
Mediaforum 2010-4 133

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11Samenhang of samenloop Wob en Tw?

OPTA wenst de procedures tegen enerzijds het besluit tot oplegging 
van de boete zelf en anderzijds het besluit tot publicatie ervan van 
elkaar te scheiden. Aan de beide besluiten worden door OPTA andere 
wettelijke bepalingen ten grondslag gelegd die ertoe leiden dat zowel 
de bevoegde rechtbanken als de hoogste rechters (het CBB en de Afde-
ling) verschillend zijn. De voorzieningenrechter van het CBB heeft 
zich tegen dit betoog van OPTA in bevoegd geacht te oordelen over 
de publicatie van een boete (Vzr. CBB 5 juni 2008, Mediaforum 2008-10, 
nr. 32). Daartoe overweegt de voorzieningenrechter van het CBB dat 
hij bevoegd is de opgelegde boetes te schorsen, en daarom ook tot het 
treffen van een minder vergaande maatregel over de wijze van publi-
catie. Deze bevoegdheid doet voor de voorzieningenrechter van het 
CBB niet eraan af dat ook rechtsbescherming tegen de voorgenomen 
publicatie denkbaar is op basis van de Wob.

In onze noot bij deze uitspraak van de voorzieningenrechter van het 
CBB en de aan deze uitspraak voorafgegane uitspraak van de voorzie-
ningenrechter van de rechtbank schreven wij op dat noch de opvat-
ting van het CBB, noch die van OPTA vanuit juridisch oogpunt geheel 
bevredigend is, maar dat uit pragmatisch en rechtseconomisch oog-
punt de opvatting van het CBB ons nog het minst onwenselijk leek.

Deze DollarRevenue-zaak vormt een mooi voorbeeld van de onwense-
lijke situatie die ontstaat als gevolg van gelijktijdig bij verschillende 
rechtbanken gevoerde procedures tegen enerzijds een boete op grond 
van de Tw en anderzijds de publicatie daarvan op grond van de Wob. 
De meest cruciale overwegingen van de uitspraak van de rechtbank 
zijn erop gebaseerd dat nog geen uitspraak is gedaan in de zaak over 
de boete. Dat is voor de rechtbank reden geweest om tot het algemeen 
uitgangspunt te komen dat publicatie moet worden uitgesteld totdat 
de boete in rechte is komen vast te staan. Op grond van dat uitgangs-
punt is vervolgens het voorliggende besluit van OPTA vernietigd. 
Als gezegd, heeft de Rechtbank Rotterdam op 3 februari 2010 uit-
spraak gedaan in de zaak tegen de boete. De opgelegde boetes waar 
de uitspraak van de rechtbank betrekking op heeft, zijn na ruim twee 
weken al weer deels vernietigd zodat de feiten die aan deze uitspraak 
ten grondslag liggen snel nadien alweer deels zijn gewijzigd. Dat is 
uit pragmatisch en rechtseconomisch oogpunt echt ongewenst.

Tot slot

De Wob wordt door bestuursrechters nu geaccepteerd als grondslag 
voor openbaarmaking van OPTA’s boetebesluiten. De Wob lijkt echter 
maar beperkt ruimte te bieden voor afweging van de algemene belan-
gen die OPTA daarbij voor ogen staan. Wij herhalen hier dan ook 
dat een specifieke wettelijke grondslag in de Tw – net als die voor de 
publicatie van boetes van financiële toezichthouders bestaat – volgens 
ons gewenst is. Een bijkomend voordeel van een dergelijke grondslag 
in de specifieke wet zou zijn dat kan worden voorkomen dat verschil-
lende rechters bevoegd zijn ten aanzien van de boete en de publicatie 
daarvan. Dat geldt temeer als die wettelijke grondslag zou bepalen 
dat OPTA in het boetebesluit zelf moet beslissen over de openbaarma-
king daarvan en, zo ja, of er in dat specifieke geval tevens meerwaarde 
is bij ongeanonimiseerde publicatie. OPTA zal dan ook de gevolgen 
van eventuele publicatie op naam kunnen en moeten betrekken bij de 
op te leggen boete.

Naar wij hebben vernomen, heeft OPTA inmiddels hoger beroep aan-
getekend tegen de hier afgedrukte uitspraak van de rechtbank. Of het 
ook komt tot een (uitspraak in) hoger beroep tegen de Rotterdamse 
uitspraak over de boete zelf, is ons niet bekend. Wordt dus hoe dan 
ook vervolgd.

Nr. 10 X/Eindhovens Dagblad

Voorzieningenrechter Rechtbank Amsterdam 19 februari 2010

Vonnis in kort geding in de zaak van 

[eiseres], wonende te [plaats], eiseres bij dagvaarding van 29 januari 
2010, advocaat mr. H.A.J.M. van Kaam te Amsterdam, 

tegen 

de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Wegener 
Media BV, mede handelende onder de naam Eindhovens Dagblad BV, 
gevestigd te Eindhoven, gedaagde, advocaat mr. A. Robustella te Ede. 

Partijen zullen hierna [eiseres] en het Eindhovens Dagblad worden 
genoemd. 

