Kroniek Persrecht 2011-2012

Rechtspraktijk

Jens van den Brink
Christien Wildeman*

Vanzelfsprekend ruime aandacht in deze kroniek voor de Straatsburgse arresten

Von Hannover Il en Axel Springer. Beide uitspraken behoorden meteen tot de

standaard jurisprudentie. Ook het arrest RTBF/Belgié over de (on)mogelijkheid

van het opleggen van een preventief publicatieverbod kan vergaande consequen-

ties hebben. Weer is Nederland door het EHRM veroordeeld voor zijn gebrekkige

bronbescherming. De anonimiteit van verdachten en veroordeelden lijkt onder

druk te staan. Verder onder meer aandacht voor de uitspraken over artistieke

vrijheid, de botsing tussen intellectuele eigendomsrechten en uitingsvrijheid en

journalistieke werkwijzen.

Dirt artikel geeft een overzicht van de belangrijkste ontwik-
kelingen op het gebied van het persrecht c.q. onrechtmatige
publicaties van de afgelopen twee jaar. Het overzicht begint
waar de Kroniek Persrecht 2009-2010' ophield, medio maart 2011,
en beslaat de jurisprudentie tot en met 11 april 2013.

EHRM Caroline von Hannover Il

In 2004 wees het EHRM zijn bekende arrest Von Hannover/
Duitsland,* waarin het een onderscheid maakte tussen bericht-
geving die (a) bijdraagt aan publiek of politick debat dat in de
algemenc belangstelling staat en (b) berichtgeving over details
van het privéleven van een individu die geen officiéle functies
uitoefent. Dit onderscheid is vervolgens ook wel gebruikt als
absolute grens. Is sprake van een inbreuk op artikel 8 EVRM
en valt een publicatie niet in categorie (a), dan is de publicatie
onrechtmatig.?

Gesterkt door haar eerdere succes stapte Caroline (met haar
man) in 2008 wederom naar het EHRM. In deze nieuwe zaak
procedeerden de Von Hannovers weer tegen de Duitse over-
heid, ditmaal naar aanleiding van een publicatie in de Duitse
bladen Frau im Spiegel en Frau Aktuell van foto’s van een wan-
deling tijdens een skitrip in St. Moritz en van het paar in een
skilift in een ander skigebied. Het paar trad bij de Duitse rech-
ter met succes op tegen een aantal van de foto’s. Maar de foto
van het koppel in St. Moritz kon volgens de rechter wel door
de beugel. Die foto diende ter illustratie van een artikel over de

*  Mr]J.P. van den Brink en mr. C. Wildeman zijn beiden advocaat te Amsterdam
(Kennedy Van der Laan). Zij waren betrokken bij een aantal van de besproken
uitspraken, meestal aan de kant van de media. De auteurs bedanken hun col-
lega mr. E.W. Jurjens voor zijn bijdrage aan deze kroniek.

1 J.P.van den Brink en C. Wildeman, ‘Kronick Persrecht 2009-2010’, Mediaforum

2011-5, P. 130-147.

EHRM 24 juni 2004, Mediaforum 2004-7/8, nr. 27 m.nt. G.A. L. Schuijt (Von Han-

nover/Duitsland).

3 Zo werd persburcau Associated Press op de vingers getikt (MR 3051) voor het
verspreiden van nogal onschuldige foto’s van prinses Mdxima en prins Willem-

8

slechte gezondheid van prins Rainier. Het artikel in Frau Aktu-
ell luidde:

That is genuine love. Princess Stéphanie. She is the only one who
looks after the sick prince [...] While the rest of the family are travel-
ling around the world, she has run to be at the side of Prince Rai-
nier (78), who appears to be seriously ailing. She is the only one who
takes care of the sick monarch. Stéphanie’s sister, Caroline (45), has
taken a few days’ holiday with her husband Ernst August (48) and
their daughter Alexandra (2) at the fashionable St. Moritz ski resort
in Switzerland.

De Duitse rechter oordeelde dat de slechte gezondheid van de
regerend prins een onderwerp is dat in de publicke belangstel-
ling staat. De zaak ging door totaan het Duitse Constitutionele
Hof, dat in zijn arrest* uitspraken deed die het Von Hannover I-
arrest nogal relativeren. De Grote Kamer van het EHRM kwam
op 7 februari 2012 tot een unaniem oordeel in wat inmiddels
als nieuw standaardarrest geldt.5 Het EHRM benadrukte eerst
dat het recht op respect voor het privéleven (artikel 8 EVRM)
en de vrijheid van meningsuiting (artikel 10 EVRM) evenveel
bescherming verdienen. Welk recht voorgaat hangt af van de
omstandigheden van het geval. Vervolgens benoemde het Hof
een aantal criteria die relevant zijn bij deze belangenafweging.
Daarbij benadrukte het Hof (waarschijnlijk om te voorkomen
dat ook deze criteria weer als absolute regels worden gebruikt)
dat deze criteria bepalend zijn in de zaak die voorlag — en dus
niet per se¢ in zaken waar andere omstandigheden gelden:

Alexander en hun gezin, gemaakt op skivakantie in Argentinié. Want: de privé-
foto’s behelsden geen nieuwsfeit en/of geen bijdrage aan een publiek debat over
een onderwerp dat van maatschappelijk belang is. Dat was opmerkelijk omdat
AP de foto’s slechts beschikbaar stelde aan andere media. En of die media de
foto’s zouden gebruiken in het kader van bijvoorbeeld cen publick debat is pas
na publicatie te beoordelen.

4 Een Engelse vertaling staat op: http://www.bundesverfassungsgericht.de/en/

decisions/rs20080226__1bvri6o2o7en.html.

EHRM 7 februari 2012, Mediaforum 2012-5, nr. 14 m.nt. O.G. Trojan (Von Hannover

1I/Duitsland).

w

Mediaforum 2013-5




a) Bijdrage aan een debat dat in de algemene belangstelling
staat?

Als eerste — en essentieel — criterium benoemt het Hof de
afweging die we kennen uit het arrest Von Hannover I: is
sprake van een uiting die een bijdrage levert aan een ‘debate of
general interest’> Wanneer sprake is van een debate of general
interest (of in het Frans ‘débat d’intérét général’) hangt volgens
het Hof af van de omstandigheden van het geval. Volgens het
EHRM (in navolging van het Bundesverfassungsgericht) is dit niet
beperkt tot debatten over politiek of misdaad, maar strekt het
zich bijvoorbeeld ook uit over onderwerpen als sport of arties-
ten. De lat ligt dus vrij laag.

Dat betekent naar onze mening dat het erop lijkt dat de
bekende riedel debate of general interest vaak ten onrechte is
gelezen als debat ‘van publick belang’. De uitleg die het Hof
van dit begrip geeft in Von Hannover II laat zien dat het criteri-
um minder streng is. De vraag is of de publicatie bijdraagt aan
een ‘debat dat in de algemene belangstelling staat’. Een ander
opvallend punt is dat de vraag of sprake is van een debate of
general interest in Von Hannover I nog de ‘decisive factor’ werd
genoemd. In Von Hannover noemt het Hof hetzelfde criterium
nu slechts een ‘an essential criterion’. Het is weliswaar een essen-
tieel criterium, maar het is niet per definitie beslissend.

Dat ook entertainmentonderwerpen gewoon vallen onder
de bescherming van artikel 10 EVRM was overigens ook in het
Mosley arrest® al benadrukt:

The Court [...] recognises that the private lives of those in the public
eye have become a highly lucrative commodity for certain sectors
of the media [...]. The publication of news about such persons con-
tributes to the variety of information available to the public and,
although generally for the purposes of entertainment rather than
education, undoubtedly benefits from the protection of Article 10.

De artikel 8-rechten van bekende personen kunnen zwaarder
wegen als het informatie betreft ‘of a private and intimate nature
and there is no public interest in its dissemination’.

b) Hoe bekend is de persoon en wat is het onderwerp van het
bericht?

Een onderscheid moet worden gemaakt tussen privéperso-
nen en personen die in een publieke context handelen, zoals
politieke of publieke figuren. Publicke figuren moeten meer
dulden. Het Hof verwijst verder naar het in Von Hannover I
gemaakte fundamentele onderscheid tussen enerzijds fei-
telijke berichtgeving die kan bijdragen aan een debat in een
democratische maatschappij, en berichtgeving over details
van het privéleven van een individu die geen officiéle functies
uitoefent. ‘While in the former case the press exercises its role of ‘public
watchdog’ in a democracy by imparting information and ideas on mat-
ters of public interest, that role appears less important in the latter case.”
Dit zinnetje bevat weer een nuancering van het oordeel in Von
Hannoverl. In dat arrest oordeelde het EHRM nog dat de rol als
publieke waakhond helemaal geen rol speelde bij berichtgeving
over details van het privéleven van een individu die geen offici-
ele functies uitoefent. Nu nuanceert het Hof dit door te bepa-
len dat de waakhondfunctie bij dergelijke berichtgeving niet is
uitgesloten, maar dat deze slechts minder belangrijk is.

6 EHRM 10 mei 2011, Nr. 4 (Mosley/Verenigd
7 Resolution 1165 (1998) of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe
on the right to privacy, 26 juni 1998. Ook Trojan wijst op deze definitie in zijn

Mediaforum 2013-5

Wel voegt het Hof, onder verwijzing naar Von Hannover I,
hieraan toe dat

[...] although in certain special circumstances the public’s right to
be informed can even extend to aspects of the private life of public
figures, particularly where politicians are concerned, this will not be
the case— despite the person concerned being well known to the pub-
lic— where the published photos and accompanying commentaries
relate exclusively to details of the person’s private life and have the
sole aim of satisfying public curiosity in that respect [...]. In the lat-
ter case, freedom of expression calls for a narrower interpretation.

Het EHRM oordeelt dat het Duitse Hof terecht heeft kunnen
concluderen datdeziekte van prins Rainier een gebeurtenis van
de hedendaagse maatschappij is (‘an event of contemporary soci-
ety’). De berichtgeving en foto’s dragen mede daarom volgens
het EHRM ‘at least to some degree’ bij aan een debatdatin de alge-
mene belangstelling staat. Daarbij overweegt het EHRM dat
twee andere foto’s van de skitrip, die geen betrekking hadden
opdeziekte van Rainier en wel uitsluitend voor entertainment-
doeleinden waren gepubliceerd, volgens de Duitse rechter niet
door de beugel konden. Dit oordeel impliceert dat het EHRM
niet al te zwaar tilt aan het ‘debate of general interest’-criteri-
um. Immers, de impliciete stelling dat iemand die op vakantie
gaat terwijl een familielid ziek is niet (of onvoldoende) om dat
zieke familielid geeft zou ook zomaar in de categorie roddel
en achterklap kunnen worden ingedeeld. Een gemene roddel
bovendien. Dat de ziekte van Rainier op zich een kwestie van
algemeen belang is doet daar natuurlijk niet aan af. Daar ging
het bericht immers niet over. Het bericht ging over de afwezig-
heid van Caroline. Het argument van de Von Hannovers dat
media niet de kans moeten krijgen bij privéfoto’s telkens een
event of contemporary society te verzinnen vond geen gehoor
bij het EHRM. Wij oordelen alleen over een publicatie die voor-
ligt, niet over tockomstige uitingen, aldus het Hof.

Op grond van Von Hannover I leek het erop datalleen publieke
figuren die ook officiéle functies uitoefenden meer moesten
dulden. Dat wordt in Von Hannover II rechtgezet. De stelling
dat prinses Caroline geen officiéle functies uitoefent, redt
haar ditmaal niet. De Von Hannovers mogen dan geen officiéle
functies uitoefenen, maar het staat buiten kijf dat Caroline en
Ernst August zeer bekende figuren zijn. En dus zullen zij meer
moeten dulden:

[...] irvespective of the question whether and to what extent the first
applicant assumes official functions on behalf of the Principality of
Monaco, it cannot be claimed that the applicants, who are undeni-
ably very well known, are ordinary private individuals. They must,
on the contrary, be regarded as public figures.

Overigens sluit deze toepassing van het publiek figuur-crite-
rium ook beter aan bij de in het arrest aangehaalde resolutie”
van de Parlementaire Vergadering van de Europese Raad, die
publieke figuren definieert als ‘persons holding public office and/or
using public resources and, more broadly speaking, all those who play a
role in public life, whether in politics, the economy, the arts, the social
sphere, sport or in any other domain.’ Prinses Caroline gebruikt
als lid van de Monegaskische koninklijke familie niet alleen
publieke middelen, zij speelt ook een rol in het publieke leven
in Monaco. In lijn met deze resolutie bevestigde de rechtbank
Amsterdam dat‘een publiek figuur iemand is die een belangrij-
ke of verantwoordelijke positie in de samenleving bekleedt.”®

noot bij Von Hannover I1.
8 Rb. Amsterdam 24 oktober 2012, LJN BY1u182 (Gerrits/PowNed).

119



¢) Hoede persoon waarover wordt bericht zich in het verleden
heeft gedragen.

Van belang is verder hoe de persoon over wie wordt bericht
zich voorafgaand aan de publicatie heeft gedragen. Met name
de vraag of hij zelf actief de publiciteit heeft opgezocht, is rele-
vant. Hoewel dat niet betekent dat de persoon niet meer kan
optreden tegen publicaties, is het wel een omstandigheid waar
rekening mee moet worden gehouden. Relevant is ook de vraag
of de foto en de informatie al cerder zijn gepubliceerd.

d) Deinhoud, vorm en gevolgen van de publicatie.

Van belang is bijvoorbeeld hoe de persoon op de foto staat, en
hoe de publicatie is verspreid (lokaal, nationaal).

¢) De omstandigheden waaronder de foto’s zijn genomen.

Gaf de geportretteerde toestemming voor de foto en de
publicatie? Is de foto stickem genomen? Met een telelens?
Verder zijn de ernst van de privacyschending en de gevolgen
daarvan relevant.

Het arrest Von Hannover 11 benadrukt nog eens dat er geen
gouden regels zijn voor het beoordelen van een publicatie.
Het niet voldoen aan één of meerdere van de criteria die in de
jurisprudentie van het EHRM worden genoemd betekent niet
meteen dat een publicatie onrechtmatig is. De omstandighe-
den van het geval zijn bepalend. Het Europese Hof heeft in Von
Hannover II de vrij repressief uitgelegde uitspraak Von Hannover
I een draai in de richting van de vrijheid van meningsuiting
gegeven, waardoor media meer lucht krijgen om te berichten
over entertainmentachtige onderwerpen.

