die periode hierom verzocht of gewazen op de achterhaalde
berichtgeving. Het Bindhovens Dagblad is noott om een aanvulling c.q. rectificatic
van het artikel verzocht. Het Eindbhovens Dagblad hoefde niet ult zichzelf de
publicatic fwn Cursor van 9 april 2009 over te nemeir In dat artike] staat weliswanr
dat ‘De son-actiefstelling van i van
s opgehoven sn omgeret in een periode van bulitengewoon

verlof rot I mei” maar volgens het Eindhovens Dagblad zijn dergelijke ‘juridische
finesses’ voor de gemiddelde lezer (zonder nadere toelichring over de achtergrond)
niu refevant genoeg voor publicatie, nu bet ndeuwsfeit er in beide gevallen op neer

korat cht- van hoar taken is ontheven vanwege, naar het citaat van de decaan,
con ‘gévoelige personele kwestie®. Met het artikel van 9 april 2009 blijft onduidelijk
wat de rtn.ht@rgmnd is van het conflict en hienin staal evenmin dat de aanvaokelijke
op norr-actiefsteilmg van (NN op sen vergissing berustte. Ben rehabiliterende
publicatie heeft daarmee in Cursor evenmin plaatsgevonden, X,

44.  De opname van het eerder gepublicearde artikel in de archieven van de
webpagina van het Eindhovens Dagblod koan voorshands ook niet worden
aangemerkt als cen nieuwe publicatie, zodat niet om die reden kan worden
gesproken van een ontechtrnatige publicatie, De hoofdredacieur van het Eindhovens
Dagblad heeft ter terechtziing nader toegelicht dat het artikel steeds is opgenomen
geweest in het archief van het Eindhovens Dagblad, met dit verschil dat de
zoekfunctie naar het artikel op 4 februari 2010 is verbererd. Wat daar van zij, een
nreuwe publicatie levert dit niet op.

Pe viaag is evenrwel of het Eimdhovens Dagblad bet sewraakte bericht had moeten
verwijderen uit zijn archieven, het Google cache archief en de Google-link, nadat
-murum had verzechit en had gewesen op de voor haar genadelijke gevolgen.
SR 1 ccit in dit verband onder meer verwezen naar de Zwartepodrte-uitspraak
van de voorzieningenrechter van deze rechtbank van 13 mei 2009, stellende dat
verwijdering voor het Eindhovens Dagblad cen kleine ingreep is, terwijl END veel
schade ondegvinde, vag het feit dat het berichr via Google faikens weer prominent
naar voren komt. Het Bindhovens Dagblad wil evenwel uit prinicipigle overwegingen
geen {gepubliceerde) berichten verwijderen uit zijn archict,

4.5, Inde Zwartepoorte-zaak was in die zin sprake van gen andere kwestie dat -
blijkens de overwegingen in dat vonais - dooer een ongelukkige samenvoeging door
Google van twee op zichzell staande teksten ap de webpagina bij een groot aantal
memsen via het Google-rasultaat de indmk kon wordan gewekt dat Zwartepoorte
failliet zou worden verklaard, terwijl dit ongelukkige gevolg door con kleine
ingreep, zonder de teksten op do website zelf inhgudelijk te wijzigen, ongedaan kon
worden gemaakt, De maatregelen die [l verzoeke strekken veel verder, nu



448962/ K6 ZA 10-139 WT/ICN

19 februari 2010

verwipdering van een reeds gepubliceerd antikel uit de (internetarchieven wordt
verzaeht, omdat zij hier schade van zou ondervinden. :

1.6, Hoewel hot canaemetijk is dat i schade ondervindt van de prominente
vermelding op Google van$er artikel van 2 en 3 april 2009, die mede words
veroorzaakt door de indeling van de website van het Eindhovens Dagblad, is dit
gelet op hetgeen hiervoor is overwogen over de rechtmati gheid van de aanvankelijke
publicatie onvoldoende om het Bindhovens Daghlad te gebieden het bericht ujt de
archieven ¢.q. de Google-links te verwijderen, Het Eindhovens Dagblad heeft terecht
gesteld daar niet aan 2 kunnen beginnen, mt dit ertoc zou leiden dat telkens als,
wemasid schade siclt te ondexvinden van een publicatie, zij haar archief zou moeten
aanpassen, Het archief zou daardoor bovendien niet meer corapleet zou zijn. Nu het
attikel achteraf onjuist ¢.q. onvolledig Lijke te zifn, had het eerder op de weg van

welegen een aanvulling of rectificatie bij het artikel te laten plaatsen in plaats
van om volledige verwijdering te vragen. it heeft zij echter niet gedaan, Onder
deze omstandigheden handelt het Eindhovens Dagblad niet onrechtmatig jegons

oor te wergeren het adtikel uit zijn archieven te verwijderen en de

gevorderde asnpassingen azn zijn website aan te brengen.

47 Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen zal de vordering van Wl tot
bretaling door het Eindhovens Dagblad van een voorschot op de door haar geleden
imaterile schade evenesns worden afgewezen. .

4.8 Pl als de in het ongelijk gestelde partij in do proceskosten worden
veroordeeld. De kosten aan de zijde van het Eindiovens Dagblad worden begroot

op:

- vast recht € 263,00
- salaris advocaat ——B1600
Toraat € 1.079,00

% i
§.  De beshissing

De voorzicungeurschter
5.1, weigert de gevraagde voorzieningen;

5.2 veroordeelt (IR0 de proceskosten, aan de zijde van Eindhovens
Dagblad tot op heden begroot op € 1.079,00;

53.  verklaawt dit vonnis wat betceft de kostenveroordeling witvoerbaar bij
voorraad.



448962 1 KG ZA 10-139 WT/CN &8
19 februari 2010

Dit vonmis is gewezen door mr. W, Tonkens - Gerkema, voorzieningenrechier,
bijgestaan door mr. C., Neve, griffier, eq in het openbaar uitgesproken op
19 fehrart 2010,

UITAEQRYEN VOOR GROSSE
e griffiapinh de

type: CN
coll: v 4 mn (A7