1.  De procedure

[...]

2. De feiten

2.1. [Eiseres] is op 1 juni 2008 als opleidingsdirecteur in dienst getre-
den van de [...] Universiteit. 

2.2. In maart 2009 is een arbeidsconflict ontstaan. [Eiseres] is aan-
vankelijk op non-actief gesteld. Op 31 maart 2009 is deze maatregel 
omgezet in een buitengewoon verlof. Door universiteitsblad [naam] 
is hierover op 2 april 2009 het volgende bericht geplaatst: 

Opleidingsdirecteur [...] op non-actief 
2 april 2009 – Opleidingsdirecteur [naam van eiseres] is vorige week op non-
actief gesteld. Volgens decaan [naam] van de faculteit betreft het ‘een gevoelige 
personele kwestie’ waarop hij niet nader wil ingaan. 
[Eiseres] volgde in juni vorig jaar [naam] op als opleidingsdirecteur [...]. De 
oud-directeur [...] gaf aan het curriculum van de faculteit de komende jaren te 
willen gaan verscherpen. Op de vraag of mogelijk verschillen in zienswijzen 
op dit vlak ten grondslag liggen aan de non-actiefstelling, wil [naam decaan] 
geen antwoord geven. 
Ook op de vraag of de wegen tussen de faculteit en haar opleidingsdirecteur 
naar aanleiding van de kwestie gaan scheiden, reageert de decaan 
terughoudend: ‘Dat is allemaal nog onderwerp van gesprek. We proberen 
dit op een voor een ieder zo goed mogelijke wijze, met respect voor alle 
betrokkenen, op te lossen.’

2.3. Op 2 april 2009 heeft het Eindhovens Dagblad op zijn website en 
op 3 april 2009 in zijn papieren editie een bericht hierover geplaatst. 
Het internetartikel bevat de volgende tekst (waarvan het krantenarti-
kel op ondergeschikte punten afwijkt): 

[Universiteit] zet directeur op non-actief 
EINDHOVEN – De [universiteit] heeft opleidingsdirecteur [...] van de 
faculteit [...] op non-actief gesteld.
Decaan [...] houdt het op een ‘gevoelige personele kwestie’ waar hij niet 
nader op wil ingaan. Of de directeur nog terugkomt, is niet zeker. Volgens [de 
decaan] wordt de kwestie ‘op zo goed mogelijke wijze met respect voor ieder 
opgelost’. 

Bij het internetartikel was verder een foto van [eiseres] geplaatst. 

2.4. In [het universiteitsblad] van 9 april 2009 heeft in vervolg op het 
bericht in [het universiteitsblad] van 2 april 2009 het volgende bericht 
gestaan: 

Opleidingsdirecteur van non-actief naar buitengewoon verlof 
9 april 2009 De non-actiefstelling van opleidingsdirecteur [...] van [...] is 
opgeheven en omgezet in een periode van buitengewoon verlof tot 1 mei. De 
faculteit hoopt de komende weken ‘in goede gesprekken met haar te komen tot 
een bevredigende afloop voor alle partijen’, zegt directeur bedrijfsvoering [...]. 
Op de inhoud van de gesprekken wil [de directeur bedrijfsvoering] niet 
ingaan. Hij zegt zich te hebben verbaasd over de berichten in onder andere 
het Brabants Dagblad waarin melding werd gemaakt van ‘verschillen van 
inzicht en karakters die elkaar niet liggen’. De directeur benadrukt dat de 
huidige gesprekken constructief verlopen en dat ernaar wordt gestreefd om 
nog deze maand tot een oplossing te komen. Of [eiseres] hiermee terugkomt 
op haar post, of dat de wegen tussen haar en de faculteit gaan scheiden, ligt 
volgens [de directeur bedrijfsvoering] nog helemaal open. 

10

MF juris 4-2010.indd   133 08-04-2010   11:34:41



Mediaforum 2010-4134

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 2.5. [Eiseres] en de [universiteit] hebben omstreeks half juli 2009 

overeenstemming bereikt over een beëindiging van de arbeidsover-
eenkomst per 1 januari 2010. Daarin zijn partijen geheimhouding 
overeengekomen. 

2.6. Op Google wordt bij de zoekterm ‘[naam eiseres]’ aanvankelijk 
als eerste en later als tweede vermelding verwezen naar het bericht in 
het Eindhovens Dagblad dat zij op non-actief is gesteld. 

2.7. Bij brief van 16 november 2009 heeft de rechtsbijstandsverzeke-
raar van [eiseres] het Eindhovens Dagblad verzocht de inrichting van 
zijn website c.q. zijn digitaal archief zodanig aan te passen en aan-
gepast te houden dat niet langer via deze website, door middel van 
zoekmachine Google, een zoekresultaat wordt weergegeven waarin 
de onjuiste indruk wordt gewekt dat [eiseres] op non-actief is gesteld. 

2.8. Het Eindhovens Dagblad heeft hier bij brief van 30 novem-
ber 2009 afwijzend op gereageerd. Wel is in de aanloop van dit kort 
geding het bij de publicatie geplaatste portret van [eiseres] verwij-
derd. 