De Mediacode na Yon Hannover Il

Von Hannover II heeft ook gevolgen voor de Mediacode®
van het Nederlands Koninklijk Huis. Deze code bepaalt dat de
leden van het Koninklijk Huis ‘er op mogen vertrouwen met
rust gelaten te worden op de momenten, dat zij niet op grond
van hun officiéle functies naar buiten treden’. Verder staatin de
overwegingen van de Mediacode

dat op grond van rechtspraak van de Nederlandse en Europese rech-
ter moet worden aangenomen, dat het recht om vrijelijk foto’s en
artikelen van en over bekende personen te publiceren dient te wijken
ten gunste van het recht om met rust te worden gelaten, indien de
informatiegaring, resp. publicatie, betrekking heeft op handelingen
en gedragingen die louter in de privésfeer liggen, de publicatie geen
bijdrage levert aan het publieke debat, of de informatie verkregen is
op een wijze die als hinderlijk moet worden ervaren.

Deze uitgangspunten stroken niet met het Von Hannover
II arrest, waarin het EHRM juist benadrukt dat het enkele feit
dat ‘royals’ (of andere publieke figuren) geen officiéle functies
bekleden, geen zelfstandige reden is om publicatie van foto’s
te verbieden. En of een publicatie een bijdrage levert aan een
debate of general interest is weliswaar een essenticel criterium,
maar het is geen beslissend criterium, zoals de Mediacode nog
ten onrechte stelt.

9 Zichttp://www.
dienst/mediacode/.
10 Bijvoorbeeld Trojan in zijn noot bij Von Hannover II.

lencycl ic/rijksvoorlichtings-

De Mediacode is dus niet in lijn met Europees recht. Maar
waarom zou je je daar druk om maken? De Mediacode is toch
niets meer dan een overeenkomst tussen het Koninklijk Huis
en de media die de Mediacode erkennen?™® Als je het er niet
mee eens bent dan moet je de Mediacode gewoon niet erken-
nen. Daar valt echter nogal wat op af te dingen. Ten eerste is
de Mediacode geen contract. Het is een voorschrift dat van
overheidswege (RVD) is uitgevaardigd en van overheidswege
wordt gehandhaafd. En er staan sancties op. Media die zich aan
de Mediacode houden worden uitgenodigd voor de bekende
mediamomenten, zo bepaalt de code. Tegen media die zich
er niet aan houden kunnen ‘passende maatregelen worden
getroffen’. En ‘onder passende maatregelen wordt onder meer
verstaan de (tijdelijke) uitsluiting bij accreditatie en juridische
stappen door het betrokken lid van het Koninklijk Huis’. Was
getekend, ‘De Rijksvoorlichtingsdienst, 21 juni 2005”. Illustra-
tief is ook datde RVD stelt‘dat nakoming van deze code een bij-
drage kan leveren aan een adequate nieuwsvoorziening over de
leden van het Koninklijk Huis’. Dit illustreert dat het de inten-
tie van de RVD is om met behulp van de Mediacode invloed
uit te oefenen op de nieuwsvoorziening over het Koninklijk
Huis, terwijl het volgens vaste jurisprudentie in een democra-
tische rechtsstaat aan de media zelf is hoe zij hun berichtge-
ving inkleden, zeker als het berichtgeving over het staatshoofd
betreft. De koning(in) maakt deel uit van de regering. De RVD
— auteur en handhaver van de code — valt onder het Ministe-
rie van Algemene Zaken, het ministerie van premier Rutte. De
Mediacode is een door staatsorgaan uitgevaardigde regeling
waaraan sancties verbonden zijn, een regeling die evident in
strijd is met Europees recht.

Vanzelfsprekend wil de Koninklijke familie haar persoon-
lijke levenssfeer beschermen. Daar heeft zij het volste recht toe.
Het lijkt echter weinig passend dat de Nederlandse Staat daar-
toe voorschriften in het leven roept en handhaaft die strijdig
zijn met Europees recht. Ten onrechte wordt voor het Konink-
lijk Huis een ‘status aparte’ gecreéerd. Ten eerste stelt de Media-
code het Koninklijk Huis in staat om media verder in hun werk
te beperken dan zou zijn toegestaan op grond van de Neder-
landse wet en de rechtspraak. Ten tweede gebruikt de RVD de
Mediacode om controle uit te oefenen op hoe de pers schrijft
over het Koninklijk Huis. Een opmerkelijke situatie.

EHRM Axel Springer

Op 7 februari 2010 wees de Grote Kamer van het EHRM
niet alleen het Von Hannover II arrest, maar ook het al evenzeer
belangrijke arrest Axel Springer/Duitsland.” In het door Axel
Springer uitgegeven dagblad Bild werd in een artikel vermeld
dat een bij naam genoemde Duitse acteur was gearresteerd
voor het beziten gebruik van cocaine tijdens de jaarlijkse Okto-
berfeesten. Bij het artikel stonden zijn naam en drie foto’s van
de acteur. Het Duitse openbaar ministerie had deze informatie
aan Bild verstrekt. De acteur stapte vervolgens naar de Duitse
rechter om zich te verzetten tegen deze publicatie. Met succes,
want Bild werd verboden de uitingen verder te publiceren. Een
klein jaar later verscheen in Bild een nieuw artikel over de kwes-
tie. Aanleiding was dat de acteur een boete van € 18.000,- opge-
legd had gekregen voor cocainegebruik. Ook deze publicatie
werd door de Duitse rechters verboden. Volgens hen was bij de
publicaties geen sprake van een debate of general interest. En

11 EHRM 7 februari 2012, Mediaforum 2012-6, nr. 17 m.nt. W. F. Korthals Altes (Sprin-
ger/Duitsland).

Mediaforum 2013-5



zelfs al zou dat wel het geval zijn, dan zou dat niet opwegen
tegen het recht op privacy van de acteur.

Korthals Altes wijst erop dat de Grote Kamer van het EHRM
zich in Springer voor het eerst uitlaat over het recht op reputa-
tie.'> Het Hof stelt vast dat het recht op reputatie onderdeel
uitmaakt van het door artikel 8 EVRM beschermde recht op
respect voor het privéleven.

The concept of ‘private life’ is a broad term not susceptible to exhaus-
tivedefinition, which covers the physical and psychological integrity
of a person and can thercfore embrace multiple aspects of a person’s
identity, such as gender identification and sexual orientation, name
orelements relating to a person’s right to their image. It covers per-
sonal information which individuals can legitimately expect should
not be published without their consent.

Hoewel dit de deur wagenwijd open lijkt te zetten, knalt
het EHRM die deur daarna weer dicht. Want: ‘In order for Arti-
cle 8 to come into play, however, an attack on a person’s reputation must
attain a certain level of seriousness and in a manner causing prejudice
to personal enjoyment of the right to respect for private life.’ Kortom,
het recht op reputatie en het recht op privéleven zijn welis-
waar in het algemeen ruime begrippen, maar het in artikel 8
bedoelde recht is alleen aan de orde wanneer sprake is van een
sericuze inbreuk op het recht op reputatie, op een manier die
daadwerkelijk een impact heeft. De Rechtbank Amsterdam
heeft nadien met een beroep op het Springer-arrest geoordeeld
dat een bestuurslid van Buma-Stemra die van corruptie was
beschuldigd geen beroep toekwam op artikel 8 EVRM, omdat
hij uitsluitend was bekritiseerd als bestuurslid en er dus geen
sprake was van de vereiste ernstige belemmering van het recht
op respect voor het privéleven.'

En het EHRM beperkt in Springer de reikwijdte van 8 EVRM
nog verder door te bepalen dat ‘Article 8 cannot be relied on in order
to complain of a loss of reputation which is the foreseeable consequence
of one'’s own actions such as, for example, the commission of a criminal
offence.’ Kortom, je kunt niet optreden tegen reputaticverlies
die het voorzienbare gevolg is van je eigen gedrag. Het EHRM
past vervolgens grotendeels dezelfde criteria toe die ook in Von
Hannover II worden genoemd, met hier en daar een kleine aan-
passing aan de omstandigheden van de Springer-casus.'+

Volgens het Hof zijn de arrestatie en veroordeling van de
acteur publieke juridische feiten die in de publieke belangstel-
ling staan. Het publiek wil immers geinformeerd worden over
strafrechtelijke procedures. Bovendien is de aandacht te wij-
ten aan de acties van de acteur zelf. Mag de acteur dan ook met
naam en toenaam worden genoemd? Het EHRM wijst erop dat
de acteur de hoofdpersoon was in een zeer populaire televisie-
serie, waarin hij een hoofdinspecteur van politie speelde. Het
EHRM beaamt de vaststelling door de nationale rechters dat
dit voorval — gezien de kleine hoeveelheid cocaine — niemand
zou hebben geinteresseerd als het niet deze acteur zou hebben
betroffen. Hoewel het publiek in hetalgemeen een onderscheid
zal maken tussen een karakter in een tv-serie en de acteur die
dat karakter speelt, kan er wel degelijk een nauw verband zijn
tussen de populariteit van de acteur en zijn karakter, zeker
wanneer de acteur — zoals hier — vooral bekend is voor deze spe-

12 Korthals Altes geeft in zijn noot bij dit arrest een mooi overzicht van de ontwik-

keling van dit ‘recht op reputatic’ in de jurisprudentie na Von Hannoverl.

Rb. Amsterdam 15 november 2012, LIN BY3668 (Gerrits/PowNed). Hoger beroep is

ingesteld.

14 Te weten: a) contribution to a debate of general interest?; b) how well known is
the person concerned and what is the subject of the report?; ¢) prior conduct of
the person concerned; d) method of obtaining the information and its veracity;

&

Mediaforum 2013-5

cifieke rol. Het Hof weegt daarom mee dat de acteur in de serie
een hoofdinspecteur speelde. Dat vergrootte volgens het Hof
het belang van het publiek om te worden geinformeerd over de
arrestatie van de acteur voor een strafrechtelijk vergrijp. Ook
het feit dat de acteur weliswaar niet in het openbaar coke had
gebruikt (maar op de wc), maar wel werd gearresteerd in een
openbare tent tijdens het Oktoberfest, is volgens het Hof rele-
vant. Ten slotte speelt mee dat de acteur meermalen in inter-
views details uit zijn privéleven had prijsgegeven, waardoor
hij er rekening mee moest houden dat zijn privéleven minder
effectief zou worden beschermd.

Verder lag in dit arrest de vraag voor of in de artikelen in
Bild details over het privéleven van de acteur waren openbaar
gemaakt. Ja, aldus de acteur. Of ik coke gebruik is een privé-
kwestie waar niemand iets mee te maken heeft. Nee, aldus het
EHRM. Bild heeft in het eerste artikel uitsluitend geschreven
over de arrestatie en over de informatie verkregen van het OM.
Verder werd door een juridisch expert besproken hoe ernstig
dit vergrijp was. In het tweede stuk werd de straf vermeld, die
volgde op een openbare zitting waar de acteur had bekend. Het
betroffen geen details over zijn privéleven, maar feiten rondom
zijn arrestatie. Het EHRM concludeert dart de veroordelingen
van uitgever Axel Springer door de Duitse rechters een ontoe-
laatbare inbreuk op artikel 10 EVRM vormen.

Portretrecht

Het privédomein verliest terrein. Er zijn overal camera’s in de
openbare ruimte en dat vindt bijna niemand erg, want je hebt
toch niets te verbergen? Op alle mobiele telefoons zitten goed
werkende camera’s en filmpjes en foto’s worden met één klik
verspreid via kanalen als Facebook, Twitter en YouTube. Zicht-
baarheid is de norm. Het is onze indruk dat deze tendens ook
terug te zien is in de recente rechtspraak over portretrecht. Als
zich iets in de openbaarheid heeft afgespeeld, is het niet mak-
kelijk je tegen diec openbaarheid te verzetten op het moment
dat het je niet (meer) bevalt. Dat is overigens anders als het om
minderjarige kinderen gaat, dan geldt een veel strenger toet-
singskader.'s

Het bocek Platter & Dikker van schrijver H.J.A. Hofland en foto-
graaf Roel Visser is, zoals op de achterflap staat vermeld, ‘een
confronterend boek over heb-en vraatzucht, over hufterigheid,
agressie, consumentisme en exhibitionisme’. Een van de foto’s
betreft een zwaarlijvige, getatoeéerde man op zijn motor op
een Harley Davidson-dag. De man voelt zich beledigd en eist
bij de rechter dat het boek uit de handel wordt genomen. De
voorzieningenrechter oordeelt dat het belang van de uitgever
bij informatievrijheid voorgaat en wijst de vorderingen van de
man af.'® Dat oordeel wordt in hoger beroep bekrachtigd door
het Hof Amsterdam:

Het Hof merkt in dit verband op dat het — bij het voorkomen van de
publicatic van een foto betrokken - belang van degene diezich op cen
voor het publiek vrij toegankelijke plaats op een opvallende wijze
manifesteert (en er kennelijk geen bezwaar tegen heeft om op die
wijze gezien en gefotografeerd te worden) over het algemeen niet zal
opwegen tegen het belang van diegene die de foto wil gebruiken ter

¢) content, form and consequences of the publication; ) severity of the sanction
imposed.

15 Dat geldt niet als er minderjarige kinderen in het spel zijn, zie EHRM 19 juni
2012, nrs. 1593/06 (Kurier ] en 27306/07 (Kro-
ne Verlag/Oostenrijk).

16 Vzr. Rb. Amsterdam 24 november 2011, [JN BU5796 (Platter & Dikker).

undDi

121



illustratie van een aan die wijze van manifestatie gewijde beschou-
wing, ook indien deze beschouwing kritisch van aard is."?

De vader van de in 1995 vermoorde Nicole van den Hurk pro-
beerde een uitzending van RTL’s ‘Praten met de Doden’ met
medium Derek Ogilvie te voorkomen. Nu andere nabestaan-
den het initiatief voor de uitzending hadden genomen, de zaak
al eerder in de publiciteit was geweest en de vader ook nu in
verband met het programma weer publiciteit had gezocht,
kon een beroep op artikel 8 EVRM inclusief een beroep op het
portretrecht van zijn overleden dochter, hem niet baten.’® RTL
won de zaak, maar besloot het programma niet uit te zenden.