3. Het geschil

3.1.  [Eiseres] vordert samengevat – na vermeerdering van eis met vor-
dering nummer VI het Eindhovens Dagblad: 

I.  op straffe van verbeurte van een dwangsom te verbieden het 
artikel van 2 april 2009 te publiceren of anderszins openbaar te 
maken; 
II.  op straffe van verbeurte van een dwangsom te gebieden het 
artikel van 2 april 2009 van zijn website te verwijderen en verwij-
derd te houden; 
III.  gebieden op straffe van verbeurte van een dwangsom te gebie-
den de bij voornoemd artikel opgenomen foto van zijn website te 
verwijderen en verwijderd te houden; 
IV.  op straffe van verbeurte van een dwangsom te gebieden het 
artikel van 2 april 2009 te (doen) verwijderen en verwijderd te 
(doen) houden uit het Google (cache) archief; 
V. op straffe van verbeurte van een dwangsom te gebieden Google 
schriftelijk te sommeren het zoekresultaat te verwijderen en ver-
wijderd te houden, zodat het artikel of gedeeltes daarvan niet meer 
in de door Google te genereren zoekresultaten kunnen verschij-
nen; 
VI.  te veroordelen tot betaling van een voorschot op de immateri-
ele schadevergoeding van € 5.000,–;
VII. te veroordelen in de kosten van dit geding. 

3.2. [Eiseres] stelt daartoe – kort samengevat – dat uit het artikel op de 
website en de papieren versie van het Eindhovens Dagblad maar één 
conclusie valt te trekken, namelijk dat [eiseres] iets verschrikkelijks 
moet hebben gedaan om op non-actief te worden gesteld. De inhoud 
van het bericht van 2 en 3 april 2009 was echter op het moment van 
de publicatie onjuist. De [universiteit] was aanvankelijk geheel onver-
wacht overgegaan tot op non-actief stelling van [eiseres] op grond van 
het onjuiste argument dat zij niet bereid zou zijn geweest tot overleg. 
Voor de op non-actief stelling was juridisch geen enkele grond aanwe-
zig en een dergelijk zware maatregel kon helemaal niet worden inge-
zet. Deze maatregel is na bezwaar door [eiseres] dan ook op 31 maart 
2009 direct omgezet in buitengewoon verlof. Aan [eiseres] is per 1 
januari 2010 eervol ontslag verleend. 

Als het Eindhovens Dagblad zorgvuldige journalistiek had bedreven 
en hoor en wederhoor had toegepast, had het kunnen weten dat het 
bericht niet correct was. Het Eindhovens Dagblad kan zich voor de 
berichtgeving niet achter het artikel van [het universiteitsblad] ver-
schuilen, nu [het universiteitsblad] niet als bron is vermeld. Ook op 
grond van de Wet op de bescherming van de persoonsgegevens had de 
verwerking van de persoonsgegevens van [eiseres] op juiste en nauw-
keurige wijze dienen plaats te vinden. De gevolgen van de publicatie 
zijn voor [eiseres] uitermate schadelijk. Het bericht is opgenomen in 
het archief van het Eindhovens Dagblad en elf maanden na de publi-
catiedatum is dit nog altijd een van de eerste zoekresultaten op Goog-
le, wanneer gezocht wordt naar de naam ‘[naam van eiseres]’. [Eiseres] 
wordt door deze onjuiste negatieve berichtgeving in ernstige mate 
belemmerd bij sollicitaties. 

De berichtgeving in het Eindhovens Dagblad is een schending van 
haar eer, goede naam en reputatie en het Eindhovens Dagblad han-
delt hiermee onrechtmatig. Het Eindhovens Dagblad, dat zich met 
een grote website op internet begeeft, dient er rekening mee te hou-
den dat zijn berichtgeving via zijn archief en via Google een volledig 

eigen leven kan gaan leiden. Het feit dat het bericht van het Eindho-
vens Dagblad zo hoog scoort bij Google is een direct gevolg van de 
wijze waarop het Eindhovens dagblad zijn website heeft ingericht. De 
vrijheid van meningsuiting brengt niet alleen rechten met zich, maar 
ook plichten en verantwoordelijkheden. De beperking van de vrijheid 
van meningsuiting die [eiseres] vordert, is op grond van de belan-
genafweging gerechtvaardigd en noodzakelijk om de rechten van 
[eiseres] te beschermen. Het Eindhovens Dagblad heeft geen belang 
bij het behouden van het artikel in zijn archief vanwege het streven 
naar een ‘betrouwbaar en volledig archief’, nu het artikel onjuist is. 
Overigens was het gewraakte artikel aanvankelijk alleen via Google 
op te vragen. Het was uit het archief verwijderd nadat [eiseres] in juni 
2009 hierom had verzocht bij een medewerkster van het Eindhovens 
Dagblad. Nadat [eiseres] het Eindhovens Dagblad er op 4 februari 
2010 op had gewezen dat het artikel onvindbaar was in zijn archief, 
is het bericht alsnog in het archief geplaatst. Het is voor het Eindho-
vens Dagblad maar een kleine ingreep om het archief aan te passen 
en het Google resultaat te verwijderen, terwijl [eiseres] hiervan al elf 
maanden schade ondervindt. Nu het Eindhovens Dagblad zich hier-
van geen rekenschap geeft en het artikel juist makkelijker vindbaar 
heeft gemaakt, vordert [eiseres] tevens een voorschot op vergoeding 
van haar immateriële schade. 