De imam die met uitspraken die hij in ‘Netwerk’ had gedaan
inde PVV film ‘Fitna’ terecht was gekomen, vond dat een grove
schending van zijn eer en goede naam en eiste een forse scha-
devergoeding. Het Hof Amsterdam volgt de PVV dat de imam
wordt getoond in het gedeelte van de film dat over de islami-
sering van Nederland gaat en dat hij dus niet met terrorisme
in verband wordt gebracht. Bovendien heeft de imam zelf
het publiecke debat gezocht door zeer controversiéle uitspra-
ken (ziekteverwensingen aan het adres van Theo van Gogh en
Ayaan Hirsi Ali) in een interview met ‘Netwerk’ te doen. Hij
kan zich dan ook niet verzetten tegen gebruikmaking van die
uitspraken door de PVV om haar standpunt kracht bij te zet-
ten, aldus het Hof.'¢

Ook twee Haagse internetondernemers trokken aan het kort-
ste eind toen zij mede op grond van hun portretrecht een kri-
tische uitzending van VARA’s ‘Rambam’ wilden tegenhouden.
De voorzieningenrechter overwoog:

Verder geldt dat eisers — omdat zij zich (via het internet) expliciet
en met naam en toenaam in de openbaarheid begeven en informa-
tie geven over hun (financiéle) achtergrond — over zich afroepen dat
anderen zich in het openbaar kritisch over hen uitlaten, hetgeen hun
beroep op bescherming van hun persoonlijke levenssfeer beperkt.
Aangezien de belangenafweging in het voordeel van gedaagden uit-
valt, kunnen eisers zich evenmin met succes beroepen op hun port-
retrecht.*°

Uitgeverij Tirion bracht zonder toestemming van Cruijff
een fotoboek van hem op de markt. Dat moet toch niet zomaar
kunnen, zo vond El Salvador. Het Hof Amsterdam oordeelt
anders. Het boek mocht ook zonder toestemming van Cruijff
worden uitgebracht. Want, de foto’s hebben betrekking op zijn
functioneren als voetballer, dat grote publieke aandacht heeft
getrokken. De foto’s zien niet op zijn persoonlijke levenssfeer
en zijn bovendien gemaakt in het kader van de vrije nieuws-
garing, terwijl Cruijff wist dat hij gefotografeerd werd of kon
worden. Er is geen sprake van schending van artikel 8 EVRM.
Het Hof bevestigt dat het uitgangspunt ook niet is dat publi-
catie van foto’s niet mag plaatsvinden zonder dat de geportret-
teerde daarvoor toestemming heeft gegeven. ‘[Dat] zou de vrij-
heid om door middel van foto’s inlichtingen of denkbeelden te
ontvangen of te verstrekken te zeer belemmeren.’ Tirion had
Cruijff een aan de verkoopcijfers van het boek gerelateerde ver-
goeding aangeboden. Nu Cruijff onvoldoende heeft toegelicht
waarom ditaanbod onredelijk was, oordeelt het Hof dat Cruijff
evenmin aan zijn ‘verzilverbare populariteit’ een argument
kan ontlenen tegen het boek op te komen.

17 Hof Amsterdam 15 mei 2012, LJN BW5768 (Platter & Dikker).

18 Vzr.Rb. Amsterdam 7 november 2012, LJN BY2573 (Praten met de Doden).

19 Hof Amsterdam 31 juli 2012, IJN BX2991 (Imam in Fitna).

20 Vzr. Rb. Amsterdam 11 april 2013, LN BZ7028 (Internetondernemers/CCCP en
VARA).

122

Verdachten en veroordeelden

De zwaarlijvige, getatoeéerde man in Platter & Dikker zou een
hele andere zaak hebben gehad als hij zich als verdachte tegen
publicatie van zijn foto had willen verzetten. Immers, voor
verdachten en veroordeelden gelden in Nederland van ouds-
her andere regels. Maar door de opkomst van het internet en
de nieuwe media is inmiddels sprake van een nieuwe realiteit.
Niet alle media houden zich meer aan het herenakkoord dat
verdachten en veroordeelden niet met hun volledige naam
maar met initialen worden aangeduid en dat geen herkenbare
foto’s worden geplaatst. Er zijn nu ook media en internetfora
die dat welbewust wel doen. Zonder daar en waardeoordeel
aan te verbinden, is het een feit dat daarmee wordt voorzien in
een informatiebehoefte van het publiek. Ook moeten we con-
stateren dat onder het publiek het draagvlak voor het ‘heren-
akkoord’ — waardoor verdachten en veroordeclden tegen de
openbaarheid in bescherming worden genomen — afneemt.
Onze inschatting is dat het een kwestie van tijd is voordat wij
in Nederland, net als veelal gebruikelijk is in het buitenland,
vaker geconfronteerd zullen worden met volledige namen en
foto’s van verdachten en veroordeelden. De anonimiteit van
verdachten en veroordeelden staat onder druk en in de (ver-
deelde) rechtspraak zijn daarvan de eerste sporen al zichtbaar.

Marcel B. is medeverdachte in de fraudezaak rondom de
geruchtmakende ondergang van de Rotterdamsche Droogdok
Maatschappij NV (RDM). Hoofdverdachte is Joep van den Nieu-
wenhuijzen. Marcel B. was financial controller bij RDM. Hij is
er niet van gediend dat hij in het boek Joep! Van held tot hoofd-
verdachte van journalist Philip de Witt Wijnen en in een voor-
publicatie in Quote bij zijn volledige naam wordt genoemd. De
Raad voor de Journalistiek stelt hem in het gelijk,* maar bij
de Rechtbank Amsterdam vangt hij bot.??> De rechtbank acht
onder meer van belang dat het een ernstige misstand betreft
en dat de berichtgeving over B. beperkt is tot diens professio-
nele handelen. Voorts ‘[heeft] B. niet betwist dat het in zoge-
naamde verhalende biografieén, in welke categorie het boek
valt, gebruikelijk is, althans vaak voorkomt, dat namen van
verdachten voluit worden weergegeven. De naamsvermelding
van B. is daarmee in overeenstemming met de stijl en opzet van
literaire non-fictie.” B. heeft hoger beroep ingesteld.

De voorzieningenrechter verbood PowNed in haar program-
ma PowLitiec een op heterdaad betrapte scooterdief herkenbaar
in beeld te brengen. De voorzieningenrechter overwoog:

De samenleving heeft een lange weg afgelegd naar wat thans wordt
gezien als derechtstaat. [...] Eén van de kenmerken van de rechtstaat
is dat de bevoegdheid tot straffen in handen is gelegd van de straf-
rechter. [...] Daar waar het gebruik van schavot en schandpaal in de
loop der jaren in onbruik is geraakt, omdat deze straffen wreed en
niet passend in een moderne samenleving zijn bevonden, dreigt nu,
buiten de rechtspraak om, opnieuw een (digitale) schandpaal in het
leven te worden geroepen, die bovendien in de tijd geen begrenzing
meer kent door de mogelijkheid van ontelbare herhaling.?3

In 2009 voltrekt zich bij Spirit, een Amsterdamse hulpver-
leningsinstantie voor dakloze jongeren, cen groot drama. Als
Rex van P. in een gesprek met drie hulpverleensters wordt aan-
gesproken op zijn agressieve gedrag trekt hij een mes en steekt

21 Rvd] 29 april 2011, nr. 2011/32 (X/De Witt Wijnen), zie: http://www.rvdj.
nl/zon/32.

22 Rb.Amsterdam 7 maart 2012, B9 10906 (Marcel B./Hearst e.a.).

23 Vzr. Rb. Amsterdam 24 maart 2012, LJN BWo619 (X/PowNed).

Mediaforum 2013-5



hij op de vrouwen in. Eén van hen overlijdt, de andere twee
raken zwaargewond. Van P. ontsnapt, maar wordt nog dezelfde
avond gearresteerd en hij bekent. Het Parool bericht uitgebreid
over het drama. Daarbij stuit de redactie op de documentaire-
reeks ‘Vrije Radicalen’ van de NPS. De documentaire is in 2007
twee keer uitgezonden en (in 2009 nog) te vinden op Uitzen-
ding Gemist. In de seriec werden jongeren die zich tegen de
samenleving keren, vaak met een criminele achtergrond, door
een cameraploeg gevolgd. Eén van de afleveringen was gewijd
aan Van P. Hij was in de documentaire herkenbaar in beeld.
Van P. vertelt in de serie over zijn strafblad en zijn voorliefde
voor de bende de Crips. Het Parool publiceert vervolgens een
artikel over het feit dat de verdachre van de fatale steekpartij is
geportretteerd in de NPS documentaire en plaatst daarbij een
‘still’ waarop Van P. herkenbaar is afgebeeld. Van P. stapt naar
de rechter en eist € 10.000,— schadevergoeding. De Rechtbank
Amsterdam stelt Her Parool in hert gelijk.** In hoger beroep
komt het Hof Amsterdam tot een ander oordeel en kent Van P.
€1.500,— schadevergoeding toe:

Ofschoon aan Het Parool c.s. kan worden toegegeven dat de foto geen
details of his private life bevat, de zeggingskracht van het artikel
versterkt en op zichzelf relevant is, is het hof van oordeel dat met de
publicatie van de beeltenis van zijn gezicht bij het artikel inbreuk is
gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van Van P. Hierbij moet wor-
den bedacht dat Van P. blijkens het artikel wordt verdacht van een
(zeer ernstig) strafbaar feit. De volgende vraag die beantwoord dient
te worden is of deze inbreuk, gelet op de vrijheid van meningsuiting
van Het Parool c.s. onrechtmatig is jegens Van P. Het hof is van oor-
deel dat zulks het geval is. Van P. hoeft naar het oordeel van het hof
de publicatie van het herkenbare portret bij het artikel niet te dul-
den. [...] Het hof is van oordeel dat bij de publicatie van portretten
van verdachten van strafbare feiten in beginsel terughoudendheid
op zijn plaats is.25

Het Parool heeft cassatie ingesteld.

De terughoudendheid waar het Hof de nadruk op legt, is
weer niet terug te vinden in een uitspraak van de voorzienin-
genrechter over een aflevering van “TROS Opgelicht?!™® Daarin
komen de oplichtingspraktijken van een vrouw en haar toen-
malige vriend X aan bod. X wordt herkenbaarin beeld gebrachr.
De rechter concludeert dat voor drie van de vier door de TROS
genoemde gevallen voldoende is onderbouwd dat X betrok-
ken was bij de oplichtingspraktijken. Nu zijn betrokkenheid
bij de oplichtingsprakrijken niet op onnodig grievende of dif-
famerende wijze in beeld is gebracht en X niet bij naam wordt
genoemd, oordeelt de rechter dat de TROS de man herkenbaar
in beeld mocht brengen.

Journalistieke methoden

Erisveel geprocedeerd over de toelaatbaarheid van de verbor-
gen camera. Uit de rechtspraak volgt dat er onder omstandig-
heden zonder meer ruimrte is voor de inzet van een verborgen
camera en dat het — anders dan de Raad voor de Journalistiek
voorschrijft geen — ultimum remedium hoeft te zijn.

Het TROS consumentenprogramma ‘Radar’ had op kritische
wijze aandacht besteed aan de wijze waarop telecombedrijf

24 Rb. Amsterdam 29 december 2010, LJN BPs172 (Rex van P./Het Parool).
25 Hof Amsterdam 20 maart 2012, LJN BV 9304 (Rex van P./Het Parool).

26 Vzr. Rb. Amsterdam 19 januari 2012, LJN BVzo87 (X/TROS Opgelicht?!).
27 HR 8 april zou1, LJN BP6165 (Pretium/TROS).

28 Hof Amsterdam 8 maart zou, IJN BP6989 (Endemol/Koos H.).

29 HR 5 oktober 2012, LJN BWg230 (Endemol [Koos H.).

Mediaforum 2013-5

Pretium met callcenters haar producten aan de man brengt.
‘Radar’ had met een verborgen camera opnamen gemaakt
van een verkoopcursus voor medewerkers van zo’n callcenter.
De TROS-medewerker had zich voorgedaan als sollicitant. De
Hoge Raad oordeelt dat de rechtmatigheid van het gebruik van
een verborgen camera bij een onderzoek naar een misstand en
hert publiceren van de beelden afhangt van de daarbij betrok-
ken belangen en omstandigheden.?” Het feit dat het gebruik
van verborgen camera-apparatuur volgens de Leidraad van de
Raad voor de Journalistick in beginsel niet toelaatbaar is,

it dat de journalist hiervan alleen kan afwijken als hem geen ande-
e weg openstaat om een ernstige misstand aan het licht te brengen
of een zaak van maatschappelijk belang scherper te belichten, mits
de werkwijze geen onevenredige inbreuk maakt op de privacy en de
veiligheid van betrokkenen, is in het kader van de genoemde, door de
rechter te verrichten afweging geen rechtens aan te leggen criterivm
maar een omstandigheid die weliswaar in de regel gewicht in de
schaal zal leggen maar niet doorslaggevend behoeft tezijn.

In de zaak Koos H. tegen Peter R. de Vries viel de belangen-
afweging in het nadeel van De Vries uit. De Vries had opnames
gemaakt met een verborgen camera in de ths-kliniek waar Koos
H.vast zat. Koos H. is veroordeeld vanwege het ontvoeren, mis-
bruiken en vermoorden van drie meisjes. Het Hof overwoog
in zijn arrest®® dat de opnames in een tbhs-instelling waren
gemaakt en dat daarbij een jeugdvriend van H. was ingezet.
Dat maakee het gebruik van de verborgen camera een ‘zeer ern-
stige’ inbreuk op de privacy van H. Ook zou uitzending van de
beelden niet ‘noodzakelijk’ zijn voor de door De Vries gevoerde
maatschappelijke discussie. De Hoge Raad liet het oordeel van
het Hof in stand.?®

Ook een andere zaak over het programma van Peter R. de
Vries draaide (gedeeltelijk) om het gebruik van een verborgen
camera.’” Een gesprek tussen De Vries en twee heren op het
kantoor van SBS was met een verborgen camera opgenomen.
De heren wilden De Vries beelden verkopen van een gesprek
met iemand die hen de opdracht gaf een huurmoord te plegen.
De voorzieningenrechter achtte het tonen van de beelden *niet
essentieel’, nu De Vries ook op een andere manier zijn verhaal
kon vertellen. Het Hof vernietigde het vonnis van de voorzie-
ningenrechter en overwoog daarbij dat De Vries niet zonder
het gebruik van verborgen camera’s deze matter of public inte-
rest had kunnen tonen.’* Ook overwoog het Hof dat het aan de
journalist is ‘om te beslissen over de wijze waarop en de vorm
waarin hij de gegevens die hij heeft verkregen zal openbaren’.
Daarbij moet een journalist wel rekening houden met de belan-
gen van derden, en om die reden moest De Vries de twee heren
onherkenbaar maken. Het beroep dat de klagers deden op de
Leidraad werd eenvoudig opzij gezet: ‘De bepalingen van de
[Leidraad] leiden het Hof niet tot een ander oordeel.’