3.3. Het Eindhovens Dagblad voert verweer, waarop, voor zover van 
belang, hierna nader wordt ingegaan. 

4. De beoordeling

4.1. Nu het portret van [eiseres] reeds verwijderd is door het Eind-
hovens Dagblad heeft [eiseres] geen belang meer bij haar vordering 
onder III en behoeft deze vordering geen bespreking meer. 

4.2. Uitgangspunt is dat de toewijzing van de (overige) vorderingen 
van [eiseres] in beginsel een beperking inhoudt van het in artikel 10 
lid 1 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) 
neergelegde grondrecht van het Eindhovens Dagblad op vrijheid 
van meningsuiting. Een dergelijk recht kan slechts worden beperkt 
indien dit bij de wet is voorzien en noodzakelijk is in een democra-
tische samenleving bijvoorbeeld ter bescherming van de goede naam 
en de rechten van anderen (artikel 10 lid 2 EVRM). Van een beperking 
die bij de wet is voorzien is sprake, wanneer de uitlatingen van het 
Eindhovens Dagblad onrechtmatig zijn in de zin van artikel 6:162 
van het Burgerlijk Wetboek (BW). Voor het antwoord op de vraag 
welk recht – het recht op vrije meningsuiting of het recht ter bescher-
ming van eer of goede naam – in dit geval zwaarder weegt, moeten de 
wederzijdse belangen worden afgewogen. In dit geval staat het recht 
op vrijheid van nieuwsgaring en meningsuiting tegenover het belang 
van [eiseres] om niet in de pers te worden blootgesteld aan ongerecht-
vaardigde verdachtmakingen. 

4.3. Voorshands wordt overwogen dat het onder 2.3 geciteerde artikel 
van het Eindhovens Dagblad, op de data van publicatie, 2 en 3 april 
2009, niet onrechtmatig was jegens [eiseres]. [Eiseres] was aanvanke-
lijk op non-actief gesteld. Dit bericht stond ook in [...], het universi-
teitsblad. Het Eindhovens Dagblad heeft toegelicht dat het dit artikel 
niet zomaar heeft overgenomen, maar ook heeft gebeld met de pers-
voorlichter van de universiteit, die het bericht – hoewel dit kennelijk 
sinds 31 maart 2009 reeds was achterhaald – heeft bevestigd. Ver-
moedelijk was de persvoorlichter van de universiteit op dat moment 
nog niet op de hoogte van deze gewijzigde omstandigheden. Dit ligt 
echter niet in de risicosfeer van het Eindhovens Dagblad. Het strekt 
te ver om van het Eindhovens Dagblad te verwachten om – naast de 
persvoorlichter – ook contact op te nemen met [eiseres] zelf, alvorens 
het bericht te plaatsen. Het had eerder op de weg van [eiseres] gelegen 
om hetzij na de omzetting van de op non-actief stelling, maar in ieder 
geval bij de beëindigingovereenkomst met de universiteit afspraken 
te maken over wat er wel en niet in de pers naar buiten zou worden 
gebracht over het conflict, althans – voor zover er reeds voor [eiseres] 
negatieve publicaties waren verschenen – een (gezamenlijke) rehabi-
litatietekst te doen uitgaan naar de pers. [Eiseres] noch de universi-
teit heeft het Eindhovens Dagblad in die periode hierom verzocht of 
gewezen op de achterhaalde berichtgeving. Het Eindhovens Dagblad 
is nooit om een aanvulling c.q. rectificatie van het artikel verzocht. 
Het Eindhovens Dagblad hoefde niet uit zichzelf de publicatie in [het 
universiteitsblad] van 9 april 2009 over te nemen. In dat artikel staat 
weliswaar dat ‘De non-actiefstelling van opleidingsdirecteur [...] van 
[faculteit] is opgeheven en omgezet in een periode van buitengewoon 
verlof tot 1 mei’ maar volgens het Eindhovens Dagblad zijn dergelijke 
‘juridische finesses’ voor de gemiddelde lezer (zonder nadere toelich-
ting over de achtergrond) niet relevant genoeg voor publicatie, nu het 
nieuwsfeit er in beide gevallen op neer komt dat [eiseres] van haar 

10

MF juris 4-2010.indd   134 08-04-2010   11:34:41



Mediaforum 2010-4 135

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11taken is ontheven vanwege, naar het citaat van de decaan, een ‘gevoe-

lige personele kwestie’. Met het artikel van 9 april 2009 blijft ondui-
delijk wat de achtergrond is van het conflict en hierin staat evenmin 
dat de aanvankelijke op non-actiefstelling van [eiseres] op een vergis-
sing berustte. Een rehabiliterende publicatie heeft daarmee in [het 
universiteitsblad] evenmin plaatsgevonden. 

4.4. De opname van het eerder gepubliceerde artikel in de archieven 
van de webpagina van het Eindhovens Dagblad kan voorshands ook 
niet worden aangemerkt als een nieuwe publicatie, zodat niet om die 
reden kan worden gesproken van een onrechtmatige publicatie. De 
hoofdredacteur van het Eindhovens Dagblad heeft ter terechtzitting 
nader toegelicht dat het artikel steeds is opgenomen geweest in het 
archief van het Eindhovens Dagblad, met dit verschil dat de zoek-
functie naar het artikel op 4 februari 2010 is verbeterd. Wat daar van 
zij, een nieuwe publicatie levert dit niet op. 

De vraag is evenwel of het Eindhovens Dagblad het gewraakte bericht 
had moeten verwijderen uit zijn archieven, het Google cache archief 
en de Google-link, nadat [eisers] hierom had verzocht en had gewezen 
op de voor haar schadelijke gevolgen. [Eiseres] heeft in dit verband 
onder meer verwezen naar de Zwartepoorte-uitspraak van de voorzie-
ningenrechter van deze rechtbank van 13 mei 2009, stellende dat ver-
wijdering voor het Eindhovens Dagblad een kleine ingreep is, terwijl 
[eiseres] veel schade ondervindt van het feit dat het bericht via Goo-
gle telkens weer prominent naar voren komt. Het Eindhovens Dag-
blad wil evenwel uit principiële overwegingen geen (gepubliceerde) 
berichten verwijderen uit zijn archief. 

4.5. In de Zwartepoorte-zaak was in die zin sprake van een andere 
kwestie dat – blijkens de overwegingen in dat vonnis – door een onge-
lukkige samenvoeging door Google van twee op zichzelf staande 
teksten op de webpagina bij een groot aantal mensen via het Goog-
le-resultaat de indruk kon worden gewekt dat Zwartepoorte failliet 
zou worden verklaard, terwijl dit ongelukkige gevolg door een kleine 
ingreep, zonder de teksten op de website zelf inhoudelijk te wijzigen, 
ongedaan kon worden gemaakt. De maatregelen die [eiseres] verzoekt 
strekken veel verder, nu verwijdering van een reeds gepubliceerd arti-
kel uit de (internet)archieven wordt verzocht, omdat zij hier schade 
van zou ondervinden. 

4.6. Hoewel het aannemelijk is dat [eiseres] schade ondervindt van 
de prominente vermelding op Google van het artikel van 2 en 3 april 
2009, die mede wordt veroorzaakt door de indeling van de website 
van het Eindhovens Dagblad, is dit gelet op hetgeen hiervoor is over-
wogen over de rechtmatigheid van de aanvankelijke publicatie onvol-
doende om het Eindhovens Dagblad te gebieden het bericht uit de 
archieven c.q. de Google-links te verwijderen. Het Eindhovens Dag-
blad heeft terecht gesteld daar niet aan te kunnen beginnen, nu dit 
ertoe zou leiden dat telkens als iemand schade stelt te ondervinden 
van een publicatie, zij haar archief zou moeten aanpassen. Het archief 
zou daardoor bovendien niet meer compleet zou zijn. Nu het artikel 
achteraf onjuist c.q. onvolledig lijkt te zijn, had het eerder op de weg 
van [eiseres] gelegen een aanvulling of rectificatie bij het artikel te 
laten plaatsen in plaats van om volledige verwijdering te vragen. Dit 
heeft zij echter niet gedaan. Onder deze omstandigheden handelt het 
Eindhovens Dagblad niet onrechtmatig jegens [eiseres] door te wei-
geren het artikel uit zijn archieven te verwijderen en de gevorderde 
aanpassingen aan zijn website aan te brengen. 

4.7. Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen zal de vordering van 
[eiseres] tot betaling door het Eindhovens Dagblad van een voorschot 
op de door haar geleden immateriële schade eveneens worden afge-
wezen. 
   
4.8. [Eiseres] zal als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskos-
ten worden veroordeeld. 

[...]
 
5. De beslissing
 
De voorzieningenrechter 

5.1. weigert de gevraagde voorzieningen; 

5.2. veroordeelt [eiseres] in de proceskosten, aan de zijde van Eindho-
vens Dagblad tot op heden begroot op € 1.079,–; 

5.3. verklaart dit vonnis wat betreft de kostenveroordeling uitvoer-
baar bij voorraad. 

Dit vonnis is gewezen door mr. W. Tonkens-Gerkema, voorzieningen-
rechter, bijgestaan door mr. C. Neve, griffier, en in het openbaar uitge-
sproken op 19 februari 2010.

Noot 

Jens van den Brink
Mr. J. P. van den Brink is advocaat bij Kennedy Van der Laan. Van den Brink 
staat in een bodemprocedure een andere krant bij die weigert negatieve bericht-
geving over een persoon in haar online-archief aan te passen. 