De voorzieningenrechter verbood Alberto Stegeman beel-
den gemaakt met een verborgen camera uit te zenden.3? Vol-
gens de rechrer was het gebruik van deze beelden niet nodig,
omdat Stegeman het publiek ook op andere wijze over de
misstand (vermeende oplichting door een paardenhandelaar)
had kunnen informeren. Het Hof vernietigt ook dit vonnis en
overweegt dat er geen andere middelen voorhanden waren om
nadere opheldering te krijgen en dat Stegeman de misstand
30 Vzr. Rb. Amsterdam 14 april 2012, [JN BW2460 (X/SBS).

31 Hof Amsterdam 22 mei 2012, LIN BW6242 (Peter R. de Vries/X).
32 Vzr. Rb. Amsterdam 14 mei 2010, LN BM4297 (Paardenhandelaar/SBS), zie ook
Vzr. Rb. Amsterdam 18 oktober zo11, LIN BT8389 (Stegeman/X), cen andere zaak

over Undercover in Nederland waarin de voorzieningenrechter tot een soortgelijk
oordeel komt.

123



moet kunnen presenteren op de manier die hem goeddunkt.
Daar komt bij dat de zeggingskracht van de opnames groot
is, en daarmee functioneel voor het aan de kaak stellen van de
misstand.??

In PowNed/Gerrits oordeelt de Rechtbank Amsterdam dat
PowNed een telefoongesprek heimelijk mocht opnemen
omdat zij

alleen op die manier zou kunnen nagaan of het vermoeden, dat Ger-
rits bereid zou zijn om zijn bestuursfunctie aan te wenden in ruil
voor een gedeelte van de opbrengst van het muziekwerk van Riet-
veldt, al dan niet juist was. Niet gesteld of gebleken is dat Powned de
door haar gestelde misstand op een andere wijze had kunnen bloot-
leggen dan door het gesprek op te nemen zoals zij heeft gedaan.>*

In een uitzending van ‘Undercover in Nederland’ con-
fronteerde Alberto Stegeman met draaiende camera’s een
jeugdhulpverlener, die zich volgens Stegeman schuldig had
gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag jegens kinderen. De
jeugdhulpverlener klaagt in kort geding over wat hij noemt de
‘overvaljournalistiek’ van Stegeman. De rechter oordeelt echter
dat Stegeman de vrijheid heeft om te bepalen op welke wijze
hij deze misstand aan de kaak stelt, en dat hij dat in dit geval
niet op onrechtmatige wijze heeft gedaan.’s Daarbij is onder
meer van belang dat de jeugdhulpverlener niet herkenbaar in
beeld komt.

In de zaak Rambam oordeelde de voorzieningenrechter dat
geen voorafgaand verbod kon worden opgelegd op het uitzen-
den van een onder valse voorwendselen afgenomen interview
van twee internetondernemers voor het VARA programma
Rambam geoorloofd was.3®

Uitgangspunt [...] is weliswaar dat een journalist een geinterviewde
niet op het verkeerde been mag zetten, maar bij beantwoording van
de vraag of in een specifiek geval een journalist onder valse voor-
wendselen iemand mag ‘verleiden’ tot het geven van een interview,
dient eveneens een afweging van alle belangen te worden gemaakt.

Relevante omstandigheden waren onder meer het feit dat
eisers zelf in de openbaarheid traden met filmpjes op internet
waarin zij ‘gouden bergen’ beloofden, het kritisch/satirische en
ludieke karakter van het programma en de terechte aanname
van de programmamakers dat een open vizier niet tot een
interview zou hebben geleid.

Er is regelmatig discussie over de montage door media van
ruw beeld- of geluidsmateriaal. De klacht van de benadeelden
is meestal dat de montage zo is uitgevoerd dat de beelden uit
de context worden gepresenteerd zodat wordt toegewerkt naar
ecn gewenst cindresultaat. Dit speelde ook in een van de vele
uitspraken tussen de TROS en Pretium. De rechtbank oordeel-
de in deze zaak dat de montage door de TROS van ruw beeld-
materiaal dat zij met verborgen camera in een callcenter van
Pretium had opgenomen niet onrechtmatig was.3” De belang-
rijkste overweging daarbij was dat het beeld dat werd getoond
in de montage ‘voldoende strookt’ met het beeld dat uit het
ruwe materiaal ontstond. Daarbij was volgens de rechtbank

33 Hof Amsterdam 21 mei 2010, IEPT 201100521 (Stegeman/Paardenhandelaar).

34 Rb.Amsterdam 15 november 2012, LJN BY3668 (Gerrits/PowNed). Hoger beroep is
ingesteld.

35 Rb.Amsterdam 4 mei 2011, LIN BQ4254 (X/Noordkaap).

36 Vzr. Rb. Amsterdam 11 april 2013, LJN BZ 7028 (Internetondernemers/VARA en
CCCP).

37 Rb. Den Haag 11 juli 2012, [JN BX1975 (Pretium/TROS).

124

niet van belang dat bepaalde voor Pretium gunstige delen uit
het ruwe materiaal niet waren opgenomen in de uitgezonden
compilatie.

Deze redenering werd ook gevolgd door de rechtbank
Amsterdam in de zaak tussen een voormalig Buma/Stemra-
bestuurder en omroep PowNed. PowNed had een telefoonge-
sprek opgenomen tussen Gerrits en een auteur die een claim
stelde te hebben op Buma-Stemra. Een montage van deze
opname werd uitgezonden in het programma ‘PowNews’. Ger-
rits stelde dat PowNed bij de montage het telefoongesprek uit
de context had gehaald. De rechtbank is het met Gerrits eens
dat zijn positie in het uitgezonden gesprek nadelig wordt uit-
vergroot.

Toch doet het uitgezonden gesprek niet af aan de indruk van het
gchele gesprek, namelijk dat Gerrits bereid is zijn bestuursfunctie
in te zetten zodra de overeenkomt is gesloten. Bovendien wordt aan
dat bezwaar van Gerrits c.s. tegen deze verkorte weergave in zover-
re tegemoet gekomen door Powned die een dag later, op 1 december
2011, het gehele telefoongesprek op het internet toegankelijk heeft
gemaakt.?®

Strafrechtelijke vervolging van journalisten

0ok een journalist moet zich aan de wet houden. In de woor-
den van het EHRM: ‘[Njotwithstanding the vital role played by the
press in a democratic society, journalists cannot, in principle, be released
from their duty to obey the ordinary criminal law on the basis that
Article 10 affords them protection.’® ‘In principle’, want er zijn uit-
zonderingen mogelijk. Een strafrechtelijke veroordeling moet
noodzakelijk zijn in een democratische samenleving. En die
noodzaak kan ontbreken als de journalist een (ernstige) mis-
stand aan de kaak stelt en het daarvoor noodzakelijk was een
strafbaar feit te plegen.

Alberto Stegeman wijdde eind 2007, begin 2008 twee uitzen-
dingen van zijn programma ‘Undercover in Nederland’ aan de
gebrekkige beveiliging van Schiphol-Oost. Hij vervalste een
KLM-pas en het lukte hem als onbevoegde het regeringsvlieg-
tuig te bereiken. Hij werd vervolgd voor valsheid in geschrifte
en het zich bevinden op verboden terrein. Door de Rechtbank
Haarlem werden Stegeman en een van zijn medewerkers tot
geldboetes van € 1.740,~ en € 1.000,— veroordeeld.+® Het Hof
Amsterdam honoreerde alsnog hun beroep op artikel 10 EVRM
en verleende hen ontslag van alle rechtsvervolging.# Op 26
maart 2013 heeft de Hoge Raad die uitspraken gecasseerd.+*
De Hoge Raad plaatst vraagtekens bij de vereiste subsidiari-
teit. Stond er voor Stegeman echt geen andere weg open dan
hetvervalsen van een KLM-pas, in het bijzonder nu hij achterin
een kofferbak het terrein op is gekomen en niet met gebruik-
making van de pas? De zaak is doorverwezen naar het Hof Den
Haag.

Journalist Brenno de Winter had voor de camera gedemon-
streerd hoe je met eenvoudige middelen de OV-chipkaart kon
hacken. In september 2011 besloot het openbaar ministerie De
Winter niet te vervolgen, omdat het aantonen van de kwets-

38 Rb. Amsterdam 24 oktober 2012, LJN BY1182 (Gerrits/PowNed). Hoger beroep is
ingesteld.

39 EHRM 10 december 2007, nr. 69698/01, (Stoll/Zwitserland).

40 Rb. Haarlem 29 april 2010, LJN BM3074 en BM3106 (Stegeman en medewerker/
Schiphal-Oost).

41 Hof Amsterdam 28 april 2011, LJN BQ2981 en BQ2983 (Stegeman en medewerker/
Schiphol-Oost).

42 HR 26 maart 2013, LJN BY3752 en BY5690 (Stegeman en medewerker/Schiphol-Oost).

Mediaforum 2013-5



baarheid van de OV-chipkaart belangrijker werd geacht dan de
fraude en De Winter zorgvuldig had gehandeld en de grenzen
van het toelaatbare niet had overschreden.+

Politicus/journalist Henk Krol kreeg van de Rechtbank Den
Bosch een geldboete van € 750, opgelegd wegens computer-
vredebreuk. Het aantonen van gebreken bij de bescherming
van vertrouwelijke, medische gegevens diende een wezenlijk,
maatschappelijk belang en de rechtbank oordeelde dat het
daarom was gerechtvaardigd dat Krol zelf had ingelogd om
enkele dossiers in te zien. Door daarna nogmaals in te loggen
en meer dossiers in te zien, heeft Krol echter volgens de recht-
bank ‘voor dat deel van zijn handelen de grens van proportio-
naliteit overschreden’.

De Deense journalisten Mikkelsen en Christensen maakten
een televisiereportage over het gemak waarmee illegaal, zwaar
vuurwerk kon worden aangeschaft. Voor de camera kochten zij
een doos vuurwerkbommen, haalden die op bij een leverancier
en brachten de doos vervolgens naar de politie. De reportage
leidde totveel ophef in Denemarken over de betrokkenheid van
de professionele handel bij het illegale circuit en het te lakse
beleid van de overheid. Ondanks de erkenning dat zij met hun
undercoveractie een belangrijk maatschappelijk debat hadden
aangezwengeld, werden de journalisten tot in hoogste rechter-
lijke instantie strafrechtelijk veroordeeld voor het transport
van het illegale vuurwerk. De Deense rechters vonden dat de
grote risico’s die zij met het vervoer van de explosieven had-
den genomen, niet te rechtvaardigen waren. De journalisten
kregen elk een geldboete van ongeveer € 9oo,- opgelegd. De
klacht van Mikkelsen en Christensen dat deze veroordelingen
in strijd zijn met artikel 10 EVRM vindt geen gehoor bij het
EHRM.+ Het EHRM vindt het handelen van de journalisten
niet in lijn met het subsidiariteitsbeginsel. Het Hof

[is] not convinced by the applicants’ allegation that the purchased
box with the eight chrysanthemum shells was the essential box
needed to demonstrate that illegal fireworks sold on the street origi-
nated from an organised crime network, or that the purchase was
necessary to make the documentary more credible, or that the appli-
cants could not have reported without being in violation of section 7
of the Fireworks Act.

Vooral de zinsnede ‘or that the purchase was necessary to make the
documentary more credible’ is interessant. Daarin ligt begrip en
zelfs rechtvaardiging besloten voor het feit dat het vele malen
overtuigender is als je Brenno de Winter zelf ziet hacken of
Alberto Stegeman zelf op Schiphol-Oost ziet rondlopen dan
dat zij voor het publiek onbekenden interviewen die dat heb-
ben gedaan.

BNN trakteerde Albert Verlinde op de fictieve prijs het Gou-
den Oor ‘omdat hij zijn oor altijd zo goed te luisteren legt’,
aldus Sophie Hilbrand tijdens de prijsuitreiking. In het Gou-
den Oor zat afluisterapparatuur, bleek achteraf. Verlinde en
zijn partner deden aangifte en spraken er schande van. BNN
verweerde zich met een beroep op artikel 10 EVRM. De stunt
had geen ander doel dan de privacyschendingen in de roddel-

43 Zie hup://www.bigw
naamloos-clearscan.pdf.

44 EHRM 24 mei 201, nr. 22918/08, Mediaforum 2011-7/8, nr. 18 m.nt. D. Voorhoof
en C. Wiersma (Mikkelsen en Chri )

45 Rb. Den Bosch 2o september 2011, LJN BT1882 (Gouden Oor BNN).

46 Rb. Assen 27 juni 2012, LJN BW9477 (Verbod vereniging Martijn).

47 Hof Lecuwarden 2 april 2013, LJN BZ6041 (Verbod vereniging Martijn).

48 In 2007 was er de veroordeling voor de gijzeling van journalist Koen Voskuil:
EHRM 22 november 2007, nr. 64752/01, Mediaforum 2008-2, nr. 6 m.nt. W.F.

nl/wp-content/ 011/09/Bri Seps

Mediaforum 2013-5

journalistiek kritisch te belichten. De strafrechter oordeelde
dat de privacy van Verlinde zwaarder woog en veroordeelde
BNN tot een boete van € 2.500,—.45

Als randvermelding in deze categorie noemen we de uitspra-
ken over de vereniging Martijn, die streeft naar ‘wettelijke en
maatschappelijke acceptatie van seksuele relaties tussen vol-
wassenen en kinderen’. Op voorspraak van het openbaar minis-
terie was de vereniging door de Rechtbank Assen wegens strijd
met de openbare orde (artikel 2:20 BW) verboden.+ Het Hof
Leeuwarden draaide deze beslissing op 2 april 2013 terug:+7

[De] samenleving zelf is weerbaar, en is in staat zich teweer te stel-
len tegen ongewenste uitingen en gedragingen die zij wel als verwer-
pelijk, maar niet als strafwaardig aanmerkt. Ze heeft in beginsel
ook opvattingen voor lief te nemen die in brede kring worden ver-
afschuwd.

Het openbaar ministerie heeft aangekondigd in cassatie te
gaan.

Bronbescherming

Drie kronicken achtereen opent de bespreking van het onder-
werp bronbescherming nu met een veroordeling van de Neder-
landse Staat door het EHRM.*® In 2012 is Nederland opnieuw
veroordeeld in een zaak tegen De Telegraaf.*° In 2006 schreven
Bart Mos en Joost de Haas datdrugshandelaar Mink K. beschik-
te over staatsgeheime informatie over het naar hem lopende
onderzoek. De AIVD vermoedde dat deze informatie door een
AIVD-medewerker was gelekt en startte een onderzoek. De
telefoons van de Telegraaf-journalisten werden afgeluisterd
en de originele documenten waarover De Telegraaf beschikte
werden opgeéist. Het EHRM oordeelt dat het afluisteren in
strijd was met de artikelen 8 en 10 EVRM, omdat voorafgaande
onafhankelijke toetsing voor de inzet van de dwangmiddelen
ontbrak. Daardoor waren de maatregelen niet ‘prescribed by law’
(artikel 10) c.q. ‘in accordance with the law’ (artikel 8). Ook de inbe-
slagname van de documenten levert een schending van artikel
10 EVRM op, nu de zoektocht naar het AIVD-lek niet kwalifi-
ceert als ‘overriding requirement in the public interest’. Staatssecreta-
ris Teeven van Veiligheid en Justitie heeft naar aanleiding van
deze uitspraak aangekondigd dat er nu echt werk gemaakt zal
worden van een wettelijk verschoningsrecht voor journalisten
waarin ook onafhankelijke toetsing voorafgaand aan de inzet
van dwangmiddelen zal worden geregeld.

In 2010 sprak de Rechtbank Haarlem de twee oud AIVD’ers
die ervan werden verdacht staatsgeheimen naar De Telegraaf te
hebben gelekt vrij.s° Het bewijs dat er lag was uiteindelijk alle-
maal terug te voeren op het onrechtmatig — in strijd met het
recht op bronbescherming — aftappen van de journaliste. De
rechtbank overwoog dat het journalisticke bronbeschermings-
recht ‘goeddeels illusoir zou worden indien het onrechtmatig
verkregen bewijs wel tegen de bron gebruikt zou mogen wor-
den.’ Het openbaar ministerie ging in hoger beroep en het Hof
Den Haag heeft nu alsnog straffen van zestien, respectievelijk

Korthals Altes (Voskuil/Nederland). In 2010 volgde de veroordeling voor de inval
bij Sanoma’s Autoweek: EHRM 14 september 2010, Mediaforum 2010-11/12, nr.
29 (Sanoma-Autoweek/Nederland). Zic ook G.A.L Schuijt, ‘Nederland wederom in
strijd met artikel o EVRM: hoe verder na “Sanoma”?” Mediaforum 2010-11/12, p.
346-350.

49 EHRM 22 november 2012, nr. 39315/06, Mediaforum 2013-1, nr. 1 m.nt. A.W. Hins
(De Telegraaf e.a./Nederland).

50 Rb. Haarlem 14 juli 2010, LJN BN1195 en LJN BN 1191 (Staat/oud AIVD'ers).

125



acht maanden gevangenisstraf opgelegd.s* Het contrast met het
vonnis van de rechtbank kan niet groter. Het Hof maakt iiber-
haupt geen woorden vuil aan het effect van het strafrechtelijk
veroordelen van bronnen op basis van bewijs dat metschending
van het recht op bronbescherming is verkregen. Nu het Hof tot
het — naar onze overtuiging onjuiste — oordeel is gekomen dat
dat bewijs zonder problemen tegen de bronnen gebruikt mag
worden, had het Hof daar op zijn minst een overweging aan
moeten wijden. Nu volstaat het Hof met de opmerking dat de
oud AIVD’ers zich niet op de vrijheid van meningsuiting kun-
nen beroepen, omdat zij tot geheimhouding verplicht waren.
Het Hof lijkt uit het oog te hebben verloren dat het hier niet
alleen gaat om het belang van de oud AIVD’ers, maar dat bron-
bescherming vooral een algemeen belang is. Bronbescherming
is een essentieel onderdeel van een vrije pers en persvrijheid is
noodzakelijk voor het goed functioneren van de rechtsstaat.
De oud AIVD’ers hebben cassatie ingesteld. Het is te hopen dat
de Hoge Raad zich wel zal uitlaten over de reikwijdte van het
recht op bronbescherming in deze zaak, rekening houdend
met alle daarmee gemoeide belangen, en Nederland behoedt
voor weer een veroordeling door het EHRM.

Het kan ook anders, zo blijkt uit de volgende uitspraak. Een
gemeenteraadslid in de gemeente Arcen en Velden werd vol-
gens Dagblad De Limburger door zijn buren een ‘psychologisch
terrorist’ genoemd. Het gemeenteraadslid spande een procedu-
re aan tegen De Limburger. De Limburger baseerde zich deels
op anonieme bronnen. Om te kunnen bewijzen dat de buren
het gemeenteraadslid een ‘psychologisch terrorist’ noemden,
roept De Limburger een getuige op die kan verklaren dat ande-
re buren dat inderdaad hebben gezegd. Het gemeenteraadslid
wil de getuige vervolgens vragen wie dat dan hebben gezegd.
De Limburger maakt daar bezwaar tegen, omdat dit tot de ont-
hulling van haar bronnen zou kunnen leiden. De raadsheer-
commissaris honoreert het bezwaar van De Limburger en staat
de vraag niet toe. In cassatie klaagt het gemeenteraadslid over
deze gang van zaken. Hij stelt dat de getuige geen journalist
was en dus geen verschoningsrecht toekwam. De Hoge Raad
overweegt echter dat de rechter de in artikel 179 lid 2 Rv. neer-
gelegde bevoegdheid om te beletten dat gevolg wordt gegeven
aan een bepaalde vraag die aan een getuige wordt gesteld, ook
kan aanwenden om te voorkomen dat beantwoording van de
aan de getuige gestelde vraag het recht op journalistieke bron-
bescherming in gevaar brengt.5*

De boodschappersfunctie van de pers

Twee veroordelingen van IJsland door het EHRM illustreren
nictalleen de kennelijke populariteit van stripclubs op IJsland,
maar scheppen ook enige duidelijkheid over de vraag of een
journalist uitspraken van een geinterviewde moet checken.
De eerste zaak draaide om beschuldigingen die een striptease-
danseres in het tijdschrift Vikan over een stripclubeigenaar had
geuit. De journalist werd veroordeeld omdat ze de juistheid
van de beschuldigingen niet kon bewijzen.s3 De tweede zaak
ging over een artikel in de krant DV.54 Stripclubeigenaar A. had
de krant gebeld om zijn verhaal te doen over een vechtpartij in
zijn club, waarbij hij betrokken was. Er verscheen daarop een
artikel waarin niet alleen A., maar ook zijn tegenstander B.
aan het woord kwam. De IJslandse rechtbank veroordeelde de

51 Hof Den Haag 21 februari 2013, LJN BZ1875 en LJN BZ1878 (Staat/oud AIVDers).
52 HR1maart 2013, LIN BY7845 (Gemeenteraadslid/De Limburger).

53 EHRM 10 juli 2012, nr. 46443/09 (Eidsddttir/IJsland).

54 EHRM 10 juli 2012, nr. 43380/ 10 (Hlynsddttir/[sland).

126

journaliste die het artikel had geschreven, omdat de publica-
tie ongefundeerde beschuldigingen van B. aan het adres van A.
zou bevatten.

Het EHRM stelt vast dat de artikelen een bijdrage leverden
aan het publieke debat in IJsland over de vele misstanden in
stripclubs. De journalisten hebben voldoende afstand gehou-
den van de uitspraken van de geinterviewden en hebben
wederhoor toegepast. Bovendien wordt het belang van de kla-
gers voldoende gewaarborgd door de mogelijkheid een rechts-
zaak tegen de geinterviewden aan te spannen. Het EHRM
onderstreept het grote belang van de boodschappersfunctie
van de pers en overweegt dat er in deze zaken geen bijzonder
zwaarwegende redenen zijn aangevoerd die de veroordelingen
van de journalisten rechtvaardigen. Dit leidt tot een dubbele
schending van artikel 10 EVRM.

Inverschillende zaken die door telecombedrijf Pretium tegen
de media zijn aangespannen staat de weergave van consumen-
tenklachten centraal. Zo was in de Volkskrant een artikel over
Pretium gepubliceerd waarin drie gedupeerden zich beklaag-
den. Pretium stelde dat de Volkskrant de klachten zonder enig
onderzoek en zonder distantie had ‘geadopteerd’, terwijl het
volgens Pretium zou gaan om ongegronde klachten. Hierover
oordeelt de rechter:

Eén van de functies van de pers is de boodschappersfunctie, waarbij
de pers uitlatingen van derden weergeeft. [...] Uiteraard ontslaat
het feit dat derden aan het woord zijn de Volkskrant niet van iedere
verplichting tot zorgvuldige berichtgeving, maar aan de andere kant
gaat die verplichting niet zover dat de Volkskrant de klachten alleen
maar zou mogen weergeven indien zij deze na onderzoek gegrond
zou hebben bevonden, zoals Pretium meent.sS

In de zaak TROS/Pretium oordeelde de rechter in verband met
de uiting ‘een groot aantal klachten’ dat in redelijkheid niet
van de TROS kon worden verlangd alle klachten individueel
te onderzoeken alvorens te concluderen dat mogelijk van een
misstand sprake was.5¢ Bovendien kan een klacht ook legitiem
zijn als een bedrijf geen regelgeving heeft overtreden, maar de
consument zich wel onheus bejegend voelt.5”

Uitingsvrijheid in de politieke arena

De Hoge Raad heeft zich recent in een tweetal arresten uit-
gelaten over de vrijheid van het politiek debat. Vaste lijn in de
rechtspraak is dat politici in beginsel meer kritiek moeten dul-
den dan een ‘gewone burger’. Dat geldt echter niet per se voor
beschuldigingen die voortvloeien uit een privégeschil met een
politicus, aldus de Hoge Raad.s® De Hoge Raad bepaalt dat con-
tractuele tekortkomingen die hun grondslag vinden in de pri-
vésfeer geen misstand opleveren. Daarbij merkt de Hoge Raad
wel op dat ‘het hof ook niet [heeft] miskend dat misdragingen
van een politicus in de privésfeer consequenties kunnen heb-
ben voor diens functioneren in een openbaar ambt.” Zodra een
privégeschil het functioneren van de politicus kan beinvloe-
den, kan dat uiteraard wel een misstand inhouden.

Een parallel kan worden getrokken met de Delftse Gondelaf-
faire, die draaide om een beschuldiging van corruptie door het

55 Vzr. Rb. Amsterdam 24 mei 2012, IEPT 20120524 (Pretium/Volkskrant), bevestigd
in Hof Amsterdam 5 maart 2013, LJN BZ5009.

56 Rb. Den Haag 11 juli 2012, LJN BX1975 (Pretium/TROS).

57 Rb.Den Haag 12 december 2012, LJN BY6985 (Pretium/VARA).

58 HR 11 mei 2012, LJN BV1031 (X} dslid i ).

Mediaforum 2013-5



gemeenteraadslid Stoelinga aan het adres van een wethouder.
Volgens de Hoge Raad was de beschuldiging weliswaar zeer
ernstig, maar werd deze voldoende feitelijk onderbouwd.s®
De Hoge Raad benadrukt verder dat de grootst mogelijke
terughoudendheid moet worden betracht bij de toetsing van
uitingen van een oppositielid, 60k als de uitlatingen buiten de
politieke arena zijn gedaan (bijvoorbeeld op een eigen website
of in de media). Procureur-Generaal Huydecoper schreef een
lezenswaardige conclusie in deze zaak.®® Over de vrijheid poli-
tiek disfunctioneren aan de kaak te stellen merkt hij op:

Voor de geoorloofdheid van het in de openbaarheid brengen van gege-
vens die kunnen wijzen op politiek disfunctioneren van een open-
bare bestuurder, is niet noodzakelijk, dat die openbaarmaking nood-
zakelijk is. De geprononceerde klemtoon die in de rechtspraak van
het EHRM ligt op de zéér beperkte ruimte die er bestaat om aan het
‘discours politique’ beperkingen op te leggen, maakt dat al duidelijk:
als dat ‘discours’ alleen toclaatbaar zou zijn (tenminste: waar het
‘pijnlijke’ onderwerpen of verwijten betreft) wanneer het entameren
daarvan ‘noodzakelijk’ zou zijn, zou zo ongeveer het tegendeel van
de door het EHRM benadrukte regel gelden: men zou moeten zwij-
gen als er geen zeer klemmende reden was om te spreken.

De Gondelaffaire kwam aan het licht na de openbaarmaking
van in het geheim opgenomen beelden van de wethouder, die
per telefoon zaken deed in een pizzeria. Pizzeria-eigenaar D.
stelde dat de wethouder hem subsidie had toegezegd om gon-
dels in de Delftse grachten te exploiteren. Volgens de wethou-
der was hij in het geniep gefilmd om hem vervolgens te kun-
nen chanteren met aan hem ontlokte toezeggingen. Volgens D.
was de wethouder per ongeluk gefilmd. Op de beelden deed de
wethouder verschillende uitspraken die de wenkbrauwen doen
fronsen, met name in een aantal telefoongesprekken over een
grondtransactie. Hoewel gemeenteraadslid Stoelinga de wet-
houder op grond van die beelden van corruptie mocht beschul-
digen, had D. onrechtmatig gehandeld jegens de wethouder
door de opnames openbaar te maken.®* D. had — anders dan
Stoelinga, die in hetalgemeen belang handelde - kennelijk een
ander doel, namelijk het alsnog krijgen van subsidie. In feite
gebruikte D. de beelden dus om de wethouder te chanteren. De
arresten in de Gondelaffaire illustreren dat media (maar ook
derden; in casu een politicus) onder bepaalde omstandigheden
gebruik mogen maken van beelden op onrechtmatige wijze
zijn gemaakt, zeker wanneer het gebruik ervan bijdraagt aan
hetaan de kaak stellen van een misstand.

De gemeente Edam-Volendam, diens burgemeester, de
gemeentesecretaris en een andere ambtenaar startten een
procedure tegen een aantal Volendammers, die verenigd in
een stichting kritiek uitten op de wijze waarop de gemeente
was omgesprongen met een brandpreventieambtenaar van
de gemeente in de nasleep van de Nieuwjaarsbrand in café
De Hemel in 2001. De vorderingen van gemeentezijde tot het
opleggen van een verbod om ‘publiekelijk enig debat te voeren
over de kwestie’ en om zich nog ‘op enige wijze publickelijk
(negatief) uit te laten over organen van de gemeente’ werden
afgewezen.5? De rechter constateert dat de brandpreventie-
ambtenaar geen verwijt treft, terwijl de toenmalig burgemees-

59 HR 11 november 2011,NJ 2012, 529 (Baljé/Stoelinga), m.nt. E.A. Alkema.

60 Conclusie P-G Huydecoper 12 augustus 2011, MR 2011-9597 (Baljé/Stoelinga).

61 Hof Den Haag 16 maart 2010, LJN BL7588 (Balj¢/Stoclinga e.a.), bevestigd in HR 11
november 2011, LJN BQy322 (Daga/Baljé).

62 Vzr.Rb. Haarlem 26 juli 2012, LJN BX 2758 (Gemeente Volendam c.s./Stichting Rehabi-
litatie Cees Bont e.a.). Hoger beroep loopt.