Eerste uitspraak over online-archief
 
Door de online ontsluiting van krantenarchieven zien mensen zich 
opeens geconfronteerd met spoken uit het verleden. Vroeger werd 
de vis er een dag later in verpakt. Nu kun je op internet jaren later 
nog achtervolgd worden door negatieve berichten. De Volkskrant 
heeft sinds vorig jaar bijvoorbeeld al haar artikelen vanaf 1994 online 
gezet. En Google heeft die artikelen ook nog eens makkelijk vindbaar 
gemaakt. Media worden dan ook meer en meer geconfronteerd met 
verzoeken online-berichten te verwijderen of aan te passen. Daarbij 
gaat het vaak om berichten die op zich rechtmatig zijn, of dat in ieder 
geval waren ten tijde van de eerste publicatie, maar wel negatieve en/
of privacygevoelige informatie over iemand bevatten. 

Dit is, na een uitspraak van de Raad voor de Journalistiek in 2007,1 bij 
mijn weten de eerste keer dat de rechter zich over dit dilemma uitlaat. 
In deze zaak klaagt een ex-werkneemster van de TU Eindhoven over 
een artikel in het online-archief van het Eindhovens Dagblad. Daarin 
stond dat zij wegens een ‘gevoelige personele kwestie’ begin 2009 
door de universiteit op non-actief was gesteld. Vaak gehoorde klacht 
tegen berichten in een online-archief is dat de voortdurende online-
publicatie iemand belemmert in het vinden van een baan. Werkgevers 
googelen hun sollicitanten en stuiten dan op die negatieve berichtge-
ving. En weg baan, aldus klager. Ook in dit geval was dat het belang-
rijkste argument van eiseres. Bovendien was het artikel achterhaald, 
omdat het non-actief stellen later is omgezet in buitengewoon verlof 
en vervolgens in eervol ontslag, zo was de klacht. En wat is het nou 
voor moeite voor het Eindhovens Dagblad om het artikel zo aan te pas-
sen dat haar naam wordt geanonimiseerd, of om het artikel helemaal 
te verwijderen? Vaak wordt ook aangevoerd dat de nieuwswaarde, en 
daarmee het maatschappelijk belang, van een bericht gezien het tijds-
verloop is afgenomen. De balans tussen uitingsvrijheid en privacybe-
scherming zou na al die jaren in het voordeel van de privacy moeten 
uitvallen.

Ondanks de begrijpelijke klachten van de ex-werkneemster van de 
TU Eindhoven vond de voorzieningenrechter dat de vrijheid van 
meningsuiting zwaarder woog. Het artikel was bij eerste publicatie 
niet onrechtmatig omdat het feitelijk klopte. Het Eindhovens Dagblad 
had vooraf nog gebeld om het bericht te verifiëren met de persvoor-
lichter van de TU. Als die situatie later is gewijzigd, was het aan X 
afspraken te maken met de TU over een rehabilitatietekst. Dat is ken-
nelijk niet gebeurd. Dat eiseres schade lijdt door de online publica-
tie is onvoldoende om het Eindhovens Dagblad te bevelen het artikel te 
verwijderen van haar website. Dat zou betekenen dat de krant haar 
archief telkens zou moeten aanpassen als iemand schade stelt te 
ondervinden van een publicatie. Het archief zou bovendien niet meer 
compleet zijn.
De discussie op internet over dit vonnis illustreert mooi hoe lastig de 
belangenafweging is. Het vonnis roept bij veel mensen onbegrip op:2 
‘Het archief zal ook integer blijven als de naam van die mevrouw op het inter-
net wordt vervangen door een initiaal. Het feitelijke archief blijft dan compleet 
en beschikbaar voor serieus onderzoek, terwijl de mevrouw in kwestie geen last 
meer heeft van nieuwsgierige aagjes die haar naam op het internet inkloppen. 
[...] Het is op zijn minst vreemd te noemen dat een moordenaar “recht” heeft op 
een balkje over zijn ogen en alleen met zijn initialen wordt aangeduid, terwijl 
doodgewone burgers levenslang last kunnen hebben van een verder onbelangrijk 
krantenartikel.’ 

1  RvdJ 15 november 2007, 2007/67, X/hoofdredacteur Ublad. Ook in die uitspraak 

werd de integriteit van het online-archief intact gelaten. Inmiddels heeft de 

RvdJ een nieuw artikel (2.2.8) toegevoegd aan zijn Leidraad, waarin het uit-

gangspunt is vastgelegd dat het belang van zo volledig mogelijke, betrouwbare 

archieven voorop staat.

2 http://www.denieuwereporter.nl/2010/02/rechter-vindt-archief-belangrijker-

dan-privacy/#more-9080 Eerste citaat is van ‘Miriam van der Have’.