63 EHRM 8 december 2009, nrs. 28389/06, 28955/06, 28957/06, 289959/06,
8961/06 en 28964/06, Mediaforum 2010-2, nr. 4, p. 57 (Aguilera Jiménez e.a./Spanje)

Mediaforum 2013-5

ter hem in de directe nasleep van de brand op de nationale
televisie met zoveel woorden wel de schuld van de brand heeft
gegeven. De gemeente c.s. heeft van deze beschuldiging niet
expliciet afstand genomen. De voorzieningenrechter acht het
daarom goed voorstelbaar dat de Stichting van mening is dat
deambtenaar nooit is gerehabiliteerd. Dat is zonder twijfel een
kwestie van algemeen belang. Wel wordt een verbod opgelegd
op het doen van ‘onnodig grievende, beledigende, smadelijke
of anderszins onrechtmatige’ uitingen in relatie tot het ontslag
van de ambtenaar in 2009 omdat dit ontslag volgens de rechter
geen kwestie van algemeen belang is.

In 2009 kwam de Kleine Kamer van het EHRM met het arrest
Aguilera Jiménez e.a./Spanje.%3 In 2011 werd de zaak door de Grote
Kamer behandeld, inmiddels onder de naam Palomo Sdnchez
e.a./Spanje.** Enkele werknemers van een bakkerij in Barcelona
lagen overhoop met de directie. Zij publiceerden een pamflet
met onder meer een spotprent waarin een werknemer de per-
soneelsdirecteur onder zijn bureau seksueel bevredigt en twee
anderen (de drie zouden ‘heulen’ met de directie) in de rij op
hun beurt wachten. Daarop werden zij op staande voet ontsla-
gen. In Straatsburg betogen de ex-werknemers dat hun ont-
slag in strijd was met 10 EVRM. Volgens het EHRM diende het
ontslag een legitiem doel. Hoewel de cartoon een kwestie van
algemeen belang aankaartte, is van belang dat arbeidsverhou-
dingen op wederzijds vertrouwen berusten. ‘Certain manifesta-
tions of theright to freedom of expression that may be legitimate in other
contexts are not legitimate in that of labour relations.’®s

Het ontslag was volgens het EHRM niet dermate dispropor-
tioneel dat het op grond van artikel 10 EVRM had moeten wor-
den teruggedraaid. Over de rechtmatigheid van de cartoon laat
het EHRM zich niet uit. Er is in de literatuur veel kritick geuit
op de arresten van zowel de Grote als de Kleine Kamer. Wij wij-
zen op de “dissenting opinions’ van het EHRM zelf, de voetnoten
van Voorhoof en Griffiths bij de arresten en op onze vorige kro-
niek.%¢ De kritiek richt zich onder meer op het voorbij gaan aan
het vakbondselement van deze zaak, het feit dat onvoldoende
aandacht is geweest voor het recht ‘to shock, offend and disturb’,
aan het satirische karakter van de cartoon en de zwaarte van de
sanctie.

In Heinisch/Duitsland oordeelde het EHRM in een enigszins
vergelijkbare zaak anders. Een klokkenluider deed aangifte
van fraude tegen haar werkgever, een zorginstantie, en werd
daarop ontslagen.®” Het Hof overweegt dat het publiek er
groot belang bij heeft te worden geinformeerd over de tekort-
komingen in de ouderenzorg. Heinisch heeft— onder meer met
haar aangifte — deze problematiek onder de aandacht willen
brengen en het Hof gaat ervan uit dat zij te goeder trouw heeft
gehandeld. Het opleggen van de zwaarst denkbare sanctie
- ontslag op staande voet — acht het Hof buitenproportioneel.
Het Hof wijst in dit verband ook op het chilling effect dat deze
zware sanctie kan hebben op Heinisch collega’s en anderen
werkzaam in de zorg. Als gevolg van het ontslag zouden ande-
ren kunnen worden ontmoedigd om misstanden in de zorg
aan de kaak te stellen. Heinisch’ recht op vrijheid van menings-
uiting is ten onrechte geschonden.

m.nt. D. Voorhoof.

64 EHRM 12 september 2011, Mediaforum 2012-1, p. 19 m.nt. D. Griffiths (Palomo
Sdnchez e.a./Spanje). Jiménez was geen partij meer in de procedure bij de Grote
Kamer.

65 Ibid.

66 Mediaforum 2011-5, p. 136.

67 EHRM 21juli 2011, nr. 28274/08 (Heinisch/Duitsland), MR 2011-12604.

127



In Eon/Frankrijk lag de vraag voor of een activist een bordje
met de zin ‘Casse toi, pov’ con’ (‘lazer op, trieste eikel’) mocht
ophouden bij een bezoek van Sarkozy. De toenmalig Franse
president had datzelfde zinnetje eerder gebruikt toen een boer
hem een hand weigerde te geven. Het EHRM stelde eerst vast
dat de persvrijheid niet in het geding was omdat Eon een acti-
vist is en geen journalist.%® De vraag is dan echter of de beper-
kingvan zijn uitingsvrijheid opweegt tegen ‘les intéréts dela libre
discussion de questions d’intérét général dans le contexte de la présente
espéce.” Het EHRM bevestigt daarmee dat de uitingsvrijheid
ook bescherming biedt voor bijdragen aan een publieke discus-
sie door ‘gewone burgers’. Een politicus stelt zich bovendien
—anders dan een gewone burger — willens en wetens bloot aan
publieke kritiek en dient te accepteren dat zijn handelingen
door zowel journalisten als door gewone burgers nauwlettend
worden gevolgd en bekritiseerd. Een veroordeling van Frank-
rijk door het EHRM kon niet uitblijven. Het Hof Den Haag
woog het feit dat een politicus zich bewust aan kritiek bloot-
stelt ook mee bij het afwijzen van de vorderingen van voorma-
lig PVV-Kamerlid Sharpe tegen Spits, die hem onder meer ‘por-
nobaron’ had genoemd.®%

De voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam
bevestigde dat ngo’s ruime vrijheid toekomt om actie te voe-
ren. Greenpeace had 72 benzinestations van Shell onbruikbaar
gemaakt. Shell vorderde in kort geding een verbod voor de
toekomst op het voeren van dergelijke acties. Dat werd afge-
wezen: de hinder die Shell ondervond woog minder zwaar dan
het recht van Greenpeace om door middel van actievoeren haar
mening te uiten over olieboringen van Shell in het Poolgebied:

Uitgangspunt is dat het organisaties als Greenpeace in beginsel vrij
staat om actie te voeren en hun mening aan het publiek kenbaar te
maken. Het enkele feit dat een dergelijke actie hinder oplevert voor
het bedrijf waartegen de actie zich richt, in casu Shell, maakt een
dergelijke actie niet onrechtmatig.”®

RTBF/Belgié: gevolgen voor preventief
publicatieverbod in Nederland?

In RTBF/Belgié’" lag een door de Belgische rechter opgelegd
preventief verbod voor op een uitzending van een programma
van RTBF waarin het werk van een neurochirurg ter discussie
zou staan. RTBF vond datdit verbod nietvoldeed aan de eis van
artikel 10 lid 2 EVRM dat een beperking van de uitingsvrijheid
bij wet is voorzien. Een beperking is volgens vaste rechtspraak
van het EHRM bij wet voorzien als de gevolgen van bepaald
gedrag voldoende voorzienbaar zijn. Die voorzienbaarheid
hoeft niet te volgen uit de formele wet, maar kan ook gegrond
zijn op jurisprudentie.

Bij de beoordeling van het preventief opgelegde verbod
benadrukt het EHRM dat nieuws bederfelijke waar is.”* Iedere
vertraging in de publicatie van nieuws brengt het risico mee
datiedere waarde en ieder belang aan de publicatie wordt ont-
nomen:

De telles restrictions présentent [...] de si grands dangers qu’elles
appellent de la part de la Cour 'examen le plus attentif. Dés lors, ces

68 EHRM 14 maart 2013, nr. 26118/10 (Eon/Frankrijk).

69 Hof Amsterdam 20 december 2011, MR 2011-10794 (Spits/Sharpe).

70 Vzr.Rb. Amsterdam 5 oktober 2012, IJN BX9310 (Shell/Greenpeace).

71 EHRM 29 maart 2011, nr. 50084/06, Mediaforum 2011-11/12, nr. 30 m.nt. D. Haije
(RTBF/Belgié).

128

restrictions préalables doivent s'inscrire dans un cadre légal particu-
lierement strict quant a la délimitation de I'interdiction et efficace
quant au contréle juridictionnel contre les abus éventuels.

Elk voorafgaand toezicht op de media draagt dermate grote
gevaren in zich, dat dit vraagt om de meest strenge toetsing.
Om misbruik te voorkomen, moet een publicatieverbod rus-
ten op een uitzonderlijk strikt wettelijk kader. De Belgische
wet voldoet daar niet aan omdat deze niet preciseert welk type
beperking is toegestaan, noch voor welk doel, voor welke duur
en met welke strekking de beperking kan worden opgelegd en
onder welke controle de beperking staat. En ook de Belgische
rechtspraak is onvoldoende duidelijk. Het publicatieverbod
had dus niet mogen worden gegeven, omdat het niet voorzien
is bij wet, aldus het EHRM.73

In zijn noot in Mediaforum concludeert Haije naar onze
mening terecht dat dit arrest vergaande gevolgen kan hebben
voor de Nederlandse rechtspraktijk. De Hoge Raad heeft welis-
waar in het arrest Breekijzer”+ geoordeeld dat de artikelen 6:162
en 3:296 BW, mede gezien de rechtspraak over onrechtmatige
daad, voldoen aan de eis dat de beperking voorzien is bij wet.
Maar het is de vraag of de Hoge Raad in het licht van het RTBF-
arrest inmiddels niet anders zou (moeten) oordelen. Immers,
het is lastig vol te houden dat de Nederlandse rechtspraak over
preventieve publicatieverboden voldoet aan de strikte eis van
voorzienbaarheid die in RTBF is vastgesteld. De vraag is of
media er blij mee moeten zijn als de wetgever zich aan wetge-
ving op dit gebied gaat wagen. Het lijkt de voorkeur te verdie-
nen dat de rechter een duidelijker kader schept.

In de zaak Mosley is de vraag of privacy-slachtoffers recht op
voorinzage hebben van publicaties waarin zij figureren door
het EHRM negatief beantwoord. Max Mosley, het hoofd van de
autosport-organisatie FIA, was het onderwerp van een weinig
flatterend artikel in News of the World met als kop ‘F1 BOSS HAS
SICK NAZI ORGY WITH 5§ HOOKERS’. Het artikel werd begeleid
door een sekstape op internet waarin te zien was dat Mosley SM
bedrijft met een aantal dames. Mosley vond dat hij op grond
van artikel 8 EVRM recht op voorinzage had moeten hebben.
Dat was de enige wijze waarop zijn schade had kunnen worden
voorkomen. Het EHRM wees de klacht van Mosley af. Schade-
vergoeding achteraf levert in principe voldoende genoegdoe-
ning op voor een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.”s Het
EHRM benadrukt ‘the need to take particular care when examining
restraints which might operate as a form of censorship prior to publica-
tion." Een recht op voorinzage zou bovendien niet alleen gevol-
gen hebben voor publicaties in de ‘sensationalist press’, maar ook
voor serieuze onderzoeksjournalistiek en politieke bericht-
geving. Daar komt bij dat ‘any pre-notification requirement would
only be as strong as the sanctions imposed for failing to observe it.’

Willem Holleeder eiste voorinzage in, en een gedeeltelijk
vertoningsverbod van, de film ‘De Heineken Ontvoering’. De
voorzieningenrechter wees zijn vorderingen af, en refereerde
daarbij aan het Mosley-arrest:

Uit [het Mosley-arrest] van het EHRM kan immers worden afge-
leid dat het EHRM van belang acht dat toetsing van de eventuele
onrechtmatigheid van een publicatie, met het oog op het gewicht
dat aan de in artikel 10 EVRM gewaarborgde vrijheden wordt toege-

72 Dit uitgangspunt is ook aan de orde in EHRM 5 juli 2011, nr. 18990/0s (Wizerka-
niuk/Polen).

73 Zienoot71.

74 HR 2 mei 2003, NJ 2004, 80 (Breckijzer).

75 EHRM 10 mei 2011, nr. 48009/08 (Mosley/Verenigd Koninkrijk).

Mediaforum 2013-5



kend, pas plaatsvindt nadat de betreffende publicatie ter kennis van
het publiek is gebracht.7¢

Botsing IE-rechten en vrijheid van
meningsuiting

Begin 2013 heeft het EHRM zich in Ashby Donald’” voor het
eerst uitgelaten over de botsing van het auteursrecht met het
recht op vrijheid van meningsuiting. Drie fotografen beklaag-
den zich over veroordelingen in Frankrijk. Eén van hen had
foto’s gemaakt tijdens modeshows in Parijs en die foto’s wer-
den op de website van de anderen te koop aangeboden. Voor die
publicatie was geen toestemming van de modehuizen verkre-
gen. Een aantal Franse modehuizen claimde dat de publicatie
een inbreuk was op hun auteursrechten op de gefotografeerde
haute couture. Strafrechtelijke boetes tussen de € 3.000,— en
€ 8.000,— en een schadevergoeding van € 225.000,— werden
door de Cour de Cassation in stand gelaten. Een beroep op het
citaatrecht en het recht op vrijheid van meningsuiting/vrije
nieuwsgaring kon de fotografen niet baten. Daarop dienden de
fotografen een klacht in bij het EHRM. Het EHRM bevestigt
dat handhaving van auteursrechten, beschermd door het recht
op eigendom in artikel 1 van het Eerste Protocol bij het EVRM,
in strijd kan zijn met 10 EVRM. Dat is een primeur. Overigens
heeftde rechter in Nederland al vaker geoordeeld dat een recht
van intellectuele eigendom voor de vrijheid van meningsuiting
moest wijken.”® De zaak kent geen goede afloop voor de foto-
grafen. Het EHRM oordeelt dat geen sprake was van een schen-
ding van hun recht op vrijheid van meningsuiting. Volgens het
EHRM was hier sprake van ‘commercial speech’. Het gebruik door
de fotografen was puur voor eigen gewin en droeg niet bij aan
debat van ‘general interest’, zo leest het oordeel van het EHRM.
Onder die omstandigheden kunnen de veroordelingen wat het
EHRM betreft in stand blijven. Als er sprake is van commercial
speech die geen bijdrage levert aan een debat dat in de algeme-
ne belangstelling staat, heeft de Nederlandse rechter dus een
ruime beoordelingsvrijheid. Maar dit is geen eenvoudig crite-
rium. Zo zijn ook cabaretiers en kranten immers geen non-pro-
fit instellingen. Toch wordt er niet aan getwijfeld dat zij een
bijdrage leveren aan debat van general interest en dat dat geen
(louter) commercial speech betreft.

Dit criterium kwam ook terug in het vonnis Plesner/Louis Vuit-
ton uit 2011. Nadia Plesner heeft in haar schilderij Darfurnica een
jongetje uit Darfur afgebeeld met een in roze gestoken chihua-
huahondje en een look-a-like Louis Vuitton handtas, attributen
waarmee ook Paris Hilton regelmatig werd gesignaleerd. Ples-
ner hekelt daarmee het gebrek aan media-aandacht voor Dar-
fur en de overkill aan aandacht voor showbizz:

Since doing nothing but wearing designer bags and small ugly dogs
apparently is enough to get you on a magazine cover, maybe it is
worth a try for people who actually deserve and need attention.

Louis Vuitton stelde dat Plesner wilde meeliften op het com-
merciéle succes van Louis Vuitton en had op grond van haar
Gemeenschapsmodelrechten bij de Rechtbank Den Haag een

76 Vzr. Rb. Amsterdam 21 oktober zo11, LJN BT8893 (Holleeder/IDTV).

77 EHRM 10 januari 2013, nr. 36769/08, Mediaforum 2013-2, nr. 4 m.nt. D. Voorhoof
(Ashby Donald e.a./Frankrijk).

78 Hof Den Haag 4 september 2003, LJN Al5638 (Scientology/Spaink): het beroep van
Sci op haar hten kon niet slagen, omdat het recht op vrij-
heid van meningsuiting van Karin Spaink voorging. Vzr. Rb. Amsterdam 22
december 2006, LIN AZ5624 (Staat/G: hetstond G e volgens de
rechter vrij een logo van de overheid te gebruiken, de Staat kon zich niet met

Mediaforum 2013-5

ex parte-verbod op het schilderij en de afbeelding van het jon-
getje gekregen.”? In het door Plesner aangespannen ophef-
fingskort geding weegt de rechter het grondrecht van Louis
Vuitton tot ongestoord genot van haar exclusieve modelrech-
ten af tegen het ‘hoog in het vaandel staande grondrecht van
Plesner om haar mening te uiten via haar kunst’. De rechter
merkt het gebruik van de look-a-like Louis Vuitton tas aan als
‘functioneel en proportioneel’, dat ‘niet louter een commerci-
eel doel dient’. De rechter vervolgt dat Plesner de bekendheid
van Louis Vuitton veeleer gebruikt voor het overbrengen van
haar maatschappijkritische boodschap. Juist die bekendheid
van Louis Vuitton die zij zelf via advertenties en affichering
met beroemdheden aanwakkert, brengt mee dat Louis Vuitton
zich nog meer dan andere rechthebbenden kritisch gebruik
moet laten welgevallen. Louis Vuitton maakte in het bijzonder
bezwaar tegen het gebruik van de afbeelding ‘als blikvanger’.
Ook dat vond de rechter geen probleem:

Het verwordt niet reeds door het gebruik als blikvanger tot een
witing van ‘puur commerciéle aard’, net als ook een krant niet door
het nastreven van winst met de door haar gepubliceerde artikelen
een minder vergaande bescherming van de vrijheid op meningsui-
ting moet toekomen.

De rechter vernietigde het ex parte-verbod en stelde Plesner
alsnog in het gelijk.5°

De politie introduceerde per 1 januari 2013 een nieuw media-
beleid. De gedachte achter dit nieuwe beleid is dat de politie
vindt dat zij op grond van haar merk- en auteursrechten op het
politielogo en de zogenaamde ‘politiestriping’ (de strepenop de
politicauto’s), zou moeten kunnen bepalen in welke producties
wel en in welke producties geen gebruik mag worden gemaakt
van officiéle politie-uniformen en -auto’s. In het persbericht
over dit nieuwe mediabeleid® staat dat men toestemming voor
het gewenste gebruik kan vragen als ‘de verhaallijn, het script
of andere informatie over de productie, met de nadruk op het
aandeel van de politie in de productie’ vooraf worden voorge-
legd. Of de politie vervolgens toestemming verleent hangt af
van de volgende vragen: ‘worden haar taak en bevoegdheden
waarheidsgetrouw in beeld gebracht?’ en ‘draagt de productie
bij aan het imago van de politie?” Oftewel, alleen als de politie
positief in beeld wordt gebracht, kan men toestemming krij-
gen. Censuur van politiewege dus. Zo kreeg de producent van
de televisieserie ‘Dokter Tinus’ te horen dat voor het volgende
seizoen het officiéle politie-uniform niet meer mocht worden
gebruikt. In die serie speelt Tygo Gernandt namelijk een klun-
zige agent en de politie ‘herkent zich niet in dat beeld dat van
de politie wordt neergezet’.

De politiewoordvoerder verklaart: ‘De beroepsgroep moet
beschermd worden als deze op een onrealistische manier in
beeld wordt gebracht. Het is niet de bedoeling dat wij in pro-
ducties onderuit worden gehaald. We zijn te vergelijken met
een A-merk.’®* Daarop stapte de producent van ‘Dokter Tinus’
samen met de Vereniging van Onafhankelijke Televisieprodu-
centen (OTP) naar de rechter. De rechter erkent het belang van
producenten

succes op het auteursrecht beroepen.

79 Vzr. Rb. Den Haag 27 januari 2011, IEF 9452 (Louis Vuitton/Plesner).

80 Vzr. Rb. Den Haag 4 mei 2011, IEF 9614 (Plesner/Louis Vuitton).

81 Zie http://www.politie.nl/nicuws/2013/maart/13/0o-gebruik-politiclogo-en-
politiestriping.html.

82 Zie http://www.nrc.nl/nicuws/2013/03/14/de-suffe-agent-in-dokter-tinus-
moet-zijn-uniform-uittrekken/.

129



dat zij, ook als het gaat om een entertainmentprogramma, de vrij-
heid moeten hebben de werkelijkheid na te bootsen om geloofwaar-
dig en ‘echt’ bij de televisiekijker over te komen en dat zij om die
reden gebruik moeten kunnen maken van echte politie-uniformen
en echte politieauto’s.

De Staat wordt opgedragen toestemming te verlenen voor
het gebruik van de politiehuisstijl in ‘Dokter Tinus’. Daarnaast
had OTP gevorderd dat de Staat zou worden verboden televi-
sie-uitzendingen vooraf te toetsen en dat de Staat zou worden
bevolen altijd toestemming te verlenen voor het gebruik van
de politiehuisstijl in dramaseries. Deze vordering wordt als te
algemeen voor kort geding afgewezen. De rechter overweegt:

Weliswaar is hiervoor uiteengezet dat er in de regel geen grond zal
zijn voor een voorafgaande toetsing van een script van een televisie-
serie waarin de politichuisstijl wordt gebruikt, maar dat die regel
nooit uitzonderingen zal kennen, kan niet op voorhand worden
aangenomen.®3

Het is de vraag of de politie nu inbindt of dat de producen-
ten zich nu geregeld voor afzonderlijke series tot de rechter
moeten wenden. Als dat laatste het geval is, lijkt een algemeen
verbod toch onontkoombaar om een einde te maken aan het
chilling effect van het mediabeleid van de politie.

Geestelijk vader Dick Bruna voelde zich beledigd door ‘Nijn-
tje’-cartoons die Nijntje in verband brachten met seks, drugs
en terrorisme en startte een zaak. Bruna verklaarde: ‘Nijntje is
van de kinderen, daar moet je afblijven.” Het Hof overweegt dat
dater in feite op neerkomt dat Bruna in het geheel geen paro-
dieén op Nijntje duldt en schuift Bruna’s bezwaren terzijde. De
bedoeling van de afbeeldingen is onmiskenbaar het opwekken
van de lachlust. Dat lang niet iedereen de afbeeldingen even
grappig of gepast zal vinden, doet er naar het oordeel van het
Hof nictaan af dat het toegestane parodieén betreft en dat geen
sprake is van auteursrecht- of merkinbreuk.%+

Artistieke en wetenschappelijke vrijheid

De Heineken-ontvoerders stonden in de rij om te protesteren
tegen de film ‘De Heineken Ontvoering’ van producent IDTV.
Het personage Holleeder komt niet in de film voor, maar de
fictieve hoofdpersoon Rem lijkt qua fysiecke kenmerken en wat
betreft levensloop volgens Holleeder zoveel op hem dat het
publiek Rem toch met Holleeder zal associéren. De film zou
een ‘ernstig diffamerend, diskwalificerend en (verder) crimi-
naliserend effect’ voor hem hebben. Daarom eist Holleeder dat
alle scenes met hoofdpersoon Rem uit de film worden verwij-
derd. De rechter wijst de vorderingen af:

Het staat de maker van een filmwerk over een historische gebeurte-
nisin beginsel vrij om aan zijn weergave van die gebeurtenis nieuwe,
fictieve elementen toe te voegen. Ook staat het hem vrij om gebruik
te maken van acteurs die een zekere overeenstemming vertonen met
daadwerkelijk bij de verfilmde gebeurtenis betrokken personen. Een
en ander valt onder de vrijheid van artisticke expressie.®s

Deontvoerders Frans Meijer en Jan Boellaard vorderden geen
verbod op de film, maar wilden dat de algemene disclaimer zou
worden vervangen door een gedetailleerde disclaimer waarin

83 Vzr. Rb. Amsterdam 10 april 2013, LIN BZ6854 (Four One Media en OTP/Staat).
84 Hof Amsterdam 13 september 2011, [JN BS7825 (Punt.nl/Bruna en Mercis).

85 Vzr.Rb. Amsterdam 21 oktober 2011, LN T8893 (Holleeder/IDTV).

86 Vzr.Rb. Amsterdam 1 december 2011, LJN BU6536 (Meijer en Boellaard/IDTV).

130

zou worden uitgelegd wat er nu wel en niet echt was gebeurd.
Meijer en Boellaard vonden namelijk dat ze er in de film slech-
ter vanaf kwamen dan in werkelijkheid het geval was. Ook hun
vorderingen worden afgewezen.® De rechter overwoog onder
meer dat een gedetailleerde disclaimer

[zou] kunnen leiden tot een ‘chilling effect’, in die zin dat meerdere
betrokkenen hun ‘eigen’ disclaimer eisen, ook bij eventuele toekom-
stige verfilmingen van andere historische gebeurtenissen. Op die
wijzezouden betrokkenen bij een historische gebeurtenis een te grote
grip kunnen krijgen op het maken en samenstellen van speelfilms.

LuckyTV, bekend van zijn bewerkte fragmenten aan het
cinde van ‘De Wereld Draait Door’, heeft ook een column in
de VARAgids. De column in kwestie was een fotomontage van
TROS-presentator Ron Boszhard verkleed als Ratko Mladic
met als begeleidende tekst:

Ik wilde graag een keer als oorlogsmisdadiger op de foto. Begrijp
me niet verkeerd, ik vind oorlogsmisdaden heel erg. Ik zou zoiets
zelf nooit doen, genocide bijvoorbeeld. Maar het leek me juist leuk
omdat het zo contrasteert met mijn eigen karakter; ik kies vak de
makkelijkste weg, ben bepaal geen vechter. Zoiets kun je van bij-
voorbeeld Ratko Mladic niet zeggen. Ik had zelf nog nooit van die
man gehoord, maar ik zag hem vandaag op tv omdat hij was gear-
resteerd in Tjechi¢ of zoiets, en ik vond het wel een geinig hoedje.

Het ging om een absurdistische grap, die de TROS en Ron
Boszhard niet konden waarderen. Ook de voorzieningenrech-
ter vond de column nodeloos grievend en gelastte de VARA een
rectificatie te plaatsen, onder meer omdat

niet (aanstonds) duidelijk is dat [eiser] zelf op geen enkele wijze bij
detotstandkoming van ervan (ook niet bij wijze van grap) betrokken
is. Bovendien heeft de VARA geen enkele rechtvaardiging gegeven
om nu juist [eiser] met Mladic in verband te brengen [...] De vrijheid
die aan een columnist toekomt geef hem geen vrijbrief en maakt de
door hem op de korrel genomen persoon niet vogelvrij.57

Naar aanleiding van twee wetenschappelijke rapporten over
onverdoofd ritueel slachten hadden twee joodse kerkgenoot-
schappen onder meer Wageningen Universiteit in kort geding
gedaagd. Zij stelden dat inbreuk werd gemaakt op hun recht
op vrijheid van godsdienst (artikel 9 EVRM). De joodse kerk-
genootschappen wilden geen rectificatie, maar eisten dat aller-
lei aanvullende vragen door de onderzoekers zouden worden
beantwoord. De Arnhemse rechter overwoog dat artikel 10
EVRM het recht op vrijheid van wetenschap en publicatie
waarborgt en dat daaronder ook het recht valt zich niet te uiten.
De onderzoekers hebben het recht vrijelijk verslag te doen van
hun bevindingen en daarbij past niet de verplichting vragen
van derden te beantwoorden. De rapporten kunnen weliswaar
van invloed zijn op de besluitvorming over een eventueel ver-
bod op ritueel slachten, maar de rechter meende dat de rappor-
ten als zodanig geen inbreuk vormen op de godsdienstvrijheid.
De vorderingen werden afgewezen.®®

Naar welke rechter?

Het arrest van het Hof van Justitic EU in de gevoegde zaken
eDateAdvertising/X en Martinez/MGN®® ging onder meer over een

87 Vzr.Rb. Amsterdam 16 juni 2011, LJN BQ8213 (Ron Boszhard/VARA).

88 Vzr.Rb. Arnhem 7 juli 2011, LJN BRo659 (Nik e.a./Wageningen Universiteit e.a.).

89 Hv] EU 25 oktober 2011, IER 2012/19 (gevoegde zaken eDate Advertising GmbH/X
en Olivier Martinez en Robert Martinez/MGN Limited), m.nt. S.J. Schaafsma.

Mediaforum 2013-5



door de Franse acteur Olivier Martinez en zijn vader tegen de
Engelse Sunday Mirror gevoerde procedure over een internetpu-
blicatie met de kop ‘Kylie Minogue is Back with Olivier Martinez’.
Kon Martinez de Britse krant in Frankrijk voor de rechter sle-
pen? Het Hof van Justitie heeft al in 1995 in het Shevill-arrest®®
bepaald dat het slachtoffer van een lasterlijke publicatie op
grond van artikel s, sub 3, van de EEX Verordening een pro-
cedure kan starten a) voor de rechter in de lidstaat waar de
uitgever gevestigd is, of b) voor de rechter in de lidstaat waar
de publicatie is verspreid en waar het slachtoffer stelt in zijn
goede naam te zijn aangetast. In dat laatste geval kan alleen
vergoeding van schade worden gevorderd die is opgetreden in
dat land.