10

MF juris 4-2010.indd   135 08-04-2010   11:34:42



Mediaforum 2010-4136

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 Reageerder ‘Renato’ sluit zich hierbij aan: ‘Helemaal met de vorige schrijf-

ster eens. Het is bijzonder merkwaardig dat initialen niet voldoende zouden zijn 
om de journalistieke en archiverische doelstellingen te waarborgen. Een zeer 
slechte uitspraak van een rechter die zich niet of onvoldoende in de materie heeft 
ingelezen. [...] Juist met die openbare toegang met z’n vele zoekmogelijkheden die 
internet biedt is zorgvuldigheid op zijn plaats. Wat is het hogere belang om persé 
die naam voluit te moeten vermelden. Alleen omdat het te veel moeite kost om 
deze in te korten? [...]’

Het vonnis stuit niet alleen op weerstand: ‘Verzwijgen van problemati-
sche kwesties is geen oplossing. Het legt een tijdbom onder de nieuwe arbeidsre-
latie. Een sollicitant kan beter antwoorden paraat hebben op dit soort zaken dan 
proberen het verleden op te poetsen.’3 Daar wordt elders dan weer tegenin 
gebracht ‘Dan zal ze toch eerst op sollicitatiegesprek uitgenodigd dienen te wor-
den. Ik denk niet dat ze de enige zal zijn, waar men uit kan kiezen tegenwoordig. 
3 maal raden wie ze bij de 1e schifting al afwijzen na het lezen van zulk soort 
berichten?’4 

Integriteit van online-archief
 
Zijn online archieven eigenlijk wel van belang voor de samenleving? 
Anders zou de conclusie ook kunnen zijn dat de krant haar archief 
maar weer offline, op microfiches, moet gaan bewaren. Recent heeft 
het Europees Hof voor de Rechten van de Mens bepaald dat online 
archieven belangrijk zijn voor de informatievoorziening. Het EHRM 
overwoog in de zaak Times/Verenigd Koninkrijk5 dat internetarchieven 
onder de bescherming van artikel 10 EVRM vallen en een ‘critical aspect’ 
vormen in de rol van het internet ‘in enhancing the public’s access to news 
and facilitating the dissemination of information generally’. 

Het EHRM onderscheidt de rol van internetarchieven wel van die 
van de primaire ‘public watchdog’-functie van de pers. Online archie-
ven onderhouden is volgens het EHRM een ‘valuable secondary role’. De 
beoordelingsmarge van de lidstaten is dan ook groter als het gaat om 
‘oud nieuws’ en ‘the duty of the press to act in accordance with the principles 
of responsible journalism by ensuring the accuracy of historical, rather than 
perishable, information published is likely to be more stringent in the absence of 
any urgency in publishing the material’. 

Verder benadrukt het EHRM dat wanneer iemand pas na een aanzien-
lijk tijdsverloop een procedure tegen een krant start, dit een ontoe-
laatbare beperking van de persvrijheid is, tenzij sprake is van uitzon-
derlijke omstandigheden. Kortom, als je jaren na dato voor het eerst 
optreedt tegen een bericht in een online-archief moet je van goede 
huize komen. Dit zou zich in uitzonderingsgevallen waarschijnlijk 
wel kunnen voordoen. Bijvoorbeeld wanneer, om even in de tijdgeest 
te blijven, een priester en een minderjarig lid van het kerkkoor zijn 
geïnterviewd over seksueel misbruik in de kerk. Beiden stellen dat het 
allemaal wel meevalt. En dan blijkt een paar jaar later dat het koorlid 
in diezelfde periode werd misbruikt door de priester. 

Uitspraak laat onduidelijkheid bestaan
 
Gek genoeg eindigt de uitspraak in r.o. 4.6 met de opmerking dat de 
oud universitair medewerkster ook geen aanvulling of rectificatie bij 
het artikel heeft laten plaatsen, en de vorderingen ‘onder die omstan-
digheden’ worden afgewezen. Gek, omdat eerder in het vonnis nou 
juist uitdrukkelijk staat dat het Eindhovens Dagblad te kennen heeft 
gegeven dat zij de juridische finesses over de precieze ontslagtitel 
onvoldoende interessant voor publicatie zou hebben gevonden. Waar 
het om ging was dat zij om onduidelijke redenen (wegens een ‘gevoe-
lige personele kwestie’ ) van haar taken was ontheven. Waarom vindt 
de rechter het dan van belang dat niet om een aanvulling is gevraagd? 
Die zou immers niet zijn geplaatst, zo staat nu al vast. 

De vraag in deze procedure was nu juist of het media in dit soort 
gevallen is toegestaan de integriteit van het online-archief intact te 
houden. En dus ook geen aanvulling of aanpassing, laat staan een rec-
tificatie. Jammer genoeg laat het vonnis op dit punt dus onduidelijk-
heid bestaan. 

Van de redactie: Op 31 maart heeft de Rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan 
in twee bodemprocedures die dezelfde rechtsvraag betreffen. Aan die uitspraken 
zal in een volgende nummer aandacht worden besteed.