Het Hof van Justitie bepaalt in eDate en Martinez dat de She-
vill-leer ook op internet geldt, en zich uitstrekt tot alle ver-
schillende claims van schending van ‘persoonlijkheidsrechten’,
waaronder portretrecht, privacy en de bescherming van de per-
soonlijke levenssfeer. Het Hof voegt bovendien een derde optie
toe en bepaalt dat het slachtoffer van de schending van een per-
soonlijkheidsrechtvia internet ook naar de rechter kan stappen
daar waar de benadeelde het ‘centrum van zijn belangen’ heeft.
Op die plek kan bovendien de totale schade worden gevorderd
(dus niet beperkt tot de schade opgetreden in die lidstaat). Hoe
bepaald moet worden waar iemands ‘centrum van belangen’
precies ligt blijft in het midden. Als voorbeeld noemt het Hof
slechts de verblijfplaats van de benadeelde of een plaats waar-
mee hij een nauwe band heeft vanwege zijn beroep.

Het Hof van Justitie stelt dat met deze nieuwe regel tege-
moet wordt gekomen aan de door de advocaat-generaal in zijn
conclusie genoemde ‘ernst van de schending die de houder
van een persoonlijkheidsrecht kan ondervinden wanneer hij
constateert dat een content die dat recht schendt wereldwijd
beschikbaar is.” Het is de vraag of het Hof van Justitie er vol-
doende rekening mee heeft gechouden dat ook de machtigen
der aarde gebruik zullen maken van deze mogelijkheid tot
forumshoppen. Om een voorbeeld te noemen: Berlusconi zou
op grond van deze nieuwe regel NRC Handelsblad in Italié
voor het gerecht kunnen slepen over een hem onwelgevallige
publicatie in het Nederlands, op de website van NRC Handels-
blad. Datzelfde zou hij kunnen doen met een scholier die een
Nederlandstalige tweet de wereld in stuurt waarin de draak
met hem wordt gestoken.

In eDate en Martinez staat nog iets opmerkelijks, maar dan in
het voordeel van de media. Het Hof stelt vast dat aan de ver-
lener van een ‘dienst van de elektronische handel’ die in een
andere lidstaat dan de lidstaat waar hij gevestigd is voor de
rechter wordt gedaagd, geen strengere eisen mogen worden
gesteld dan in zijn vestigingsland. Dit op grond van de volgen-
de overweging over artikel 3 van de e-Commerce Richtlijn:

De lidstaten moeten [...], behoudens de volgens de voorwaarden van
artikel 3, lid 4, van de richtlijn toegestane afwijkingen, op het geco-
ordineerde gebied®* waarborgen dat de verlener van een dienst van
de elektronische handel niet wordt onderworpen aan strengere eisen
dan die voorzien in het in de lidstaat van vestiging van die dienst-
verlener toepasselijke materiéle recht.

90 Hv] EU 7 maart 1995, zaak C-68/93 (Shevill).

91 Wat ‘het gecodrdineerde gebied’ omvat staat in artikel 2h van de e-Commerce
Richtlijn en is zeer ruim.

92 HR 8april 2011, NJ 2011, 861, LJN BP6165 (Pretium/TROS).

93 Rb. Amsterdam 7 maart 2012, B9 10906 (Marcel B./Hearst ¢.a.), Rb. Amsterdam
21 maart 2012, LJN BW 4338 (Projectontwil Parool), Rb. A

Mediaforum 2013-5

Dit lijkt met zich te brengen dat een uitgever die ook online
actief is (vrijwel alle uitgevers dus), en die voor de rechter
wordt gedaagd in een andere lidstaat dan die waar hij geves-
tigd is, niet onderworpen mag worden aan lokale rechtsregels
die strenger zijn dan de regels in zijn thuisland.

Raad voor de Journalistiek

Sommige partijen — Pretium voorop — proberen de rechter
ervan te overtuigen dat een uitspraak van de Rvd] of de door
de Rvd] opgestelde Leidraad leidend zou moeten zijn voor
het rechterlijk oordeel. In 2011 heeft de Hoge Raad daar in Pre-
tium/TROS mee afgerekend: een journalistieke maatstaf is in
het kader van de ‘door de rechter te verrichten afweging geen
rechtens aan te leggen criterium maar een omstandigheid die
weliswaar in de regel gewicht in de schaal zal leggen maar niet
doorslaggevend behoeft te zijn.*

In 2012 legde de Amsterdamse rechtbank in verschillende
zaken veroordelende uitspraken van de Rvd] naast zich neer.93
De rechtbank kwam steeds tot het oordeel dat de media niet
onrechtmatig hadden gehandeld, waar de Rvd] de klachten
gegrond had geoordeeld. Twee uitspraken betroffen Het Parool
die daarna de Rvd] de rug toekeerde, in navolging van RTL,
Elsevier, TROS en De Telegraaf. De Rvd] verweerde zich in deze
kwesties met het standpunt dat zij een andere toets aanlegt dan
de rechtbank en dat het om die reden mogelijk is dat haar oor-
deel en dat van de rechtbank anders uitpakken.%4 Niettemin zag
de Rvd] naar aanleiding van de voortdurende discussie over het
gebrek aan gezag en draagvlak van de Rvd] de noodzaak zich
te vernieuwen.®s In de tockomst zal de Rvd] alleen nog maar
klachten in behandeling nemen die zich richten tegen media
die de Rvd] ‘erkennen’. De media krijgen meer gelegenheid de
klacht zelf af te handelen. De oordelende kamers van de Rvd]
zullen worden voorgezeten door een journalist en in meerder-
heid bestaan uit journalisten (en niet-juristen). Tot slot moet de
beoordelingsmaatstaf minder ingewikkeld worden. Om deze
vernieuwingen te kunnen doorvoeren is een statutenwijziging
nodig waarmee de aan de Rvd] deelnemende organisaties moe-
ten instemmen. Na de bekendmaking van deze vernieuwingen
kondigde ook HDC Media, uitgever van regionale media, aan
uit de Rvd] te stappen. HDC Media verwacht niet dat op deze
manier het gezag van de Rvd] in de samenleving en in de eigen
branche zal worden teruggewonnen.®® De (discussie over de)
toeckomst van de Rvd] lijkt voorlopig nog niet beslecht.

Het tanende gezag van de Rvd] in Nederland staat haaks op
de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. Naar aanlei-
ding van de News of the World-afluisterschandalen adviseerde
de commissie Leveson een nicuwe toezichthoudende instantie
op te richten die de pers hoge boetes kan opleggen. Ondanks
een sterke (internationale) lobby tegen het voorstel, bereikte
de regering in maart 2013 overeenstemming over deze nieuwe
perswaakhond met tanden.

WVTTK

Dat het ongebruikelijk is dat rechters hoge schadevergoe-
ding in uitingszaken toekennen, betekent niet dat dit niet kan

21 maart 2012, LJN BWo941 (Advocaat/Het Parool) en Rb. Amsterdam 24 oktober
2012, LJN BY 1182 (Buma-bestuurder/PowNed).

94 Zie Rvd]-voorzitter Victor Lebesque in MR 2012-11597.

95 Zie http://www.villamedia.nl/nicuws/bericht/rvdj-past-werkwijze-aan/.

96 Zie http://www.villamedia.nl/nicuws/bericht/hdc-media-stapt-uit-rvdj/.

131



gebeuren. De TROS had volgens de Rechtbank Amsterdam
onrechtmatig gehandeld door hondenhandelaar Lako Ken-
nels op te nemen in een lijstje van ‘malafide handelaren’.s” In
de schadestaatprocedure was het uitgangspunt van de rechter
dart het verlies aan klanten en dus aan winst te wijten was aan
de uitzending van ‘Radar’. De vraag was vervolgens hoeveel
winst Lako was misgelopen en hoeveel winst zij zou mislopen
in de komende jaren. De rechtbank bepaalde dat de gederfde
winst berekend moest worden over een periode van tien jaar
vanaf het jaar van uitzending (2004). Vervolgens werd een des-
kundige aangesteld die concludeerde dat op basis van eerdere
bedrijfsresultaten hetverlies over deze tien jaar € 505.579,— zou
bedragen. Dit bedrag, vermeerderd met wettelijke rente vanaf
2004, werd door de rechtbank volledig toegewezen.®® De TROS
heeft hoger beroep ingesteld.

Weekblad Elsevier belandde voor de Commissie Gelijke
Behandeling. Reageerder B kreeg een ban op het Elsevier
internetforum en startte een zaak tegen Elsevier voor de CGB.
B meende dat hij was geweerd vanwege de linkse signatuur
van zijn reacties. B vond dit een ontoelaatbaar onderscheid
op politicke voorkeur. Elsevier ging niet in op de klacht van
B, en voerde slechts het principiéle verweer dat persvrijheid
ook de redactionele vrijheid omvat om politieke kleur te kie-
zen. Volgens Elsevier betekende dat ook dat zij niet kon wor-
den gedwongen meningen van derden toe te laten binnen
haar ‘domein’ (het internetforum op elsevier.nl). De Commis-
sie Gelijke Behandeling oordeelde dat Elsevier inderdaad het
recht heeft een reageerder van haar internetforum te bannen
wegens de politieke kleur van zijn reacties. Hoewel dat volgens
de commissie een verboden vorm van discriminatie is, gaar het
belang van de vrijheid van meningsuiting en een pluriforme
pers hier voor op het discriminatieverbod:

De commissie is van oordeel dat het in beginsel aan verweerster is
om als persorgaan de keuzes te maken hoe haar journalistieke pro-
duct eruit ziet. Het weigeren van bepaalde reactics behoort tot deze
keuzevrijheid ... De omstandigheid dat verzoeker juist op het inter-
netforum van verweerster ‘een ander geluid wil laten horen” doet

97 Rb.Amsterdam 17 mei 2006, LN AX2452 (Lako Kennels/TROS).
98 Rb. Amsterdam 29 juni 2011, LJN BRs471 (Lake Kennels/TROS). Hoger beroep

hieraan niet af ... Er bestaat niet zofets als een keuzevrijheid van het
podium. 29

Slotopmerking

Is er iets in algemene zin te zeggen over waar we anno 2013
met het persrecht staan? Dat is lastig, omdat altijd een hoofd-
rol is weggelegd voor de feiten en omstandigheden van het
specifieke geval. Voorzichtig signaleren we wel de volgende
lijnen.

Met de uitspraken Von Hannover Il en Springer van het EHRM
lijkt de persvrijheid, met name op het gebied van entertain-
ment, wat ruimte te hebben gewonnen. Die lijn lijkt zich — ook
onder invloed van de veranderende tijdsgeest (openbaarheid/
zichtbaarheid wint terrein ten opzichte van privédomein) - in
het portretrecht door te zetten. Ook de verborgen camera is
niet meer weg te denken en de inzet daarvan is zeker niet bij
voorbaat onrechtmatig. Verder vermoeden wij dat de anonimi-
teit van verdachten en veroordeelden op termijn minder van-
zelfsprekend zal zijn, zowel in de media als in de rechtspraak
daarover.

Het RTBF/Belgié-arrest van het EHRM over de toelaatbaar-
heid van een preventief publicatieverbod heeft zijn weg naar
de Nederlandse rechtspraak nog niet zichtbaar gevonden, daar
liggen nog ontwikkelingen in het verschiet. Ook is het afwach-
ten of de eDate Advertising/X en Martinez/MGN uitspraken van
het Hof van Justitie EU tot voor de media ongewenst forum-
shoppen zullen leiden.

Tot slot is het opvallend dat juist de overheid het recht op
vrijheid van meningsuiting niet altijd op waarde lijkt te schat-
ten. Zo zijn er de lakse houding aangaande de wertelijke veran-
kering van het recht op bronbescherming, het handhaven van
de Mediacode door de Rijksvoorlichtingsdienst en het censu-
reren van dramaproducties door de politie. Daar ligt naar onze
mening ruimte voor verbetering.

loopt.
99 Commissie Gelijke Behandeling 28 april zo11, 2011-69, MR 2011-8563.

VMC Studiemiddag
Regulering van de pers
Vrijdagmiddag 21 juni 2013, 14.30-18.00 uur (Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam)

De media liggen onder vuur. Aan welke regels moeten journalisten zich
houden? Moeten er boetes worden opgelegd aan media die niet vol-
gens de regels spelen, zoals in Engeland is voorgesteld naar aanleiding
van het afluisterschandaal van het inmiddels opgedoekte News of the
World? Wat mag van zelfregulering door de Raad voor de Journalistiek
worden verwacht? Hoe denkt men in Den Haag over regulering van de
media: is een Nederlandse perswet nodig? Of is de huidige praktijk van
rechterlijke toetsing achteraf voldoende?

De volgende sprekers belichten het onderwerp vanuit verschil-
lende invalshoeken:

Hans Laroes is sinds 5 maart 2013 voorzitter van de Raad voor de
Journalistiek. Hij wil de vernieuwing van de Raad die vorig jaar is
ingezet een impuls geven. Hij zegt dat de Raad meer zijn ombuds-
functie moet benadrukken en duidelijker moet maken dat hij eer-
der opinies en zienswijzen geeft dan juridische oordelen.

Pieter Heerma is Tweede Kamerlid voor het CDA en woord-
voerder media voor zijn partij. Hij stelde eerder dit jaar kritische
Kamervragen over het rapport van de High Level Group on Media
Freedom and Pluralism, die in opdracht van Eurccommissaris

132

Kroes vérgaande aanbevelingen formuleerde met betrekking tot
de regulering van de media in Europa.

Mr. Han Jongeneel is senior-rechter bij de Amsterdamse rechtbank.
Hij oordeelt regelmatig over zaken waarbij de vrijheid van de pers
wordt afgewogen tegen de rechten van anderen.

Dagvoorzitter: mr. Otto Volgenant, advocaat-partner bij Kennedy Van
der Laan en bestuurslid VMC.

Na de inleidingen is er zoals gebruikelijk ruimte voor discussie.

Het inhoudelijke deel duurt tot 17.00 uur, met aansluitend een
borrel. Toegang is voor leden gratis. Niet-leden betalen € 20,-.
Indien u advocaat bent en een deelname-certificaat wilt hebben
om de gevolgde Studiemiddag voor twee opl gspunten te kun-
nen opgeven bij de NOvA, dit graag aangeven bij de aanmelding.
VMC rekent administratiekosten ad € 15— voor toezending van
een deelname-certificaat.

Aanmelding kan plaatsvinden door een email te sturen naar
studiemiddag@mediaforum.nl.

De Studiemiddag wordt voorafgegaan door een Algemene Leden-
vergadering, die van 14.00 tot 14.30 uur plaats heeft.

Mediaforum 2013-5