3 Reactie van Miro Lucassen op www.denieuwereporter.nl.

4 Reactie van ‘Sjoerd’ op het blog iusmentis.com; http://blog.iusmentis.com/2010/ 

02/24/rechter-vindt-archief-belangrijker-dan-privacy/#comments 

5 Mediaforum 2009-4, nr. 11 m.nt. J.V.J. van Hoboken.

Nr. 11 UPC c.s./OPTA

College van Beroep voor het Bedrijfsleven 3 februari 2010

Uitspraak in de zaken van: 

1. UPC Nederland BV, te Amsterdam (hierna: UPC), Priority Telecom 
Netherlands BV, te Amsterdam (hierna: Priority) en Liberty Global 
Europe NV, te Schiphol-Rijk (hierna ook: Liberty), hierna gezamenlijk: 
UPC c.s. gemachtigde: mr. P. Wit, advocaat te Amsterdam, 
2. Tele2 Netherlands Holding NV, te Amsterdam en Tele2 Nederland 
BV, te Amsterdam (hierna gezamenlijk: Tele2), gemachtigde: mr. P. 
Burger, advocaat te Amsterdam, 
3. KPN BV, te Den Haag (hierna: KPN), 
gemachtigden: mr. P.V. Eijsvoogel en mr. L.P.W. Mensink, beiden advo-
caat te Amsterdam, 
4. Vodafone Libertel BV, te Maastricht (hierna: Vodafone), gemachtig-
de: mr. drs. P.M. Waszink, advocaat te Amsterdam 

tegen 

de Onafhankelijke Post en Telecommunicatieautoriteit (hierna: OPTA), 
gemachtigde: mr. E.C. Pietermaat, advocaat te Den Haag. 

1.  De procedure 

[...]

2.  De grondslag van het geschil 

[...]

2.2  Op grond van de stukken en het onderzoek ter zitting zijn in deze 
zaak de volgende feiten en omstandigheden voor het College komen 
vast te staan. 
– In het besluit van 21 december 2005 over de wholesalemarkten voor 
gespreksafgifte op afzonderlijke openbare telefoonnetwerken, ver-
zorgd op een vaste locatie, heeft OPTA – voor zover thans relevant – 
onder meer (a) geografische nummers op een afzonderlijk netwerk, (b) 
088-nummers op een afzonderlijk vast netwerk, (c) 084- en 087-num-
mers op een afzonderlijk vast netwerk en (d) 112 op het afzonderlijke 
vaste netwerk van KPN aangemerkt als relevante productmarkten voor 
vaste gespreksafgifte. OPTA heeft KPN, Priority, UPC en Versatel aan-
gewezen als aanbieders met aanmerkelijke marktmacht (hierna: AMM) 
op de markt of markten voor vaste gspreksafgifte waarop zij actief zijn. 
KPN is aangewezen op markt (a), (b), (c) en (d), Priority op markt (a), (b) 
en (c), UPC en Versatel op markt (a) en (b) en Tele2 op markt (a). 
– Bij uitspraak van 11 mei 2007 (AWB 06/125, 06/127, 06/128 en 06/129, 
www.rechtspraak.nl, LJN BA4880), heeft het College – voor zover hier 
relevant – de tegen dit besluit gerichte beroepen van KPN, Tele2, UPC 
en Versatel gegrond verklaard en het besluit vernietigd onder meer 
voor zover het betreft: 
– de aanwijzing van Tele2 als aanbieder met AMM op de wholesale-
markt voor gespreksafgifte op geografische nummers op haar vaste 
openbare telefoonnetwerk en de aan Tele2 opgelegde verplichtingen; 
– de aanwijzing van UPC als aanbieder met AMM op de wholesale-
markten voor gespreksafgifte op geografische nummers en 088-num-
mers op haar vaste openbare telefoonnetwerk en de aan UPC opgeleg-
de verplichtingen; 
– het niet specificeren van de aan andere vaste aanbieders dan KPN 
opgelegde toegangsverplichtingen; 
– het niet opleggen van een sectorspecifiek discriminatieverbod aan 
andere vaste aanbieders dan KPN;
– het niet opleggen van een verplichting tot publicatie van een referen-
tieaanbod aan andere vaste aanbieders dan KPN; 
– de aan Versatel opgelegde tariefverplichting met betrekking tot 
gespreksafgifte op haar vaste openbare telefoonnetwerk van telefoon-
verkeer dat is ontstaan op andere telefoonnetwerken dan het vaste 
openbare telefoonnetwerk van KPN. 
In de uitspraak is OPTA opgedragen met inachtneming van de uit-
spraak een nieuw besluit te nemen over deze vernietigde onderdelen 
van het bestreden besluit. 
– In verband daarmee heeft OPTA het onderzoeksbureau Lexonomics 
opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren naar kopersmacht met 
betrekking tot gespreksafgifte op de vaste netwerken van Tele2, Ver-
satel en UPC. 
– Op 12 oktober 2007 heeft Lexonomics het rapport getiteld ‘De rol van 
tegenwerkende kopersmacht bij de beoordeling van aanmerkelijke 
marktmacht van Tele2/Versatel en UPC/Priority in vaste gespreksaf-
gifte’ (hierna: het rapport) aan OPTA uitgebracht. 

11

MF juris 4-2010.indd   136 08-04-2010   11:34:42


	Mediaforum%202010-04 31
	Mediaforum%202010-04 32
	Mediaforum%202010-04 33
	Mediaforum%202010-04 34

